עוד קצת חולים בשפעת

(0)
לדרג

בשבוע שעבר חלה עלייה של יותר ממאה אחוזים במספר הלוקים במחלות חורף. לא לדאוג - עדיין מדובר רק בארבעה אחוזים

מאת: מערכת zap doctors

בשבוע שעבר חלה עלייה של למעלה ממאה אחוזים בשיעור התחלואה בהשוואה לשבוע שלפניו. זוהי הקפיצה המשמעותית ביותר בנתונים מאז החל החורף. בשבוע האחרון עמד שיעור התחלואה במחלות חורף על 40.7 חולים לכל 1000 איש. בשבוע שלפניו עמד שיעור זה על 19.69 חולים בלבד לכל 1000 איש.רבים מחולים אלה סובלים משפעת ואחרים סובלים מדלקות שונות בדרכי הנשימה. רק חולים שנלקחה מהם בדיקת מעבדה שנמצאה חיובית לשפעת מוגדרים כחולי שפעת. יתר החולים מוגדרים כסובלים ממחלות חורף. גם מנתוני המעבדה עולה כי שיעור חולי השפעת הוכפל בשבוע האחרון.

בשבוע האחרון עמד שיעור התחלואה בדלקת ריאות על 3.28 חולים לכל 1000 איש. בשבוע שלפניו עמד שיעור זה על 1.58 חולים בלבד לכל 1000 איש. גם כאן מדובר על הכפלה במספר החולים.

"נתוני התחלואה מצביעים על התפשטות מהירה", אומר פרופ' יהושע שמר, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות. "מחלות החורף, ובעיקר השפעת, הן מהמחלות המדבקות ביותר הקיימות. חשוב להתחסן מפני השפעת, משום שמרגע שנדבקים לא ניתן לטפל בה באמצעות אנטיביוטיקה".

מהן מחלות חורף?

גורמי התחלואה העיקריים למחלות חורף הם דלקות נגיפיות (ויראליות) של דרכי הנשימה העליונות. הן עשויות לגרום להצטננות, שיעול, דלקת סימפונות, דלקת אוזניים ודלקת ריאות. המחלות האופייניות ביותר לעונה זו אצל ילדים ותינוקות הן הצטננות ושפעת. גורמי המחלות הם נגיפים או חיידקים ולא קור או רטיבות של מזג אוויר חורפי.

הצטננות היא מחלה נפוצה מאוד. למעשה, זהו האבחון השני הנפוץ ביותר של רופאי הילדים לאחר דלקת האוזן התיכונה. תינוקות עד גיל שישה חודשים מוגנים מהצטננות בשל נוגדני האם המועברים עוד ברחם כמו גם מרכיבים אנטי-נגיפיים בחלב האם וחשיפה מוגבלת לאנשים (וחולים בפרט). מגיל שישה חודשים עד חמש שנים צפוי הילד לממוצע של שישה עד עשרה אירועי הצטננות בשנה.

הצטננות היא למעשה זיהום נגיפי אקוטי של האף והגרון (דרכי נשימה עליונות) המאופיין בהתעטשויות, נזלת וגודש אפי. בתינוקות, נזלת היא מועקה אמיתית. תינוק אינו יודע לקנח לבד את אפו. הנזלת חוסמת את מעבר אוויר באף ויוצרת מצוקה נשימתית. כך נוצרת מצוקה כללית אליה מתלווים ירידה בתיאבון, גירוי באזור הנחיריים והשפם ועוד.

וכמובן, החורף מלווה בשפעת - מחלה ויראלית מדבקת הגורמת לתחלואה בקרב כל קבוצות האוכלוסייה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום