בוחן לב

(0)
לדרג

גם אם לא עישנתם מעולם ואתם שומרים על משקל נכון, זה לא אומר שהתחמקתם מהסכנה ללקות בהתקף לב

מאת: ד"ר אילן קיציס

הלב קופץ? דפיקות הלב מואצות? קצב פעימות הלב לא סדיר? הגיע גיל 45 וגוברים הסיכויים (סטטיסטית) להתקף לב ? לפני שנוטלים אספירין או תרופות לדילול הדם, כדאי לבחון את מצב תקינות הלב.

1. בדיקת מאמץ - בדיקה יעילה שעלותה נמוכה, ממנה ניתן להפיק אינפורמציה רבה. במידה ובמהלך הבדיקה מגיעים לדרגת מאמץ טובה והדופק עולה סימן שפעולת הלב תקינה וצינורות הדם פתוחים.

2. בדיקת א.ק.ג תוך כדי בדיקת מאמץ - בזמן מאמץ כאשר תצרוכת החמצן אל הלב עולה, ניתן לבחון שכלי הדם סתומים ושהלב סובל מחוסר חמצן (איסכמיה) באמצעות שינויי אקג טיפוסיים. במידה והלב תקין וצינורות הדם פתוחים, הלב יקבל מספיק חמצן גם בדרגת מאמץ גבוהה והאקג יצא תקין.

3. מיפוי לב מטרת הבדיקה הינה לגלות חסימות בכלי הדם הכליליים, על-ידי מאמץ הלב. במהלך הבדיקה נעשה שימוש בחומרים רדיואקטיביים, כגון טליום (thallium).

לחומר זה תכונות המאפשרות לו להגיע לאזורי שריר הלב שמקבלים דם. בזמן מאמץ הדרישה האנרגטית של הלב עולה, והעורקים הכליליים מתרחבים על מנת לאפשר זרימת דם גדולה יותר. במידה וקיימת היצרות באחד העורקים, אזור שריר הלב שמוזן על ידי העורק המוצר יסבול מאיסכמיה במאמץ, בעוד יתר אזורי הלב יקבלו דם כנדרש.

את ההבדלים בהספקת הדם לאזורי הלב השונים, בזמן מאמץ, מתעדים במהלך הבדיקה. לרוב, בדיקת המיפוי עם טליום יעילה מאוד לאבחון הצרויות משמעותיות בעורקי הלב. אף על פי כן, ישנם מקרים לא מעטים, כגון בצנתור, לב, בהם תתגלה מחלה קשה בעורקי הלב בעוד תוצאות המיפוי היו פחות חד משמעיות. מאידך, יש מקרים בהם המיפוי "חיובי" מאוד, בעוד בצנתור לב העורקים כמעט לא מוצרים. ניתן להסתמך על מקרים בהם המיפוי תקין לחלוטין, היות והסבירות שתמצא מחלה משמעותית בעורקי הלב כמעט אפסית.

4. הולטר - מכשיר המקליט את כל פעימות הלב. לאחר עיבוד נתוני פעימות הלב בתוכנת מחשב מיוחדת, הן מודפסות על נייר.

הולטר עושים לחולים המדווחים על תלונות שיכולות להתאים להפרעות קצב, כגון: "דפיקות לב מהירות", "הפסקות בדופק", "הלב קופץ" או "אני מרגיש את הלב יוצא לי מהמקום" וכדומה. על פי הממצאים בהולטר ניתן להתרשם האם לתלונות החולה אכן יש קשר להפרעות קצב כלשהן. לעיתים, צריכים לעבור את הבדיקה מספר פעמים, בהפרשי זמן של ימים או שבועות עד שמאתרים את הפרעת הקצב.

5. Loop recorder - מכשיר חכם שכל הזמן כבוי אך למעשה פועל תמיד. ל- loop recorder כפתור שאם לוחצים עליו המכשיר מתחיל להכניס לזיכרון שלו את הדופק כפי שהיה מספר דקות לפני הלחיצה ועד למספר דקות לאחר הלחיצה, במשך חודש ימים. הסיכוי לאתר את הפרעת הקצב הינו גדול.

במידה ואחת הבדיקות הראתה אינדיקציה כי המטופל סובל מדופק לא סדיר וקיים חשש ללב, מומלץ להתחיל ליטול מיקרופירין 75, אשר מעכב הצמתת טסיות דם (הווצרות קרישי דם קטנים) במינון נמוך, ללא מרשם רופא. התרופה מיועדת למניעה ראשונית של מחלת לב כלילית (לחולים בסיכון גבוה) ולמניעה שניונית של מחלות הנגרמות מפקקת בכלי הדם של המוח או הלב. מכיל אספירין.

"דקסון" משווקת בישראל את דקסמול, אומפרדקס Z, אדקס, ניקורט, מיקרופירין, זילרגי' ועוד.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום