וירוס הרוטה בילדים

(0)
לדרג

הוא עשוי להופיע יותר מפעם אחת; ומי שחלה בצורתו הקשה יהיה מחוסן יותר. קווים לדמותו של וירוס הרוטה

מאת: מערכת zap doctors

וירוס הרוטה, שהתגלה לפני כ-34 שנים, גורם לשלשולים אצל ילדים ופעוטות. הוא שכיח יותר בעונת החורף, אם כי מדובר בווירוס שכמעט כל ילד עד גיל שנה וחצי יחלה בו לפחות פעם אחת, וכל ילד עד גיל 5 יחלה בו לפחות מספר פעמים, ברמות חומרה שונות. זהו וירוס שתופעותיו דומות לתופעות המופיעות בקלקול קיבה - חום, כאבי בטן, שלשולים והקאות, ובהחלט יכול להביא לכדי התייבשות וצורך באשפוז. הווירוס הוא אחד הנפוצים בעולם - כ- 1.8 מליון ילדים בעולם יחלו בווירוס הרוטה בדרגות חומרה שונות במשך שנה.

ההעברה או ההידבקות בווירוס נעשית מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מגע עם משטחים מזוהמים בווירוס, כולל שתיה ואוכל, וכתוצאה מחוסר הגיינה.

ד"ר גרשון קרן, מנהל מחלקת ילדים במרכז הרפואי הלל יפה ומומחה למחלות זיהומיות בילדים, מציין כי לווירוס הרוטה ישנם 7 סוגי זנים שונים, כאשר 4 מתוכם הם האחראים לתופעות השלשולים וההקאות בבני האדם.

ד"ר קרן מחלק את המחלה לשתי רמות חומרה: קלה וקשה. בשני המקרים יופיעו הסימפטומים שהוזכרו אם כי בדרגות חומרה משתנות, כאשר בדרגה החומרה יכול הילד להגיע לכדי התייבשות ממשית וצורך בפניה לבית החולים, לשם קבלת טיפול תומך של נוזלים ומלחים דרך הוריד.

"יש למנוע התייבשות משמעותית"

"מבחינה זו", טוען ד"ר קרן, "חשוב שההורים יהיו 'עם היד על הדופק', כדי לוודא שהתערבות רפואית תינתן במועד. במקרים קלים, וכמובן על מנת למנוע התייבשות משמעותית, יש להקפיד על שתייה מרובה של הפעוט, ולוודא נתינת שתן בטווחים סבירים של לפחות כל 6 שעות. אם הפעוט לא נתן שתן במשך למעלה מ-6 שעות, הוא ככל הנראה מיובש ומומלץ לפנות לרופא המטפל, ובשעות הערב והלילה לחדר מיון".

בשל מגוון הזנים של וירוס הרוטה אין מן הנמנע כי ילד שחלה בווירוס פעם אחת לא יחלה בו שוב. בניגוד למחלות מסוימות שהחולה בהם מפתח נוגדנים ונמנע ממחלה דומה עתידית, בווירוס הרוטה אין הכרח כי יתפתחו נוגדנים שיגנו מפני הידבקות נוספת. מעניין לציין כי דווקא תינוקות ופעוטות שחלו בצורה הקשה של הווירוס יהיו מחוסנים יותר מאלו שחלו במחלה בצורה הקלה שלה.

ההחלמה מהמחלה היא עצמונית. מכיוון שמדובר בווירוס, אין טיפול אנטיביוטי, ולרוב הגוף מתגבר על המחלה בעצמו תוך מספר ימים (יומיים עד שבוע). כיום, קיים חיסון לסוג וירוס זה, הנמצא כבר בשימוש בארה"ב מפברואר 2006. בארץ נמצא החיסון בתהליכי אישור על ידי משרד הבריאות וצופים כי ייכנס לשימוש בשנה הקרובה באופן רשמי.

ההמלצה היא בעיקר לגלות עירנות למצבו של הילד במצב של חולי קל ולוודא כי הוא שותה דיו. בנוסף, יש להקפיד על הגיינה ורחיצת ידיים, במידה שאחד הילדים חולה. זאת, כדי למנוע מעבר של הווירוס לשאר הילדים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים ובפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום