הלב כבר לא בסין - אבל עוד לא בארץ

(0)
לדרג

תהליך מימון השתלות לב מתרומות של אסירים הנידונים למוות בסין - הופסק. אולם מצוקתם של הזקוקים להשתלה - הוחרפה. דעה

מאת: ד"ר יעקב (ג'יי) לביא

לפני כשנה התחלתי להתריע בציבור על התופעה המצערת של ישראלים, הזקוקים להשתלת לב בדחיפות לשם הצלת חייהם - ומוצאים את התורם באגף הנידונים למוות בסין. במאמר שפרסמתי בעיתון "הרפואה" קראתי להפסיק את מימון התהליך הזה באמצעות הגופים המבטחים בישראל, מימון הנותן מעין גושפנקא של חוקיות לפשע כנגד האנושות הממשיך להתרחש בנדון בסין. ואכן, מנכ"ל משרד הבריאות החליט לשים קץ לתופעה.

בחוזר מיוחד שפרסם, הורה פרופ' אבי ישראלי לקופות החולים ולגופים המבטחים לחדול לאלתר ממימון השתלות לחולים ישראלים במדינות, בהן קיים חשד לסחר באיברים או לנטילתם באמצעי כפייה למיניהם. ימים יגידו באם תופנם ההנחיה ותיפסק הפניית החולים לסין, שכבר זכתה לגינוי מצד הגופים הרפואיים הבינלאומיים והוציאה שם רע לישראל. ואולם חסימה מוצדקת של אפיק בלתי חוקי בעליל זה בפני הזקוקים להשתלה לא תפתור את מצוקתם, אלא תחמיר אותה.

בד בבד עם תיקון העוול הלאומי והצטרפותנו מחדש למשפחת העמים המתוקנים, השומרים על כבוד האדם בנושא, עלינו כחברה להתגייס במלוא המרץ כדי לתת מענה כאן בארץ למצוקתם הנוראה של הממתינים להשתלות איברים. מספר הנפטרים בארץ, שמגופם ניתן היה להציל מאות חולים הזקוקים להשתלה, הינו רב, לו רק ניתנה ההסכמה לכך מצד קרוביהם. אך בכ-55% מכלל הנפטרים הללו לא מתקבלת הסכמת הקרובים, והאיברים - יחד עם חיי אדם שיכולים היו להינצל - יורדים לטמיון. סקר השוואתי כלל עולמי שפורסם בנושא, מציב את ישראל באחד המקומות האחרונים בעולם המערבי בתחום תרומות האיברים מנפטרים.

באחרונה התקבלה במרכז הלאומי להשתלות בישראל הצעתי, להקנות לחתימה על כרטיס תורם האיברים - כרטיס אדי - משמעות נוספת, של קבלת קדימות במיקום החותם ברשימת המועמדים לקבלת איבר להשתלה, אם הלה יזדקק לכך בעתיד. החלטה תקדימית זו, הזקוקה עדיין להליך של חקיקה בכנסת, עשויה להגדיל באופן ניכר את שיעור החתומים על כרטיס התורם בארץ - שיעור העומד כיום על 7% בלבד מתושבי המדינה - וממילא להעלות את שיעור ההסכמות לתרומת האיברים מנפטרים.

רק התגייסות גורפת של כל הגורמים הנוגעים לנושא בישראל, כולל הקצאת תקציבים מיוחדים לפרסום נרחב והטמעת חשיבות הנושא על-ידי גופים ממסדיים ופרטיים, תוכל להביא להצלת חייהם של מאות הישראלים הנזקקים להשתלת איברים. הידע והמומחיות הנדרשים למשימה קיימים כבר בארץ מזמן. כל שנדרש מן הציבור הוא נכונות לתרום את חלקו, ולהיות בבחינת "מציל עולם מלא".

לטור נוסף בנושא באתר דוקטורס - הקליקו כאן.

לפרטים נוספים: אתר המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

לסרטון השתלות לב - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה - קבוצת אראן ובפורום רפואה ומשפט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום