השמנת יתר: נתונים לשנה החדשה

(0)
לדרג

כל אשה שלישית בישראל מגדירה עצמה כבעלת משקל עודף. המשקל "יורד" ככל שעולה מספר הנפשות בבית

מאת: מערכת zap doctors

מה מאחל הישראלי לעצמו לקראת השנה הבאה? יותר כסף? אהבה? רכב חדש? בריאות טובה? סקר שנערך לקראת כניסתה של שנת 2007 מגלה, כי הכסף נמצא בראש שאיפותינו: 36% מהישראלים רוצים להרוויח בשנה החדשה יותר כסף, ואילו 19% רוצים לרדת במשקל. כ-11% חולמים על רכב חדש ו-10% מאחלים לעצמם להחליף מקום עבודה.

המעניין הוא כי 28% מהאוכלוסייה מגדירים את עצמם כבעלי משקל עודף, אבל רק מחצית מהם מאחלים לעצמם לרדת במשקל. היתר כנראה מרוצים מהמצב הנוכחי, או שפשוט השלימו איתו.

את הסקר ערכה חברת "טבע" משווקת התרופה "רדוקטיל"- תרופת להפחתת משקל המעלה את תחושת השובע ומגבירה את קצב הפעילות המטבולית.

עדיפות ראשונה - למכון כושר

ומה מוכנים לעשות הסובלים מעודף משקל כדי להיפטר מהקילוגרמים העודפים בשנה החדשה? 52% מוכנים להירשם למכון כושר, 43% יתחילו דיאטה חדשה (מיום ראשון..) ו-16% מעונינים להיעזר בטיפול תרופתי במרשם רופא.

32.5% מהנשים בישראל - כלומר, כל אישה שלישית - מגדירות עצמן סובלות ממשקל עודף. אגב, על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2005 סבלו 15.5% מהנשים בישראל מהשמנת יתר חולנית (המוגדרת על פי מדד BMI, המחשב את מסת הגוף. מדד BMI גבוה מ-30 מצביע על השמנת יתר חולנית).

עוד עולה מנתוני הסקר כי 32% מהציבור החילוני בישראל מגדיר את עצמו כבעל משקל עודף, לעומת 25% מהציבור המסורתי ו-19% בלבד מהציבור הדתי-חרדי.

מסורתיים בעד תרופות

על פי הסקר, יש קשר בין מספר הנפשות בבית לבין המשקל: במשפחות של עד שתי נפשות, העידו על עצמם כשליש מהנשאלים (33.2%) שהם סובלים מעודף משקל, לעומת 26.6% בקרב משפחות של 3-4 נפשות - ו-23.7% בלבד בקרב משפחות בעלות 5 נפשות ומעלה. מרבה ילדים - מפחית במשקל?

הבדלים משמעותיים נמצאו בין חילונים למסורתיים ביחס לתרופות מרשם לטיפול במשקל עודף. 35% מקרב הציבור המסורתי מוכן לטיפול תרופתי בהשמנה, לעומת 10% בלבד מהציבור החילוני, זאת למרות ש-32% מהחילונים ציינו כי הם סובלים מעודף משקל, לעומת 24% באוכלוסייה המסורתית.

נשים בעד דיאטה וטיפול קבוצתי

הבדלים מהותיים נמצאו בין גברים ונשים בכל הקשור לשאיפות לשנה החדשה והגדרות עצמיות. כשנשאלו הגברים מה היית מאחל לעצמך לשנה החדשה, 42% בחרו להרוויח יותר כסף, לעומת 16% שמעדיפים לרדת במשקל. אצל הנשים, רק 31% מאחלות לעצמן יותר כסף, לעומת 20% שהיו רוצות לרדת במשקל.

כשנשאלו הסובלים מעודף משקל מה יהיו מוכנים לעשות כדי לרדת במשקל, השיבו כ-51% מהנשים כי הן מוכנות להתחיל בדיאטה חדשה, לעומת כ-30% בלבד מהגברים. 32% מהנשים הצהירו כי הן מוכנות ללכת לטיפולים קבוצתיים כגון קבוצות הרזייה, לעומת 21% בלבד מהגברים. שני המינים מוכנים במידה שווה להירשם למכון כושר או להיעזר בטיפול תרופתי במרשם רופא.

חישוב BMI

עודף משקל הגוף ניתן למדידה באמצעות מדד ה-BMI, אשר הינו אמצעי מתמטי המחשב את מסת הגוף ובכך מגדיר עודף משקל ויכול לעזור להעריך את הסיכון הבריאותי שלך.

BMI שבין 18.5 ל-24.9 מתאר משקל גוף תקין. BMI שבין 25 ל-29.9 מתאר מצב של עודף משקל שבו הסיכון הבריאותי מוגבר, וזאת במיוחד בנוכחות מחלות נלוות כמו יתר לחץ דם, שומנים בדם וסוכרת. BMI שמעל 30 מתאר השמנת יתר. במצב זה הסיכון הבריאותי מוגבר ויש הכרח להפחית במשקל.

המחקר נערך במסגרת סקר אומניבוס טלפוני בקרב 500 גברים ונשים, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישובים היהודיים במדינת ישראל. הסקר בוצע במהלך השבוע השלישי של חודש דצמבר 2006.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום