ספורט, דיקור וכאבי ראש

(0)
לדרג

פעילות גופנית, הרפיה ודיקור מקלים על כאבי ראש כרוניים. וגם: לצעידה יומית השפעה רבה על ויסות משקל הגוף

מאת: מולי אפשטיין

"שימוש תכוף במשככי כאב עלול להגביר את תדירות הופעתם של כאבי הראש הכרוניים, ולכן חשוב מאוד בשלב הטיפול הראשוני להפסיק את נטילתן של תרופות אלה", טוענת ד"ר אליזבת סודרברג (Elisabeth Soderberg) במחקר שפורסם בכתב העת Cephalalgia.

במחקר, שבוצע באוניברסיטת גטבורג שבשבדיה, השתתפו 90 אנשים שסבלו במשך שבע שנים בממוצע מכאבי ראש כרוניים על רקע של מתח נפשי. הנבדקים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות: קבוצה אחת ביצעה פעילות גופנית, קבוצה אחרת ביצעה תרגולי הרפיה והקבוצה השלישית קיבלה טיפולי דיקור במחטים. המדד להגדרה של כאבי ראש כרוניים על רקע של מתח נפשי היה אם המטופל סבל מכאבי ראש במשך 15 ימים לפחות בחודש ולמשך שישה חודשים לפחות.

תקופת המחקר החלה ארבעה שבועות לפני תהליך ההתערבות. בפרק זמן זה נדרשו הנבדקים למלא יומן המתאר את אופי כאבי הראש, שכיחות הופעתם והמשך שלהם. הם המשיכו למלא את היומן במהלך ארבעת השבועות הראשונים לתחילת המחקר, ולאחר מכן שלושה ושישה חודשים לאחר תקופת הטיפול.

הטיפול במחטים בוצע אחת לשבוע בהתאם לאתרי הדיקור המומלצים וכלל 10-12 מחטים. תקופת הטיפול בדיקור נמשכה 10-12 שבועות. קבוצת התרגול הגופני ביצעה חמישה תרגילים שהתמקדו בעיקר באזור הצוואר ובשרירי חגורת הכתפיים. בכל תרגיל בוצעו 100 חזרות. בנוסף ביצעו הנבדקים אימון אירובי על גבי אופניים נייחות וכן תרגילי גמישות ומתיחה. "קבוצת ההרפיה" למדה תרגול של נשימה נכונה, שיטות להתמודדות עם לחצים, כיצד להירגע במהלך פעילויות שונות וכיצד להירגע במהלך חיי היומיום.

ההבדל המשמעותי היחיד בין קבוצות הטיפול השונות מיד לאחר הטיפול האחרון היה בין קבוצת ההרפיה לבין קבוצת הדיקור. קבוצת ההרפיה נהנתה מתקופות נטולות כאבים ארוכות יותר בהשוואה לקבוצת הדיקור. בטווח הארוך יותר לא נמצאו הבדלים בין שלוש הקבוצות.

בהשוואה למדידות הראשוניות, הטיפול בדיקור תרם להפחתת כאבי הראש בתקופה של שלושה ושישה חודשים לאחר סיום הטיפול. הפעילות הגופנית תרמה לירידה בעוצמת כאבי הראש ולהגדלת מרווחי הזמן בין שכיחות הופעתם של הכאבים. האפקט המיטיב של הטיפול הופיע מיד לאחר סיום האימונים ונמשך שישה חודשים לאחר סיום פרק האימונים. אימוני ההרפיה תרמו לשיפור משמעותי בעוצמת כאבי הראש ובשכיחות הופעתם (הפחתה) מיד לאחר סיום פרק התרגול ובמהלך שלושה ושישה חודשים לאחר סיום הטיפול.

ד"ר סודרברג ואנשי צוות המחקר האחרים סבורים ששילוב בין שלוש הטכניקות עשוי להיות בעל התוצאה הטובה ביותר עבור אנשים שסובלים מכאבי ראש כרוניים על רקע של מתח נפשי.

יתרונות ההליכה: הוכחות כבדות משקל

חוקרים מאוניברסיטת פיטסבורג מצאו שאנשים בעלי עודף משקל שצעדו נמרצות מדי יום 60-30 דקות הפחיתו ממשקלם כשלושה ק"ג בתקופה של שנה וחצי. לעומתם, האנשים שלא צעדו הוסיפו למשקלם כשלושה ק"ג בתקופה זו. חוקרי אוניברסיטת פיטסבורג ציינו ש-75% מאוכלוסיית המחקר, גברים בעלי משקל עודף של 7-14 ק"ג, בחרו בהליכה כפעילות הגופנית המועדפת עליהם. 60% מן האנשים שהפחיתו ממשקלם ביצעו פעילות גופנית מתונה במשך 40 דקות, שבעה ימים בשבוע. אלה שצברו משקל לא עסקו בפעילות גופנית כלל.

במחקר אחר, שנערך באוניברסיטת צפון קרוליינה, נמצא שאנשים בעלי משקל עודף שצעדו לפחות ארבע שעות בשבוע היו בסבירות נמוכה יותר לצבור משקל נוסף כאשר הם התבגרו. המחקר בוצע על אנשים בגילאי 30-18 ונמשך 15 שנים. האנשים שהקפידו לצעוד במשך כל התקופה צברו ארבעה ק"ג פחות בהשוואה לאנשים שלא עסקו בפעילות גופנית.

הכתבה פורסמה במקור באתר של מכון וינגייט.

בואו לדבר על זה בפורום אימון וכושר גופני ובפורום נוירולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום