אל תקלפו את השקדים

(0)
לדרג

מחקר חדש מטעם האגודה למלחמה בסרטן מצא, כי בקליפת השקד מצויים פי 10 נוגדי חימצון מבשקד עצמו

מאת: מערכת zap doctors

ט"ו בשבט, שיצויין בסוף השבוע, מביא איתו לשולחן האוכל, כמדי שנה, את שבעת המינים והפירות היבשים. דגש מיוחד כדאי לשים בט"ו בשבט ובכל השנה על השקדים. מחקר חדש שנערך במחלקה לביוכימיה באוניברסיטת ממוריאל בקנדה, בדק את הערכים התזונתיים בגרעינים, שקדים ומזונות דומים. מתוצאות המחקר עולה כי לשקד תכונות בריאותיות גבוהות ביותר.

מתברר כי תכולת המרכיבים נוגדי החימצון (אנטי אוקסידנטים) בקליפה החומה של השקד, היו גבוהים פי 10 מאותם מרכיבים בשקד עצמו. נוגדי החימצון פועלים כנגד פעילות רדיקלים חופשיים בגוף: בתהליך החימצון המתקיים באופן טבעי בתאי הגוף, נוצרים חומרים הנקראים רדיקלים חופשיים. חומרים אלו אינם יציבים מבחינה כימית ולכן עלולים לפגוע בדי.אן.איי של התא. בכך הם למעשה מעלים את הסיכון להתפתחות תאים ממאירים. נוגדי חימצון הינם חומרים המגנים על תאי הגוף כנגד נזק זה על ידי היקשרות לאותם רדיקלים חופשיים והפיכתם לחומרים 'יציבים'.

יש לציין כי מלבד השקד, נמצאו תכונות דומות גם באגוזי מלך, אגוזי לוז, אגוזי פקאן, ערמונים, בוטנים, שזיפים ודבלים. בדומה לירקות ולפירות, המזונות הללו עשירים במגוון רכיבים צמחיים מגינים: ויטמינים, מינרלים, סידן, פיטו-כימיקלים וסיבים תזונתיים מינרלים ועשירים בסיבים תזונתיים ונוגדי חמצון המגנים מפני מחלת הסרטן.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "על סמך המחקרים הקיימים היום, אנו ממליצים לציבור לאמץ אורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית. המלצות אלה מקטינות את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, החלחולת, סרטן השד וסוגי סרטן נוספים".

מתינות זה טוב

על פי המלצות האגודה למלחמה בסרטן כדאי לשלב בתפריט התזונה כמויות מתונות (בשל השיעור הקלורי הגבוה) של אגוזים מסוגים שונים, שקדים, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת (לא קלויים ולא מומלחים) ועוד. המזונות הצמחיים הללו ואף חלק מן הירקות עשירים בפיטו-אסטרוגנים. אלו הם רכיבים צמחיים בעלי פעילות אסטרוגנית חלשה העשויים להפחית את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים.

למרות יתרונותיהם הבריאותיים, מומלץ להגביל את צריכת הפירות היבשים כיוון שהם מכילים רמה גבוהה של סוכרים וקלוריות, העלולים לגרום לעלייה במשקל.

^^ירקות ופירות נוספים המכילים נוגדי חמצון:^^

ירקות ופירות שצבעם צהוב: פלפל צהוב, תירס, מלון ומנגו.

ירקות ופירות שצבעם אדום: עגבנייה, פלפל אדום, גמבה, צנון, צנונית, תפוח, תות, אבטיח, אשכולית אדומה, ענבים אדומים, רימון.

ירקות ופירות שצבעם כתום: פלפל כתום, גזר, דלעת, בטטה, דלורית, תפוז, אפרסמון וקלמנטינה.

ירקות ופירות שצבעם ירוק: ברוקולי, קולורבי, ענבים ירוקים.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום