צמחי מרפא לטיפול בדיכאון

(0)
לדרג

צמחי מרפא הפכו לבשורה החדשה בטיפול בדיכאון. על חשיבות האבחנה בינם לבין תרופות קונבנציונאליות המבוססות על צמחי מרפא

מאת: מערכת zap doctors

במחקר שנערך בארה"ב נמצא שיותר ממחצית המשיבים אשר הודו כי הם סובלים מדיכאון או חרדה, נוטלים מוצרים המופקים מצמחי מרפא (מתוך: British Journal of Psychiatry 2006).

למרות שחלק גדול מצמחי המרפא אינם מאושרים כיום לשימוש בישראל בשל חשש מתופעות לוואי ותגובות בין-תרופתיות, קיימים מספר תכשירים אשר מופקים מתמציות צמחיות ונחשבים לתרופות קונבנציונאליות.

חשוב לציין, כי חלק גדול מהציבור אינו מכיר את ההבדל בין צמחי מרפא לתרופות קונבנציונאליות המבוססות על צמחי מרפא.

למרות הדמיון, קיימים הבדלים מרכזיים

1. בצמחי מרפא, לרוב נעשה שימוש במספר מרכיבים מהצמח מתוך מחשבה כי לשילובם השפעה טובה יותר מהשפעתו של כל מרכיב בנפרד. לעומת זאת, בתרופה קונבנציונאלית נעשה שימוש במולקולה אחת בלבד.

2. תרופות מיוצרות בתנאי סטנדרטיזציה מאד גבוהים הכוללים פיקוח ובקרה בזמן ייצור התרופה, והקפדה שכל תרופה תהיה זהה בתכולתה לקודמתה ותהיה אחידות בכמויות המרכיבים של התרופה בכל אריזה ואריזה. לעומת זאת, הפקה של צמחי מרפא אינה כוללת תהליכי סטנדרטיזציה, כך שלא תמיד קיימת אחידות במרכיבים או בריכוזם בתכשירים השונים.

3. לרוב לא נעשים מחקרים מבוקרים על צמחי מרפא, כך שאין ידע מחקרי על השפעות הצמח על המערכות השונות בגוף. מאידך גיסא, במרבית התרופות מתבצעים מחקרים קליניים מבוקרים ויש מעקב על השפעות התרופה בשימוש לאורך זמן.

4. חברה פרמצבטית המייצרת תרופות חייבת לעמוד בתקני איכות גבוהים ועליה לעבור ביקורת של רשויות הבריאות. ייצור צמחי מרפא, מאידך, יכול להתרחש בבית או במפעל, אשר אינם מפוקחים ע"י רשויות הבריאות.

צמח ההיפריקום

צמח ההיפריקום הוא היחיד בישראל שהצליח להפוך מצמח מרפא - לתרופה קונבנציונאלית.

צמח זה מוכר כצמח מרפא עוד מתקופת היפוקרטס ביוון הקדומה (בשנת 400 לפני הספירה), והוא משמש כנוגד דיכאון משנת 1500. עם השנים, ההתעניינות בצמח גברה ובעשור האחרון נעשו מחקרים קליניים רבים על יעילותו הרפואית של הצמח.

מתוך מחקרים אלה, 40 מחקרים קליניים מבוקרים, השוו מתן היפריקום לפלצבו ולתרופות נוגדות דיכאון סנתטיות ממשפחת ה-SSRIs והטריציקליים. במרבית המחקרים נמצא כי היפריקום יעיל כמו נוגדי הדיכאון הסינתטיים ובעל פרופיל בטיחות טוב יותר (פחות תופעות לוואי).

^^תקדים מקומי: תרופת מרשם לטיפול בדיכאון על בסיס צמחי^^

לראשונה בישראל, אושרה השנה על ידי משרד הבריאות התרופה "רמוטיב" - תרופה נוגדת הדיכאון היחידה בישראל המופקת מתמצית צמחית, ומגלמת בתוכה את היתרונות של צמח מרפא עם איכות ובטיחות של תרופה.

תמצית צמח ההיפריקום שבתרופה רמוטיב נקראת ZE117. התמצית מופקת בתהליך ייחודי המוגן בפטנט. השלבים והתהליכים של גידול הצמח, החל משלב הזריעה וכלה בייצור התרופה המוגמרת, מעוגנים בנוהלי עבודה מבוקרים. הזרעים מופקים מצמחים מובחרים באיכות גבוהה, דבר המבטיח את האיכות והאחידות ביבול. ההומוגניות של הזרעים מובטחת ע"י בדיקות איכות. הצמח המיובש עומד בדרישות הפרמוקופיאה (ספר התרופות) הגרמנית.

חשוב לציין: תמצית רמוטיב אושרה כתרופה הן בישראל והן במדינות רבות באירופה.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה ובפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום