חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

חדש במחקר: נשאיות הגן הפגום PALB2 בסיכון כפול לחלות בסרטן השד. התרופה לאוסטאופורוזיס, אקטונל, עדיפה על פוסלאן

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע
נשאיות הגן הפגום PALB2 בסיכון כפול לחלות בסרטן השד

נשים שנושאות "גרסה פגומה" של הגן 2PALB מצויות בסיכון כפול לסרטן השד, לדברי מדענים במכון לחקר הסרטן הבריטי. המדענים מעריכים כי הגן הפגום גורם לכ-100 מקרים של סרטן השד בבריטניה מדי שנה.

במאמר שפורסם בכתב העת המדעי Nature Genetics העריכו גם כי שתי גרסאות פגומות אחרות של הגן גורמות למחלת דם חמורה אצל ילדים.

הגן 2PALB אחראי לתיקון מוטציות של DNA, ולכן כשהוא עצמו פגום, גדל הסיכון אצל הנושאים אותו להצטברות נזק גנטי, כולל סרטן.

פרופסור נזנין רחמן וצוותו בחנו את ה-DNA של 923 נשים עם סרטן השד ועם היסטוריה משפחתית של המחלה, מהסוג שאינו נגרם ע"י הגנים הידועים כגורמי סרטן השד, BRCA1 ו-BRCA2. אצל עשר מהנשים נמצא עותק פגום של הגן 2PALB, לעומת קבוצת הביקורת של 1,084 נשים בריאות שאצל אף אחת מהן לא נמצא הגן הפגום.

נשים שהגן הפגום מצוי אצלן הן בסיכון כפול לסרטן השד, ובכך עולה אצלן הסיכון הכולל מאחת מתשע לאחת מחמש.

המחקר אמנם בחן רק נשים, אך החוקרים חושדים כי הגן הפגום מעמיד גם גברים בסיכון כפול לסרטן השד.

עוד נמצא במחקר, כי ילדים שירשו שני עותקים פגומים של הגן 2PALB פיתחו מצב גנטי המוכר כ"אנמיה של פנקוני".

פרופסור ג'ון טוי, מאגודת "חקר הסרטן" בבריטניה אומר: "גילוי גן נוסף שמגביר את הסיכון לסרטן השד, גם אם במספר קטן של נשים, הוא בעל חשיבות גבוהה. אנו לומדים בהדרגה יותר ויותר על גנים פגומים שגורמים לסרטן אצל משפחות מסוימות, ומקווים כי נוכל להשתמש בקרוב בידע זה כדי לעזור לאלו המצויים בסיכון גבוה להתפתחות המחלה".

ברוב המקרים, סרטן השד הוא מקרי. רק כ-5% מהמקרים קשורים לגן שאחראי למחלה.

התרופה לאוסטאופורוזיס אקטונל הוכיחה עדיפות על פוסלאן במחקר

חולות סרטן השד המקבלות טיפול הורמונלי בתרופות מקבוצת מעכבי הארומטאז (ארומזין, פמרה, ארימידקס) חשופות לסיכון ללקות בדלדול העצם (אוסטאופורוזיס) ולשברים בעצמות, כתופעת לוואי של תרופות אלו. גם טיפולים אחרים הקשורים בסרטן השד עלולים להשפיע על בריאות העצם, בגלל השפעתם על רמת האסטרוגן בגוף.

שתי התרופות הנרשמות ביותר לטיפול באוסטאופורוזיס, פוסלאן ואקטונל מקבוצת הביספופונאטים, הוכחו כיעילות בהפחתת שברים לא-חולייתיים בעצמות. מחקר אפידמיולוגי רחב היקף שהתפרסם לאחרונה מצביע על כך שאקטונל עשויה להפחית את הסיכון לשברים מוקדם יותר בהשוואה לפוסלאן.

אקטונל (Risedronate, Actonel) נמנית עם התרופות החדשות למניעה ולטיפול באוסטאופורוזיס בקרב נשים לאחר הפסקת המחזור החודשי. אקטונל ניתנת גם למניעה ולטיפול בירידה בצפיפות העצם כתוצאה משימוש ממושך בקורטיקוסטרואידים ולטיפול במחלת פאג'ט של העצם. לאקטונל פחות תופעות לוואי בהשוואה לאלו שנגרמות על ידי תרופות אחרות לדוגמא, צרבות בדרכי העיכול.

המחקר החדש (מחקר REAL), שהקיף יותר מ-33 אלף נשים בגילאי 65 ומעלה, בדק את יעילות ההפחתה בהיארעות שברים מחוץ לעמוד השידרה בכלל ושברים בצוואר הירך בפרט תוך שנה מתחילת הטיפול באקטונל או בפוסלאן.

שיעור ההיארעות של שברים מחוץ לעמוד השדרה בקרב הנשים שטופלו באקטונל היה נמוך ב-19% מאלה שטופלו בפוסלאן כעבור שישה חודשים, ונמוך ב-18% כעבור 12 חודשים. שיעור ההיארעות של שברי הירך במטופלות באקטונל היה נמוך ב-46% כעבור שישה חודשים, וב-43% כעבור 12 חודשים.

מסקנות המחקר מצביעות על כך שתחילת טיפול באקטונל מפחיתה מוקדם יותר את הסיכון לשבר מחוץ לעמוד השידרה בכלל ולשבר צוואר הירך בפרט בהשוואה לתחילת טיפול בפוסלאן.

בישראל ניתן לקבל את התרופה החד-שבועית (35 מ"ג) במרשם רופא: בקופת חולים כללית לבעלות ביטוח מושלם ניתנת בכ-100 ש' (ללא תלות בקריטריונים בסל הבריאות); בשאר הקופות החולים התרופה ניתנת ב-50% בתלות בהתאמה לקריטריונים הקבועים בסל הבריאות.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום