שינה מסוכנת

(0)
לדרג

מחקר: בעיות שינה מגבירות הסיכון למחלות לב. ממצא נוסף: הפסקת נשימה וחוסר שינה בלילה מובילים לבעיות נשימה ביום

מאת: מערכת zap doctors

נחירות בשינה מהוות לא רק מטרד לנוחר ובעיקר לישנים לצידו, אלא גם תסמין המעיד על בעיית שינה, שמקורה בהפסקות נשימה במהלך השינה. על פי תוצאות מחקר חדש, כדאי לנוחרים שבינינו להתייחס לבעיה ביתר רצינות ולטפל בה בהקדם. המחקר, שנערך באוניברסיטאות קליפורניה וסן דייגו בארצות הברית, קובע כי הפרעות שינה במהלך הלילה מגבירות את הסיכון לחלות במחלות לב.

במסגרת המחקר נבדקו 86 חולים הסובלים מהפסקת נשימה במהלך שנתם, וכתוצאה מכך חלה אצלם ירידה באיכות השינה. המחקר מצא, כי הפסקת הנשימה וחוסר השינה במהלך הלילה מובילים לבעיות נשימה במהלך היום. בקרב הנבדקים במחקר נמצא קשר ישיר בין הפסקת הנשימה לבין בעיות לב ומחלות בכלי הדם ובכלל זה היווצרותם של קרישי דם. המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי האמריקאי לענייני שינה.

ד"ר ירון דגן, מנהל מכוני השינה באסותא מרכזים רפואיים, מסביר: "מחקר זה מצטרף לעדויות מדעיות ההולכות ומצטברות בידי אנשי הרפואה, המצביעות על בעיות שינה כמו הפסקת נשימה כגורם סיכון ליתר לחץ דם, לשבץ מוחי ולמחלות לב. הסובלים מהתופעה חווים אירועי התעוררות בזמן השינה. אירועים אלה מורגשים רק בפעילות גלי המוח והם עצמם אינם מודעים לכך. הפסקות הנשימה במהלך שנת הלילה גורמות לעייפות רבה במהלך היום, ועל פי מסקנות מחקר זה ומחקרים נוספים בעולם, הן מהוות גורם סיכון למחלות לב.

"התסמין העיקרי להפסקות נשימה במהלך השינה הוא נחירות", מוסיף ד"ר דגן. "הסובלים מהתסמונת עלולים לסבול גם מתופעות כמו ירידה במצב הרוח, חוסר סבלנות, חוסר ריכוז וירידה בתפוקה".

הפרעות שינה (מונחים)

^^נרקולפסיה:^^ הירדמות מיידית. שליש מהיפנים סובלים מזה.
^^SAS (דום נשימה בשינה):^^ הישנים סובלים מעשרות מיקרו יקיצות בלילה.
^^אינסומניה:^^ חוסר שינה. נפוצה אחרי נטילת תמריצים.
^^היפרסומניה:^^ שנת יתר.
^^סומנבוליזם:^^ אנשים שהולכים בשעת השינה. קורה בעיקר אצל ילדים.

כללים לשינה טובה

1. הקפד ללכת לישון ולהקיץ בשעות קבועות; ישנה חשיבות רבה לסדירותן של השעות.

2. דאג לסביבת שינה נוחה. סלק את שעון חדר השינה וכל גורם רועש אחר. טמפרטורת החדר צריכה להיות מתאימה לך.

3. זמן במיטה - אל תבלה זמן רב במיטה. הגבל את הזמן בו אתה מבלה במיטה אך ורק לשינה. אם הקצת, צא מהמיטה חזור אליה רק כאשר אתה מוכן לשינה. הסיבה לכך - למנוע למידה של "אל שינה".

4. אל תנסה לכפות שינה בכוח - ככל שתתאמץ יותר להרדם, כך תגבר רמת העוררות שלך והשינה תרחק.

5. פעילות גופנית - פעילות גופנית סדירה מביאה תועלת רבה לגוף, אולם פעילות זו מעוררת ויש להימנע ממנה בשעות שלפני השינה.

6. קפאין, ניקוטין ואלכוהול מעוררים. יש לזכור כי תוצרי הפירוק של הקפאין הם המעוררים, והרמה שלהם בדם מגיעה לשיאה רק כעבור כשעה מרגע השתייה. לכן הטענה של רבים, כי הקפה אינו מפריע להם כלל בהרדמות יש בה מן האמת אם נלך לישון מייד לאחר שתיית הקפה. לאלכוהול השפעה מיידית מרדימה, ולכן אלו השותים כוסית וודקה לפני השינה עשויים להרגיש מוכנים יותר לשינה. אך כמו הקפאין, כך גם האלכוהול - לתוצרי פירוק האלכוהול בגוף השפעה מעוררת.

7. הקפד לא לאכול ארוחה כבדה לפני השינה. רעב בהחלט מפריע להשריית שינה ואם ברצונך להשביע את רעבונך, מומלץ לאכול מזון על בסיס חלבונים ולהמנע ממזון שומני או מכמויות גדולות של סוכרים. חלב עשוי לסייע בהרדמות.

8. אם מקיצים משינה כדאי להמנע מ"בדיקת" תכולת המקרר - הדבר עשוי להפוך להרגל.

9. אין לשתות כמות גדולה של נוזלים לפני השינה.

10. המנע משנת צהריים. אחד מהאויבים הגדולים של שנת הלילה אצל האנשים הסובלים מנדודי שינה היא שנת הצהריים. יש לצמצמה עד כמה שניתן או לוותר עליה לחלוטין.

11. אם עבר עליך לילה ללא שינה או עם מעט שינה, המנע מלהשלים שעות ביום שלמחרת. הדבר עלול ליצור שיבוש במחזורי השינה והערות ולהחמיר את נדודי השינה.

בואו לדבר על זה בפורום חיך ושפה שסועים, הפרעות דיבור ובליעה, נחרה ודום נשימה בשינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום