זה הכל בלסת

(0)
לדרג

דוקטורס מציג נתונים חדשים ומפתיעים: כ-60% מהאוכלוסייה סובלת מכאבי פנים, ראש ואוזניים שמקורם בהפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה

מאת: מערכת zap doctors

פעמים רבות אנחנו מטילים ספק במהימנות של נתונים, שנשמעים לנו מופרכים, לפחות על פי השכל הישר. אבל הממצאים הבאים, שמגובים במחקרים רפואיים מדעיים, לא מותירים מקום לספק.

מחקרים מצביעים כי כ-60% מהאוכלוסייה סובלת מהפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה (במפרקי הלסתות ו/או בשרירי הפנים), הבאות לידי ביטוי בתחושות כאב בעוצמות משתנות באזור הראש, הפנים והאוזניים. למעשה, הפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה זוהו כגורם עיקרי לכאב באזור הפנים, הראש והאוזניים שמקורו אינו בשיניים עצמן ושמתגבר בזמן לעיסה, נשיכה, פיהוק ואפילו דיבור. תסמינים נוספים להפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה הינם הפרעות בתנועה, דוגמת סטייה במסלול פתיחת הפה, הגבלה בטווח התנועה של הלסת התחתונה או רעשים ("קליקים").

לא עומד בעומס

ההפרעות התפקודיות נובעות מהפעלת עומס רב ומיותר על השרירים, המפעילים את המפרק המחבר בין שתי הלסתות. הגורמים לאותו עומס יתר הם לעיסת מסטיק, חריקת שיניים תוך כדי שינה או הרגלים אוראליים מזיקים אחרים, כגון: משחק עם הלסת או תנועות מציצה ויניקה. גם גורמים התנהגותיים, כגון: לחץ ומתח נפשי וגורמים התפתחותיים כמו גמישות יתר של המפרקים עלולים להשפיע על התפתחותן של הפרעות אלו.

בנוסף לכאבים, תיתכן תזוזה ו/או עיוות של הדיסק, דלקות של המפרק והתפתחות תהליכים ניוונים במפרק.

תופעות אלו שכיחות כאמור באוכלוסייה הרחבה. נמצא כי כ-40% מתלמידי התיכון בארץ סובלים מ"קליקים" בשל הרגלים אוראליים מזיקים, כגון: לעיסת מסטיק מוגבר - מעל 3 שעות ליום, משחק עם הלסת לצורך שחרור לחץ במפרק, השענת הראש על היד וכו'. גם בקרב אנשים שנוטלים נוגדי דיכאון ממשפחת הפרוזאק, ואנשים הסובלים ממחלות פסיכיאטריות, נמצאה שכיחות גבוהה יותר של תסמינים אלו. עוד נמצא כי בנות הסובלות מהפרעות אכילה ומשקל (אנורקסיה, בולימיה) סובלות במקביל מהפרעות חמורות במערכת הלעיסה, כנראה בשל פעילות הקאה תכופה ומואצת המותחת את הרצועות הקושרות את הלסת התחתונה לגולגולת.

לדברי ד"ר אפרים וינוקור, מנהל השירות לטיפול בכאבי פנים, לסתות והפרעות במערכת הלעיסה במרכז לבריאות הפה שבמרכז הרפואי תל אביב, "הפרעות אלו גורמות לפגיעה קשה באיכות חייהם של הסובלים, שבמקרים רבים סבורים שמקור הכאב הוא בשיניים. לעיתים מבוצעים טיפולי שיניים מיותרים בעלי תוצאות בלתי הפיכות בשל הפרעות שמקורן מחוץ לחלל הפה. קשת הטיפולים בבעיה היא רחבה, החל מטיפול מניעתי, דרך טיפול התנהגותי ותרופתי ורק במקרים נדירים ביותר נחוצה התערבות כירורגית".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פה ולסתות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום