דלקת חניכיים: גורם סיכון רב מערכתי

(0)
לדרג

הידעתם? טיפול בדלקות החניכיים בשלב מוקדם חיוני להפחתת הסיכון למחלות אחרות, ובפרט מחלות לב, סוכרת ומשקל לידה נמוך

מאת: פרופ' ליאור שפירא, המחלקה לרפואת חניכיים

מחלת חניכיים אינה יותר רק מחלה הקשורה לשיניים. יותר ויותר מחקרים מראים לאחרונה כי מחלה זו פוגעת לא רק בשיניים, אלא עלולה להגביר את הסיכון למחלות מערכתיות שונות, ובהן לידת תינוקות בעלי משקל לידה נמוך, היכולת לאיזון סוכרת, טרשת העורקים הכליליים, ויתכן שאף טרשת נפוצה.

מחלת חניכיים (פריודונטיטיס) היא מחלה דלקתית כרונית הנגרמת על ידי חיידקים פתוגניים הנמצאים בחלל הפה, ומתיישבים בשכבת החיידקים הנוצרת בקביעות מסביב לשיניים (רובד דנטאלי). זו אחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם המערבי, והיא אחראית לרוב מקרי אובדן השיניים אצל מבוגרים מעל גיל 30. המחלה מאופיינת במהלך איטי ובדרך כלל נטול סימפטומים, מה שעלול לגרום בדרך כלל לאבחון מאוחר.

סימני אזהרה קליניים טיפוסיים הם חניכיים אדומים ונפוחים,עם דימום בעיקר לאחר צחצוח. כאשר הדלקת פוגעת בעצם התומכת ובמנגנון האחיזה של השן - יש ירידה בתמיכת השיניים, ובחוסר טיפול - אף אובדן השן.

השפעות סביבתיות

המחלה נחשבה במשך שנים רבות לבעיה המוגבלת לאזור האוראלי בלבד, אולם בשנים האחרונות מצטברות יותר ויותר עדויות ומחקרים המראים את השפעתה על הבריאות המערכתית של האדם. הסיבה לא ממש ברורה, אך ההשערות תומכות בפיזור חיידקים דרך זרם הדם וכן השפעה רחוקה של פקטורים דלקתיים המגיעים לאברים אחרים בגוף.

מחקרים הן בחיות ניסוי והן בבני אדם הראו באופן חד משמעי כי יש קשר אסוציאטיבי וסיבתי בין זיהומים פריודונטליים וסינדרום "משקל הלידה הנמוך" (Low birth weight). מחקרים התערבותיים שנערכו בנשים הרות הסובלות מפריודונטיטיס אף הראו כי טיפול בדלקת החניכיים מסייע במניעת הסינדרום. אחד המחקרים האחרונים בדק 870 נשים הרות עם דלקת חניכיים, ומצא כי הטיפול בחניכיים בזמן ההיריון הביא לירידה משמעותית ביותר בלידות מוקדמות של תינוקות בעלי משקל לידה נמוך.

כך גם בנוגע לסוכרת. כיום מתרבות העדויות לכך שקשרי הגומלין בין הסוכרת למחלת החניכיים הם דו-סטריים. מחקר שנערך באוניברסיטת מדינת ניו יורק בבאפאלו בקרב חולי סוכרת, הראה כי טיפול במחלת חניכיים הפחית במידה ניכרת את רמות הסוכר בדמם ואת הצורך בתרופות לאיזון הסוכר. ההשערה היא שהחיידקים הפתוגנים חודרים אל מחזור הדם מתוך החניכיים המודלקים, מגבירים את העמידות לאינסולין וכך מעלים את רמת הסוכר בדם.

אשר לטרשת העורקים, אין עדיין עבודות על יעילות הטיפול בחניכיים למניעה, אך מחקרים רבים מצביעים על קשר בין מחלת חניכיים וטרשת העורקים הכליליים. גברים בני פחות מ-50 הלוקים במחלת חניכיים נתונים בסיכון של יותר מ-70% לפתח מחלות לב כליליות, לעומת בני גילם שהחניכיים שלהם בריאים. מחקר חדש שנעשה ב"הדסה" על ידי פרופ' איילה שטבהולץ ופרופ' אוברי סוסקולני מהמחלקה לפריודונטיה, יחד עם ד"ר ישראל גוטסמן ופרופ' חיים לוטן מהמחלקה לקרדיולוגיה הראה כי אכן קיימת התאמה מובהקת בין חומרתה והיקפה של מחלת לב כלילית לבין נוכחות של מחלת חניכיים קשה. מחקרים אחרים אף מצאו כי הסיכון במחלת חניכיים כגורם למחלת לב הוא שווה ערך אף לעישון ולרמת שומנים גבוהה. ביופסות שנלקחו מהאיזורים הטרשתיים בעורקי הלב הראו כי חיידקים הגורמים למחלת החניכיים הסתננו לזרם הדם והתיישבו באזורים אלו.

מחלה נוספת שייתכן כי יש קשר בינה לבין מחלת חניכיים היא טרשת נפוצה. מחקרם של פרופ' ליאור שפירא מהמחלקה לפריודונטיה ופרופ' תלמה ברנר מהמחלקה לנוירולוגיה ב"הדסה", שפורסם ב-"Journal of Periodontology" ובוצע בחיות ניסוי, הראה כי זיהום בחיידקי מחלת החניכיים עשוי לעורר את תאי המוח לתגובה דלקתית וכן להגברה בסימפטומים של מחלה דמוית טרשת נפוצה.

חשיבותו של המחקר בקרב הקהילה המקצועית מודגשת עקב העובדה כי מחקר זה זיכה את מחבריו ב"פרס סאנסטאר" היוקרתי (2003), אותו מעניקה אחת לשלוש שנים ועדת העורכים של שלושת העיתונים המקצועיים המובילים למחלות חניכיים.

על מנת לנסות לפצח את המנגנון המוביל לקשר בין מחלות חניכיים למחלות מערכתיות שונות, חוקרים ד"ר מיכל בניאש מהמחלקה לאימונולוגיה של בית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית ופרופ' ליאור שפירא מ"הדסה" את הקשר בין חיידקי החניכיים ושינויי תפקוד של המערכת החיסונית.

המחקר מתמקד בשינויים המולקולריים הנגרמים מהחשיפה הכרונית לחיידקי החניכיים על המערכת החיסונית התאית. במאמר שפורסם ב-"Nature Immunology" ב-2004 הראו חוקרים אלו כי החשיפה לחיידקי החניכיים מובילה לפגיעה מולקולרית זמנית בשרשרת זטא, היא השרשרת התוך תאית הקשורה להעברת הסיגנל של T-cell receptor. שינויים אלו לוו בשינויים תיפקודיים בתאי T, וכן להעלאת רמת התחלואה בוירוס ה-influenza בחיות ניסוי. יתכן כי פגיעה זו ברצפטור ובפעילות תאי T היא חלק מהמנגנון המקשר בין מחלות החניכיים למחלות המערכתיות.

המסקנה מכל אלה היא שטיפול בדלקות החניכיים בשלב מוקדם חיוני להפחתת הסיכון למחלות אחרות, ובפרט מחלות לב, סוכרת ומשקל לידה נמוך. רק שיתוף פעולה בין המומחים לרפואת חניכיים (פריודונטים) לבין רופאי משפחה, קרדיולוגים, גניקולוגים ומומחים לרפואה פנימית - יכול לסייע לתת לחולים את הטיפול המיטבי.

הכתבה פורסמה במקור באתר של מרכז רפואי הדסה.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות וטיפולי חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום