היפוך חיצוני של עובר

(0)
לדרג

מצג עכוז הינו מצב שבו התינוק "מסרב" להתהפך בבטן אימו ויוצר מצב לידה בעייתי ומסוכן. היפוך חיצוני - סקירה

מאת: מערכת zap doctors

מצג עכוז הינה תופעה המופיעה בשכיחות של 3 עד 4 אחוזים בקרב נשים הרות, ואף גבוה יותר אצל נשים צעירות. לידת עכוז הינה לידה בעלת אחוז סיבוכים גבוה יותר מבלידה רגילה (כ-5%), מכיוון שהחלק המתקדם בתעלת הלידה הינו העכוז ולעומתו ראש העובר הינו האיבר האחרון הנולד. במצב זה, הסיבוך העיקרי הוא אפשרות של כליאת ראש התינוק בתעלת הלידה וחסר יכולת להוציאו.

כיום קיימות 3 אופציות עיקריות לטיפול במצב עכוז עם הגעת מועד הלידה: הראשונה, היא יילוד במצג עכוז; השנייה, ניתוח קיסרי; והשלישית היא ניסיון להיפוך של העובר ממצג עכוז למצג ראש - סיבוב העובר ברחם ממצג עכוז למצג ראש, בטרם הגיע זמן הלידה בפועל.

למה הכוונה במינוח היפוך חיצוני ומהם התנאים לביצועו?

פעולת ההיפוך הינה פעולה המתבצעת על ידי רופא מיילד סביב השבוע ה-38 להריון והיא צורכת מספר תנאים בסיסיים:

1. חוסר נוכחות צירים.
2. רחם שלם ללא צלקות מניתוחים קיסריים קודמים.
3. כמות מי שפיר תקינה.
4. מצב עובר תקין (ללא פתולוגיה הריונית כלשהי).
5. ניטור עוברי תקין.

פעולת ההיפוך החיצוני מתבצעת בחדר הלידה, תוך ניטור עוברי מקדים תקין למשך כ-20-30 דקות, לאחר שבוצע אולטרה-סאונד לבירור תקינותו של העובר המוודא מצג מדויק של העובר, מקום השליה וכמות מים.

כאשר הוכח שניתן לבצע את הפעולה בביטחון, מחוברת האישה לעירוי נוזלים, נלקחת דגימת דם ונלקחת בחשבון האופציה שייווצר צורך בביצוע של ניתוח קיסרי. ישנם רופאים המשתמשים במתן תרופה להרפית הרחם (ריטודרין), ויש המבצעים את הפעולה ללא שימוש בתרופה זו.

כיצד מתבצע ההיפוך?

הרופא מניח את ידו האחת על בטן היולדת באזור חלקה התחתון, שם נמצא עכוז העובר, ומנסה להרימו לכיוון צידי הבטן. הפעולה מתבצעת במספר צעדים עד הבאת ה"קוטב" העכוזי של העובר לעמדה של קרקעית הרחם הנמצאת באזור רום הבטן של האישה. במקביל, ידו השנייה של הרופא מונחת על חלקה העליון של בטן היולדת תוך מישוש ראש העובר ודוחפת את ראש העובר כלפי צידי הבטן השני ובצעד נוסף כלפי חלקו התחתון של הרחם.

ד"ר דוד חיים, גניקולוג בכיר ואחראי חדר לידה ב"הלל יפה", מציין כי הפעולה עורכת מס' דקות ובמידה שהניסיון הראשון לא צלח, נעשים עד כ-4 נסיונות בלבד. אם הפעולה הצליחה ובסופה התקבל עובר במצג ראש, המצג הזה נשאר כך עד הלידה.

בתום הפעולה מתבצע ניטור עוברי ארוך - כשעה, לברור מצבו של העובר לאחר הפעולה. לנשים עם סוג דם (-) RH, יש חשש לריגוש האם ולכן, היולדת תקבל ANTI-D (חיסון). שכיחות הצלחת פעולת ההיפוך החיצוני תלויה בנסיונו של הרופא המבצע, אך היא עומדת לרוב על ממוצע של כ-60% לטובת הצלחת הפעולה.

קיימים סיכונים מסוימים בביצוע פעולת ההיפוך, כגון: מצוקה עוברית, היפרדות שלייה, ירידת מים, תסחיף מי שפיר או נזק לרחם. שכיחות סיבוכים אלו נעה בטווח של 1% ל-2%. עם זאת, חשוב לציין כי פעולת היפוך חיצוני מוצלחת מונעת למעשה צורך בביצוע ניתוח קיסרי או מונעת אפשרות של סיבוכים בלידת עכוז.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה ובפורום אולטראסאונד במיילדות וגינקולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום