מזון מהיר וזול

(0)
לדרג

קורנפלקס עם חלב הוא ארוחת בוקר מהירה וגם אחד המאכלים האהובים על ילדים, אבל האם מדובר במזון בריאות?

מאת: מגזין "הורים וילדים"

רבות דובר על חשיבותה של ארוחת הבוקר, בעיקר בקרב ילדים. מחקרים מצביעים על קשר משמעותי בין אכילת ארוחת בוקר לבין יכולות גבוהות לפתרון בעיות, יצירתיות וזיכרון טוב יותר, התורמים כולם להישגים גבוהים יותר בלימודים. מחקרים אחרים מגלים כי לילדים הפותחים את היום בארוחת בוקר מזינה, יש סיכוי קטן יותר לפתח השמנה בהשוואה לילדים המדלגים על ארוחה זו.

אלא שבעידן בו חיים במרוץ מטורף, כשרוב ההורים עובדים מרבית שעות היממה מחוץ לבית, לא תמיד יש את הזמן הנדרש בבוקר כדי להכין לילד ארוחה מזינה. אם נוסיף לכך את העובדה שילדים רבים פשוט לא מוכנים לאכול ארוחת בוקר, הרי שדגני בוקר בטעם שהם אוהבים יכולים להוות פתרון אידיאלי ופשוט לשני הצדדים.

האם מדובר בפתרון אולטימטיבי לארוחת בוקר בריאה? ואם כן, איזה דגנים באמת מזינים? היצרנים טוענים כי דגני הבוקר שהם מייצרים מכילים את כל הערכים התזונתיים החיוניים לילדים ויכולים להוות תחליף לארוחת בוקר מאוזנת. לעומת זאת, הדיאטנים והנטורופתים מפגינים הסתייגות וטוענים שחשוב לבדוק את מרכיבי הדגנים, כיוון שחלקם מכילים כמויות גבוהות של סוכר ושומן רווי. גם רופאים מבהירים כי חשוב להימנע מצריכת דגני בוקר שמכילים כמויות אדירות של סוכר וקקאו, ולהעדיף את הדגנים הבריאים יותר מבחינת ערכיהם התזונתיים.

450 מיליון שקל בשנה

שוק דגני הבוקר בישראל מגלגל לא פחות מ-450 מיליון שקל בשנה. הוא מתחלק לשתי קטגוריות עיקריות: חלקו מיועד למבוגרים, אבל הנתח הגדול יותר שייך לדגני ילדים. בתחום זה שולטים ביד רמה מוצרים של קלוג'ס, תלמה ונסטלה, המציעות מבחר גדול של דגני בוקר לדור הצעיר.

בנוסף לשוק הדגנים קיים גם שוק חטיפי הדגנים המגלגל כ-100 מיליון שקל. בחמש השנים האחרונות צמח שוק זה בלא פחות מ-140 אחוז. מדובר בשוק המזון השני בגודלו מבחינת הצמיחה בישראל. החברות העיקריות המתחרות בתחום זה הן תלמה ואנרג'י.

היצרנים של דגני הבוקר לילדים מדגישים כי המוצרים שלהם מועשרים בוויטמינים כמו סידן וברזל, שהם מרכיבים משמעותיים מאוד בתזונת ילדים ואף מציינים זאת בהבלטה על גבי האריזות.

איילת תורן, מנהלת השיווק של אסם-נסטלה, מתגאה בעובדה שכל דגני הבוקר של החברה מכילים סידן החיוני לגדילה ולחיזוק העצמות והשיניים, ברזל החשוב באיזון ואספקת אנרגיה לגוף, בעיקר אצל ילדים בגיל הצמיחה, ויטמין סי וויטמינים ומינרלים נוספים החיוניים בין השאר ליכולת הריכוז והחשיבה. "אחרי שהעשרנו את דגני הבוקר שלנו בסידן, גם חברות מתחרות החלו לעשות זאת",היא אומרת. "בנוסף, אנחנו מעשירים את הדגנים בכמות הברזל הכי גבוהה שקיימת בין המוצרים בשוק וגם בוויטמין די המסייע לספיגת הסידן. חשוב לדעת שלא מספיק לספק רק סידן, אלא גם את הוויטמין שעוזר בספיגתו בגוף".

משרד הבריאות האמריקאי ממליץ כי ילדים יצרכו לפחות 3 מנות של דגנים מלאים ביום. גם משרד הבריאות בישראל המליץ לאחרונה לתת לילדים דגנים מלאים ולא דגנים רגילים. איפה אתם משתלבים עם ההמלצה הזו?

"בשנה האחרונה התחלנו לייצר את כל דגני הבוקר שלנו, גם אלה המיועדים למבוגרים וגם אלה המיועדים לילדים, מדגנים מלאים. דגן מלא מכיל את שלושת החלקים של הזרע - נבט סובין ואנדרסטר. הוא גם מכיל יותר ויטמינים, יותר מינרלים, יותר סיבים תזונתיים ויותר נוגדי חמצון. דגנים מלאים שומרים על יותר אנרגיה לאורך זמן, משום שהם מתפרקים לאט יותר. הם גם תורמים לכושר הריכוז, לגדילה ולהתפתחות, כיוון שיש בהם פי ארבעה ברזל מאשר בדגנים רגילים. הם עוזרים לעיכול כי יש בהם סיבים וגם פי שניים עד פי חמישה יותר ויטמינים, סיבים תזונתיים ומינרלים מאשר בדגנים רגילים".

תורן מתייחסת גם להרגלי הצריכה של דגני בוקר בקרב ילדים בישראל: "הילדים שצרכו לפני 100 שנה דגני בוקר בחו"ל, הפכו גם למבוגרים שצורכים את המוצר, אבל כאן בארץ מדובר בתחום חדש יחסית, ולכן אין עדיין את ההמשכיות הזו. עם זאת, צריכת דגני הבוקר בקרב מבוגרים בישראל גדלה עם השנים משום שמדובר באנשים שגדלו בילדותם על דגני בוקר".

גם שירה ווינר, מנהלת המותג של קלוגס, מדגישה כי דגני הבוקר של החברה מועשרים בוויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקוד תקין של הגוף. לדבריה, הם גם דלים בשומן, מבוססים על פחמימות מורכבות ומועשרים במגוון ויטמינים ומינרלים החיוניים להתפתחות גופנית ושכלית תקינות של ילדים. "דגני בוקר הם בחירה מצוינת להתחלה מזינה ומעוררת של היום", היא טוענת. "יש מבחר רחב של דגני בוקר במגוון צורות וטעמים, כך שכל ילד יכול למצוא את הטעם האהוב עליו. גם חטיפי הדגנים, המשווקים באריזות אישיות, הם פתרון אידיאלי לילדים לארוחת עשר בבית הספר. הם עשירים בפחמימות מורכבות, ולכן מתאימים כארוחת ביניים החשובה למניעת נפילה ברמת הסוכר בין הארוחות".

"מסקרים שערכנו עולה כי ילדים אוהבים גיוון בתחום הדגנים, הן בטעמים והן בצורות", מוסיפה רוני בהט, מנהלת השיווק של דגני תלמה יוניליוור ישראל. "אנחנו משתדלים תמיד להיות חדשניים בתחום וחשוב לנו לגוון כל העת, הן בטעמים והן בצורות מעניינות. הדגנים עשירים בסיבים תזונתיים, סידן, ויטמינים וברזל. הם אינם מכילים צבעי מאכל ויש גם דגנים מופחתי סוכר".

שחקן נוסף בשוק דגני הבוקר הוא חברת "אדמה", המתמחה במוצרי מזון אורגניים, שלאחרונה גם השיקה דגנים לילדים. "כל מוצרי החברה מיוצרים ומופקים מגידול אורגני", אומר קובי אדרי, מנכ"ל "אדמה". "כל חומרי הגלם אינם מכילים חומרי ריסוס והדברה, כימיקלים מכל סוג שהוא, והם אינם מהונדסים גנטית".

לכאורה ארוחה משביעה

דגני בוקר מכילים, כאמור, סיבים תזונתיים הסופחים מים, מגדילים את נפח הצואה ומגבירים את תנועתיות המעי, ולפיכך הם חיוניים להסדרת פעילות מערכת העיכול ולמניעת עצירות. לסיבים תפקיד גם בשמירה על המשקל, כיוון שהם תורמים לתחושת שובע ממושכת. התכונות הללו הופכות את דגני הבוקר, בתוספת כוס חלב, לתחליף פופולרי לארוחת בוקר מלאה.

לימור טל פוני, דיאטנית קלינית מומחית בתזונת תינוקות וילדים במכבי שירותי בריאות, מודה כי דגני בוקר הם אחת מארוחות הבוקר האהובות ביותר על ילדים. "דגני בוקר הם לכאורה ארוחה משביעה ובריאה", היא אומרת. "גם מבחינת זמן ההתארגנות בבוקר ארוחה כזו דורשת מההורים מינימום התעסקות. הילדים אוהבים אותם וההורים תופסים את הדגנים כמזון בריאותי. בארוחת בוקר חשוב שיהיה שילוב של חלבון ופחמימות. אם מדובר בדגני בוקר, הרי שהדגנים מספקים את הפחמימה המורכבת וכשמוסיפים להם חלב - יש בארוחה גם חלבון וגם פחמימות".

"חשוב שילדים, במיוחד בגיל בית ספר, יאכלו ארוחת בוקר", מוסיפה ד"ר יונית גולד, מומחית ברפואת ילדים במרכז לבריאות הילד של שירותי בריאות כללית ברמת אביב. "ארוחת הבוקר חשובה משום שהיא מאפשרת לגוף לעבור מפעילות לילה מופחתת לפעילות יום, שבה המוח מקבל יותר אנרגיה והגוף כולו מוכן לפעולה. זו לא צריכה להיות ארוחה גדולה. מומלץ שתכלול פחמימות וחלבון ואפשר להשיג זאת באמצעות שילובים שונים לפי העדפות הילד.

עם זאת, טל פוני וד"ר גולד טוענות שלא כל דגני הבוקר הם בהכרח בריאים ולפיכך לא כולם מומלצים, שכן קיים הבדל משמעותי מבחינת כמות השומן והסוכרים בין הדגנים הרבים המוצעים בשוק. "יש כמה סוגים של דגני בוקר", אומרת טל פוני. "סוג אחד הוא יחסית דל בקלוריות ומועשר בסיבים תזונתיים. סוג שני כולל דגני בוקר שמיוצרים מדגן מלא, חלקם עם תוספת סוכר, והקבוצה השלישית היא דגנים מתוקים, שזה בדרך כלל מה שהילדים אוהבים וצורכים. ברוב המקרים, הדגנים הללו מכילים כמות גבוהה מאוד של סוכרים ושומן והם עתירי קלוריות, מה שהופך אותם יותר לממתק מאשר למזון בריאות".

"אם כבר אוכלים דגני בוקר, מומלץ לבחור את הדגנים הלא מסוכרים", מוסיפה ד"ר גולד. "כמובן שהדגנים הפחות מומלצים הם אלה העטופים בשוקולד או ממולאים בשוקולד. חשוב גם להימנע מצבעי מאכל. אפשר לצרוך דגנים לא ממותקים ולהמתיק אותם מעט בבית. בכל מקרה, הם יכילו פחות סוכר מאשר במוצר הממותק".

דנה פרוסט, נטורופטית בקופת חולים מכבי, מודעת לכך שדגני בוקר הם ארוחת הבוקר הזמינה ביותר בשל קלות הכנתה, אולם לדבריה, לא בטוח שמזון זה הכי בריא לילדים. "רוב דגני הבוקר המיועדים לילדים עמוסים בסוכר, בצבעי מאכל ובחומרים משמרים מהסוג שמאכלים תעשייתיים עשירים בהם. לכן, אני לא יודעת אם אפשר להשוות בין דגני בוקר לארוחת בוקר. למרות שלרבים מהם מוסיפים ויטמינים, זה לא משהו שלא היה קיים במוצר הטבעי והלא מעובד.

"אם מעוניינים בארוחת בוקר בריאה, עדיף מזון לא מעובד כמו דייסת קווקר או פרוסת לחם עם ממרח כלשהו. ואם הילד כבר אוכל דגני בוקר, רצוי להעביר אותו באופן הדרגתי לדגנים שלא מכילים סוכר או צבעי מאכל".

זהירות, סכנה מתוקה

כאמור, ההיצע של דגני הבוקר עצום. יש דגנים על בסיס תירס, על בסיס חיטה, מחיטה מלאה. יש דגנים עם סוכר וללא סוכר, או בתוספת דבש. איך יודעים מה לבחור? מה מזין יותר ומה פחות?

טל פוני: "כשבוחרים דגני בוקר, הדבר החשוב הראשון שצריך לבדוק הוא האם הם מכילים חיטה מלאה. דגנים מלאים מעלים את רמות הסוכר בדם בצורה אטית יותר, מה שאומר שארוחה כזו גורמת לשובע למשך זמן ארוך יותר. דבר נוסף שעלול לגרום לעליית הסוכר הוא כמות הסוכר בדגני הבוקר. ככל שהדגנים מותאמים יותר לילדים, כך מוסיפים להם יותר סוכר לבן שמוריד מהאיכות התזונתית של המוצר. היצרנים אמורים לסמן כמה פחמימות וכמה סוכרים יש במוצר. אם מציינים רק את כמות הפחמימות, הם מסתירים את רמת הסוכרים. כדי לדעת את כמות הסוכר, צריך להסתכל ברשימת הרכיבים על האריזה ולבדוק היכן הוא ממוקם ביחס לשאר הרכיבים. כאשר הוא ממוקם בתחילת הרשימה, זה מעיד על כך שכמות הסוכר במוצר גדולה למדי".

פרט נוסף שחשוב לבחון הוא כמות הסיבים התזונתיים שיש להם חשיבות בתהליך העיכול. "הסיבים מצמצמים את ספיגת הפחמימות וגורמים להן להיספג לאט בגוף", מסבירה טל פוני. "הם מעלים פחות את רמת הסוכר ועשירים בוויטמינים ומינרלים. דגנים מלאים מכילים סיבים תזונתיים, אבל ישנם דגנים שמוסיפים להם סיבים התורמים למערכת העיכול ולתחושת שובע ממושכת יותר".

^^מה לגבי דגנים המכילים צבעי מאכל או קקאו? דווקא אותם הילדים נורא אוהבים.^^

"הקקאו הוא רכיב שמעכב ספיגת סידן וגם מכיל קפאין וגורם לעליית הסוכר בדם. צבעי המאכל בדגני הבוקר אינם טבעיים ברובם וחלקם אפילו מסוכנים. ההמלצה שלי היא להימנע מהם כמה שאפשר". פרוסט מזהירה מפני דגני בוקר בצבעים זרחניים או צבעוניים בכלל. "אלה המסוכנים ביותר, כיוון שהם מכילים צבעי מאכל מזיקים".

לא תחליף לארוחות

כמשתמע משמם, דגני בוקר נחשבים למאכל בוקר מובהק. אולם בפועל, ילדים רבים צורכים אותם לאורך כל שעות היום כנשנוש, או אפילו כתחליף לארוחות ועל חשבון מזונות חיוניים אחרים. ההורים שקוראים על האריזה כי הדגנים מכילים רשימה ארוכה של ויטמינים ומינרלים, מניחים שילדיהם מקבלים את הכמות הנדרשת של ערכים תזונתיים ומוותרים להם לא פעם על מזונות חיוניים אחרים, כמו פירות, ירקות, בשר, עוף וקטניות.

^^האם יכולים הדגנים להוות תחליף לארוחות, ולא רק לארוחת בוקר?^^

"דגני בוקר אינם מספקים תזונה מאוזנת", פוסקת ד"ר גולד. "הם לא מהווים תחליף לחלבונים העשירים של ביצה או עוף, למשל, ולא מספקים את כל הוויטמינים להם זקוקים הילדים, אפילו לא הדגנים המועשרים בוויטמינים".

^^האם הם יכולים להוות תחליף גם לארוחת ערב?^^

"כן, אבל תלוי באיזה מינון", אומרת טל פוני. "חשוב להשתמש בדגנים בצורה מושכלת. ההמלצה היא לצרוך אותם רק פעם ביום ולא יותר, כי חשוב לגוון. כל ארוחה אמורה להיות מורכבת מפחמימות, חלבון וירק, וחשוב שמכל קבוצה יהיה גיוון בארוחות. גם לאכול אורז בכל ארוחה זה לא טוב. כל דגן מכיל הרכב שונה של ויטמינים ומינרלים, וכך הילד יקבל את כל מה שחשוב לו לגדילה.

"בניגוד לבוקר, בערב יש יותר זמן להכין ארוחה מאוזנת המורכבת מפחמימות, חלבון וגם ירק, לכן רצוי לוותר על הדגנים. בבוקר הארוחה אמורה להיות קטנה יותר, ולכן אפשר לתת דגני בוקר, אבל חשוב להקפיד על הכמות. יש לזכור שאם הילד אוכל בבוקר כוס וחצי של דגנים, כאשר מנה היא חצי כוס, הוא קיבל ארוחה עתירה בקלוריות. היא אמנם מועשרת בוויטמינים ומינרלים, אבל מכילה המון קלוריות, ולא מתאימה לארוחת בוקר".

^^מאיזה גיל אפשר לתת לילד דגני בוקר?^^

ד"ר גולד: "לילדים עד גיל שלוש מומלץ לא לתת מזונות שמורכבים מחלקים קטנים שהם עלולים לשאוף לריאות, בהם גם חלק מדגני הבוקר. מומלץ לתת להם דגנים שנמסים מהר. כמובן שיש להימנע מדגנים המכילים תוספות של שברי אגוזים או שקדים וכדומה. כמו כן, חשוב לשים לב למרקם ולגודל של הדגנים ולהוסיף להם כמות גדולה של חלב כדי להמיס ולרכך אותם".

במקום ממתק

לא מפתיע שילדים אוהבים דגני בוקר. מאוד אוהבים. היצרנים דואגים להמתיק אותם בסוכרים, לצפות אותם בשוקולד, למלא בקרמים מתוקים ולצבוע בשלל צבעי מאכל כדי לגרות את העין. לכן, יותר משהם משמשים כמזון בריאות, סוגים רבים של דגני הבוקר מהווים סוג של ממתק.

^^אפשר לתת לילדים דגנים כתחליף לממתק?^^

טל פוני: "אפשר לתת לילד דגנים כתחליף לממתק במסגרת הגיוון, אבל אין לכך עדיפות על פני ממתק אחר. צריך להתייחס לדגנים כאל ממתק ולא כאל מזון בריאות. במקומם אפשר לאכול פופקורן, גלידת יוגורט או חטיף דגנים".

פרוסט: "בשעות אחר הצהריים, כשיוצאים עם הילדים לשחק בגינות עם כל מיני חטיפים, דגני בוקר בהחלט יכולים להוות סוג של חטיף. הם עדיפים על חטיפים עתירי שומן מסוג ביסלי או צ'יפס, שאין להם כל ערך תזונתי. חשוב רק לציין שדגנים המכילים קקאו, למשל, דומים יותר בהרכבם לממתקים וגורמים לעלייה מהירה של רמת הסוכר. אחרי צריכת מוצר כזה ילדים עלולים לחוות עלייה מהירה ברמת סוכר שבטח לא תעזור להם להישאר ערניים בבית הספר".

טל פוני מציינת שעל פי סקר של משרד הבריאות, בעשור האחרון מסתמנת עלייה באחוז ההשמנה בקרב ילדים עד גיל 18 בישראל. "כאשר מאביסים ילדים בהמון סוכרים, נותנים לגיטימציה לתופעה זו".

^^איך גורמים לילדים להיגמל מהתמכרות לדגני בוקר מתוקים?^^

לדברי טל פוני, ההורים יכולים להוות מודל לחיקוי. "כשהילד רואה את ההורים שלו אוכלים משהו מסוים, הוא רוצה גם. אם ילדים לא אוכלים ירקות ופירות, הפתרון הוא לא לתת להם דגנים בבוקר ובערב. חשוב להקנות להם הרגלי אכילה נכונים. יש ילדים עם כולסטרול גבוה או אחוז שומנים גבוה בדם, ולהם אפשר לערבב דגן בריא עם דגן מתוק יותר.

"חברות רבות מייצרות דגני בוקר מתוקים מאוד, כי זה מה שילדים אוהבים. אבל לאהוב מתוק זה גם עניין של הרגל וחשוב להרגיל ילדים כבר מגיל צעיר לצרוך מוצרים עם פחות סוכר. בכל מקרה, חשוב לקרוא את כל ההמלצות המצוינות על הקופסאות ולבדוק מה המוצר מכיל באמת".

הכתבה פורסמה במקור במגזין "הורים וילדים", גליון 229.

בואו לדבר על זה בפורום הרזייה ללא דיאטה, בפורום תזונה קלינית ובפורום השמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום