פורום חדש: מחלת המפרקים הניוונית

(0)
לדרג

עוד פורום חדש מצטרף למבול הפורומים החדשים של דוקטורס: מחלת המפרקים הניוונית. כמה דברים שחשוב לדעת בנושא

מאת: ד"ר ארנן גרינטל

תהליכי ניוון במפרקים השונים היא תופעה כלל אנושית שהרפואה והמדע לא מצאו דרך למנוע. הרפואה מתמקדת בדרכים השונות להקל את הסימפטומים, לשפר את איכות החיים ולהאט את קצה התקדמות. במחלת המפרק הניוונית סחוס המפרק הולך ונפגע, מלווה בתופעות של תהליך דלקתי לא ספציפי במפרק ובמעטפת שלו, היווצרות עצם נוספת סביב. התסמין העיקרי הנו כאב. תסמינים נוספים רבים עשויים להתבטא בדרגות שונות כגון נפיחות, הגבלה בתנועה, עיוותים, התנוונות וחולשת השרירים סביב המפרק.

כתוצאה מכך יכולת הפעולה פוחתת, התפקוד נפגע והולך. התהליך בדרך כלל ממושך ועשוי לפגוע במפרקים שונים, מפרק הירך, הברך, הקרסול, הכתפיים, מרפקים, כף היד ואצבעות, כף הרגל ועמוד השדרה, בעצם כל מפרקי הגוף חשופים לניוון. רוב תהליכי הניוון קשורים לגיל ומתפתחים בשכיחות עולה עם התבגרות השלד. הנטיה לכך אינדיוידואלית, שונה בין אח לאחיו, לאחותו, להוריו. אצל אחד הניוון בברך מתחיל בגיל 60 ואצל אחר בגיל 40 ואצל השלישי אין ניוון בברך אלא בפרק הירך, ואצל הרביעי אין ניוון כלל.

אצל אחרים, הניוון קורה בעקבות בעיה במפרק, כגון שבר. לעתים שימוש מוגבר ביותר במשך שנים עשוי להביא לניוון המפרק. לעיתים הבעיה במפרק הנה בעית מבנה כגון מפרק ירך רדוד או מעוות המביא להתפתחות ניוון בגיל מוקדם. ניוון מוקדם עשוי להיגרם על ידי משקל עודף על המפרק במשך שנים רבות.

ישנן סיבות אחרות לפגיעה במפרקים שונים. תהליכים דלקתיים כגון דלקת מפרקים ראומטואידית, שקיעת גבישי מלחים, לעיתים תהליך זיהומי פגע במפרק ונגרם הרס וניוון הסחוס.

דרכי טיפול

הטיפולים מגוונים וכוללים טיפולים תרופתיים בדרכים שונות - דרך הפה, במשחה, הזרקה, טפול פיסיותרפי, טפול אלטרנטיבי וטיפול ניתוחי. הטיפול צריך להיות מותאם לסוג הבעיה, עוצמתה, מידת הנזק לסחוס, מצב גופו של אותו אדם, בעיות רפואיות נוספות אצל אותו מטופל, עיסוקו, רמת התפקוד יום יומי, הציפיות שלו. כך שהתאמת הטיפול הנה בעצם פעולה מקצועית על ידי רופאים ממקצועות שונים כולל רופא משפחה, ראומטולוג או אורתופד.

יש להתאים למטופל את הטיפול הנאות בהתאם למשתנים השונים. לאחד מתאים טפול פיסיותרפי, לשני טיפול תרופתי, השלישי זקוק לניתוח, הרביעי לא צריך טיפול כלל. המטרה הראשית היא הפחתת הכאב עד היעלמותו, שיפור איכות החיים או שפור תפקוד. זו מטרת הרפואה.

על האורתופד המנתח לראות באם המטופל הנו במצב שבו הטפול הניתוחי הנו הנאות או אולי מתאים לו טפול אחר. לשקול איזה סוג של טיפול ניתוחי הנו המתאים ביותר לאיש ולבעיה, לשקול את הניתוח שיתן את התוצאה האופטימלית תוך לקיחת המשתנים השונים בחשבון, תוך מחשבה על הסיבוכים האפשריים ועל תוצאותיהם.

החלפת מפרק הפך להיות ניתוח שכיח בשנים האחרונות על מורכבותו. בהדרגה הפך לתחום בתוך האורתופדיה. קיימים סוגים שונים של ניתוחים והמידע המגיע לציבור רב גווני ולעיתים מבלבל. יחד עם זאת העקרונות הבסיסיים נותרו בעינם: התאמת הניתוח הנכון למטופל כאשר הניתוח עצמו מורכב, דורש צוות מיומן, הכנה מדוקדקת, בצוע יעיל, מעקב סדיר לאחר הניתוח, תוך מחשבה על הסיבוכים ומניעתם. הקפדה על העקרונות היא המפתח להצלחה, הצלחה משותפת למנותח ולצוות המנתח והמטפל.

בואו לדבר על זה בפורום החלפות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום