קצת שמנמנים? זה דווקא טוב לבריאות

(0)
לדרג

מחקר ישראלי מגלה: סיכוייהם של גברים שהעלו קילוגרמים בודדים במשקלם להאריך ימים - זהים לאלו ששמרו על משקל יציב

מאת: שירות מלב"י

בשורות טובות לשמנמנים: מחקר ישראלי שנערך באוניברסיטת תל אביב על בסיס נתונים שנאספו במשך 42 שנים, מגלה כי גברים שהעלו בשנות הארבעים לחייהם 1-4 ק"ג במשקלם, האריכו ימים יותר מחבריהם שהשמינו מאוד ואפילו מאלו שטרחו להוריד קילו במשקלם.

המחקר, שנערך בשיתוף המכון הלאומי לבריאות בארה"ב, הוצג בכנס הוועידה השנתית להשמנה ויתר לחץ דם שנערך בתל אביב.

נתוני המחקר התבססו על בדיקות שנערכו לכ-10,000 עובדי מדינה, שנשקלו החל בשנת 1963, כאשר היו בשנות ה-40 לחייהם.

על פי ממצאי המחקר, 36.2% בלבד מקרב אלו שסבלו מהשמנת יתר קיצונית (BMI של 30 ומעלה) הצליחו להגיע לגיל 80; כך גם פחות ממחצית (44.9%) מבעלי המשקל הכבד (אינדקס מסת גוף של 27-30) ואלו שסבלו מתת משקל (ש-43.4% מהם הגיעו לגבורות).

סיכויים זהים לחלוטין

אבל ההפתעה הגדולה חיכתה לחוקרים, כאשר בחנו את נתוניהם של בעלי עודף המשקל הקל (אלו שהוסיפו למימדי גופם 1-4 ק"ג): סיכוייהם להגיע לגיל 80 היו זהים לחלוטין לאלו שמשקלם תקין, ועמדו על 48.3%. תוחלת החיים של יותר מרבע (26.8%) מהם, אף עברה את גיל 85.

"מצאנו שעודף משקל קל כלל אינו מסכן חיים עבור גברים ישראלים", אמר ל"ידיעות אחרונות" ראש היחידה לאפידמיולוגיה במכון לחקר הלב באוניברסיטה, פרופ' אורי גולדבורט, "וייתכן שניתן להעביר את הקו בין משקל תקין לעודף משקל במקום גבוה יותר ממה שנהוג כיום".

גישה מתונה יותר

לדבריו, "התוצאות מעודדות גישה מתונה יותר לשליטה במשקל, בעיקר במה שמכונה השמנה קלה. לפי הנתונים לא ניתן להגדיר עודף משקל בכל דרגה כמחלה או כמגפה".

"יכול להיות", הוסיף, "שהשמנה קלה לא רק שאינה מזיקה, בניגוד למה שנהוג לחשוב כיום - אלא שאף מדובר בתהליך טבעי שאין כל סיבה לעצור אותו".

הכתבה פורסמה באתר מלב"י.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום