מהי ברית מילה?

(0)
לדרג

האם לברית מילה יש הצדקה רפואית? ומה עדיף - רופא או מוהל? כל התשובות לשאלות ואבחנות מעניינות

מאת: נירית צוק

טקס ברית המילה נחשב לנכס צאן ברזל בתרבות העברית. למרות שמדובר בטקס דתי בעל כללים קבועים, הוא נתפס כאירוע שכל יהודי חייב לעבור, גם אם הוא בן להורים חילוניים.
אלא שבשנים האחרונות מסתמן שינוי בנושא. יותר ויותר הורים מלים את בניהם לאו דווקא משיקולים דתיים, אלא משיקולים בריאותיים וחברתיים. הם מחליטים גם איך לבצע את הטקס: בין אם עם מוהל ולפי כללי הדת או על ידי רופא. באולם מלא מוזמנים, או שמא בדלתיים סגורות ובהשתתפות קומץ מוזמנים. ישנם גם הורים שמסרבים למול את בניהם. אלה רואים בטקס מנהג פרימיטיבי, מסוכן ומיותר, ומאמינים שילדיהם הבלתי נימולים הם ילדים "שלמים יותר".

סקר שערך פורטל MAMY, אתר אינטרנט המתמחה בהריון, לידה, הורות ופוריות, ממחיש את השינוי במגמה. מתוך 1,418 הורים שהשתתפו בסקר, כ-64.4 אחוזים מלים את בניהם מטעמי שמירת מצוות. 4.8 אחוזים מהנשאלים בחרו שלא למול את בניהם, בעיקר בשל סיבות אידיאולוגיות ודתיות.

תמונת המצב הזו מעלה את השאלה, כיצד חל שינוי בנושא המושרש כל כך עמוק בתרבות שלנו. אורה אלקן, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת בת.ל.מ - רשת ארצית לטיפול פסיכולוגי, ייעוץ ואבחון - טוענת כי השינוי שחל הוא תוצאה ישירה של המציאות המשתנה בחברה הישראלית. "החברה הישראלית נמצאת בתהליך דינמי שבו יש יותר פלורליזם ויותר חופש בחירה, והדבר בא לידי ביטוי בכל התחומים. היום יש יותר מקום לקולות שמחפשים, תוהים ושואלים שאלות מהותיות, כגון כיצד אני רוצה לראות את חיי, במה אני בוחר, מתוך איזה מקום אני בוחר וכדומה".

כך גם בנושא ברית המילה. "היום ההורים כבר פחות עובדים על 'טייס אוטומטי'", מסבירה אלקן. "הם משקיעים מחשבה בנושא ובודקים מהי עמדתם מבחינה מוסרית, דתית, בריאותית וכן הלאה. הם מבררים את הנושא לעומק, וחושבים כיצד היו רוצים לראות את עצמם ואת ילדיהם. בניגוד לעבר, היום אנשים כבר מדברים על הדברים האלו וחושפים אותם, ומודעים לכך שקיימות גם אופציות אחרות".

יתרונות וחסרונות

כשמדברים על יתרונות המילה, אחד היתרונות שעוד קיימים בחברה הישראלית, מעבר למשמעות הדתית-תרבותית, הוא השייכות. "ברור שמי שחשוב להם להיות סתגלניים ואינם רוצים להיות במוקד הלחץ החברתי, ויותר מכך לחשוף את ילדם ללחץ חברתי בשל חריגותו, ימולו את הילד", אומרת אלקן. לצד זה קיימים היתרונות הבריאותיים.

"במחקרים נמצא כי תינוקות שלא נימולו סובלים בשנה הראשונה לחייהם מדלקות בדרכי השתן בשכיחות שהיא עד פי עשרה גבוהה יותר (אחד מ-100) לעומת תינוקות נימולים (רק אחד מ-1,000)", מסביר פרופ' שאול דולברג, רופא-מוהל, ממלא מקום של מנהל מחלקת יילודים ופגים ב"איכילוב". "למרות שדלקת בדרכי השתן אינה מחלה קטלנית והיא קלה לטיפול, הרי שאבחונה קשה מעט יותר, כשחוסר אבחון או איחור בטיפול עלולים לגרום לסיבוכים ארוכי טווח לכליות ולמערכת השתן".

פרופ' דולברג מוסיף כי קיימים יתרונות בריאותיים גם בתחום המיניות. "מחקרים מוכיחים כי מילה מונעת מקרים של סרטן איבר המין", הוא אומר. "סוג נדיר זה של סרטן מופיע בגיל ממוצע של 60 ושכיחותו בקרב גברים נימולים קטנה עד פי חמישה מגברים שאינם נימולים. יתרון נוסף הוא שיעור נמוך יותר של מחלות מין נרכשות מסוג סיפיליס ואיידס. נמצא כי שיעורי ההדבקה במחלות מין אלה נמוך במידה משמעותית בקרב נימולים מאשר באלו שאינם נימולים. ייתכן כי יש גם ירידה בשיעור גידולי צוואר הרחם אצל נשים שבני זוגן נימולים לעומת בני זוג שאינם נימולים".

לדבריו, שיעור הסיבוכים הרפואיים הקיימים בברית המילה נמוך יחסית לפעולות ניתוחיות אחרות. "על פי הספרות הרפואית, מדובר בשניים עד שישה מקרים מכל מאה", הוא אומר, "כשהסיבוכים ברובם קלים וכוללים דימום (שבדרך כלל ניתן להשתלט עליו בקלות מיד לאחר המילה), זיהום מקומי קל שלעתים נדירות דורש משחה אנטיביוטית וכאב לאחר המילה. פגיעה בעטרה היא נדירה ביותר כאשר המילה מבוצעת בעזרת המכשור המתאים. אם התוצאה הקוסמטית אינה מושלמת, ניתן לתקן את הנעשה לאחר מספר שבועות בהרדמה מקומית ובקלות יחסית".

עו"ד ענת מולסון, המייצגת נפגעי רשלנות רפואית, חולקת על הדעה הזו. "בישראל נולדים כ-80 אלף בנים זכרים בשנה, ובכ-90 אחוז מהם מבוצעת ברית מילה. להערכתי, מאות מהם נפגעים מדי שנה כתוצאה מרשלנות בביצוע הליך ברית המילה ועשרות מתוכם נותרים עם נזק בלתי הפיך".

"ארגוני רופאים רבים בעולם המערבי נדרשו לסוגיית המילה", אומרת עו"ד מולסון, "ולאחר שבדקו את כל הממצאים שהופיעו במחקרים, קבעו שאין לכך הצדקה רפואית. מדובר בניתוח קוסמטי, שאינו מציל חיים".

מעבר לכך קיימת גם בעיה מוסרית. "ברית מילה היא ניתוח לכל דבר המבוצע בגוף בריא", מסבירה עו"ד מולסון, "יש לכרות איבר מן הגוף או לבצע בו ניתוח רק אם מדובר באיבר חולה. בעצם, ביצוע שינוי כירורגי באיבר מין בריא, ללא נחיצות רפואית וללא הסכמה מדעת של המנותח עצמו, אינו עולה בקנה אחד עם כללי האתיקה הרפואית".

ויש גם, לדבריה, בעיה של חוסר ידע. "בניתוח כזה, שכאמור אינו ניתוח בעל הצדקה רפואית אלא ניתוח קוסמטי, קיימת חובת זהירות גבוהה וכן חובת יידוע ההורים בדבר הסכנות והסיבוכים הקיימים", אומרת עו"ד מולסון. "קיים חוזר של מנכ"ל משרד הבריאות המחייב בתי חולים לדווח על תינוקות המגיעים למיון עקב תקלות שקרו במהלך ברית המילה, אך המידע אינו גלוי לכולם, ומשרד הבריאות אינו מיידע את הציבור לגבי הסטטיסטיקה לסיכונים ולסיבוכים של ברית מילה".

ממשרד הבריאות נמסר לנו שאכן מתקבלים מבתי החולים דיווחים על אירועים בעקבות ברית מילה, אולם הדיווחים מועברים לועדה הבין-מוסדית לפיקוח על המוהלים. עדיין נותרות מספר שאלות בלתי פתורות לגבי השפעות ברית המילה על עתיד התינוק. אחת מהן היא השאלה לגבי ההשפעה ארוכת הטווח של הטראומה הנגרמת לתינוק.

פרופ' דולברג טוען כי מדובר במצב מורכב: "מזה מספר שנים ידוע כי תינוקות חשים בכאב לא פחות ממבוגרים", הוא אומר, "ובמחקרים נמצא כי תינוקות זוכרים את הכאב לפחות למשך מספר חודשים. יתרה מכך, מחקר שבדק את תגובתם של תינוקות (כאלו שנימולו בעזרת אלחוש מקומי וכאלו שנימולו בלעדיו) לחיסון השגרתי שניתן בגיל ארבעה חודשים, מצא כי תגובת הכאב (משך הבכי, עיוות הפנים וסימני כאב אחרים) של התינוקות שלא עברו אלחוש בעת ברית המילה, הייתה קשה יותר באופן משמעותי לעומת התינוקות שנימולו לאחר אלחוש מקומי. לאחרונה יצאו ארגוני הרופאים בארצות הברית ובקנדה בהמלצה גורפת לתת אלחוש בכל ביצוע של ברית מילה".

המוהל אברהם סילם חולק על הדעה הזו. "בעת החיתוך התינוק בוכה למשך זמן קצר, פחות מדקה וחצי", הוא אומר, "וזו תגובה טבעית. זה חלק מברית המילה וזה חשוב, כי במוחו של התינוק ישנה ליחה שיוצאת החוצה בעת הבכי. לעומת זאת, הזריקה שהרופאים נותנים כואבת יותר מברית המילה עצמה וגם אז התינוק בוכה. מלבד זאת, אני לא בטוח שהחומר הנמצא בזריקה טוב לתינוק בגיל צעיר כל כך, ושאין לו השפעה מאוחרת יותר על מערכת החיסון שלו".

מוהל או רופא?

דורית, אם לשלושה בנים (בני תשע, שש ושנתיים), עברה איתם את הטקס שלוש פעמים. לדבריה, היה לה ברור שימולו אותם עם מוהל באולם מלא מוזמנים. "הבחירה במוהל נעשה בשל לחץ משפחתי לקיום טקס דתי, וגם מטעמי נוחות", היא אומרת. "היה לי ברור שאם לא אעשה טקס מהר, אנשים יגיעו אלי הביתה כדי לבקר אותי ולראות את הילד, ואת זה ניסיתי למנוע".

הרגשת מספיק טוב שמונה ימים אחרי הלידה כדי לעמוד ולקבל אורחים?

"כן, היו לי לידות רגילות והתאוששתי מהר. גם לא חששתי מהסיכונים שבברית המילה. בדקתי ולקחתי מוהל עם המלצות".

סילם אינו מופתע מתשובותיה של דורית. "קהל הלקוחות שלי מורכב מכל המגזרים", הוא אומר. "גם דתיים וגם חילוניים. הם יודעים שברית מילה היא דבר קדוש ומי שעושה אותה צריך להיות ראוי".

מה היתרונות בבחירת מוהל לעומת רופא?

"קודם כל קיום המצווה, ובנוסף המקצועיות. מוהל הוא מקצוע שעובר מאב לבן ונלמד במשך שנים".

מה לגבי הסיכונים הקיימים בברית? היו פרסומים על כך שבשל מציצת הדם תינוקות נדבקו בהרפס מהמוהל.

"חשוב להבין שהמציצה נעשית מתוך אמונה שיש בה סגולה לתינוק, וכי בעזרתה נמנעות ממנו מחלות רבות. בנוסף, אף אחד לא חושב על זה, אבל גם למוהל היום יש בעיה. גם אני יכול להידבק במחלות. כשהתחילו חילוקי הדעות התייעצתי עם הרב כיצד מתמודדים עם העניין, והוא אמר לי שמי שעושה מצווה לא יאונה לו כל רע. מעבר לכך, היום יש ערכת ברית מילה טובה שניתן לקנות בבתי מרקחת. הערכה היא חד פעמית ומכילה בתוכה את כל הכלים שהמוהל משתמש בהם בעת הברית. ההורים צריכים לוודא שהמוהל פותח את הערכה לעיניהם, כשיש אפשרות לעשיית המציצה באמצעות שפופרת".

אבל ישנם הורים שחושבים אחרת. "ברית אצל מוהל נראית לי דבר פרימיטיבי ואכזרי", אומרת רונית, אם לילד בן חמש. "כשילדתי, בדיוק התחילה אופנה של ברית אצל רופא, והיה לי ברור שזה מה שאעשה. נראה לי שזו דרך להקל על כאביו של הילד ולעשות לו ניתוח בדיוק כמו שעושים בכל איבר אחר, בליווי הרדמה".

איך התבצע הטקס?

"בחרנו רופא-מוהל שעושה גם טקס דתי והזמנו את כל המשפחה הביתה. אני לא מתלהבת מאירועים המוניים, וגם הייתי במצב לא נעים, כי עברתי לידה עם תפרים. לי זה הספיק".

כמו רונית, גם עו"ד מולסון ממליצה להפקיד את ביצוע הברית בידי רופא בעל מומחיות באורולוגיית ילדים או בכירורגיה פלסטית. היא מציינת מספר סיבות: "ראשית, נתונים סטטיסטיים שהוצגו בכנס רופאים בבית חולים 'שניידר' מראים שיעור סיבוכים של אחת לחמישים אצל מוהל לעומת אחת למאתיים אצל רופא", היא אומרת. "בנוסף, לרופא יש יכולת להתמודד עם סיבוכים רפואיים מתוקף הכשרתו. רופא אינו מבצע את המנהג הקדום של מציצת הדם מהפין הנימול לאחר חיתוך העורלה. הוא עובד עם כפפות מנתחים, ויש לו ביטוח מקצועי. במקרה של רשלנות רפואית בביצוע הברית ניתן לתבוע ולקבל פיצוי מחברת הביטוח שלו, גם אם הרופא עצמו חסר אמצעים. בנוסף, על רופא קיים פיקוח מקצועי".

פרופ' דולברג מאמין שהיתרון הגדול בבחירת רופא על פני מוהל הוא האלחוש: "מתן תמיסת סוכר או מתן יין מתוק לפני או אחרי הברית אינם מהווים אלחוש מספק", הוא אומר. "כך גם מריחה של משחה משככת כאבים אינה מספקת הגנה יעילה נגד הכאב. הדרך היעילה והמומלצת לאלחוש היא על ידי זריקה של חומר הרדמה מקומי. זריקה זו, בדומה לזריקה הניתנת לפני טיפול שיניים, אמנם כואבת מעט, אך היא מונעת את הכאב המשמעותי הנגרם במהלך חיתוך העורלה".

הכתבה פורסמה במגזין "הורים וילדים", גליון 228.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום