גיל הזהב: ציבור מדוכא ומורעב?

(0)
לדרג

קשישים הסובלים מדיכאון נמצאים בסיכון גבוה יותר להתאשפז; למעלה מ-40% מהם רעבים. אז מה קורה עם הקשישים שלנו?

מאת: מערכת zap doctors

במחקר שהתפרסם בשנה האחרונה נמצא כי קשישים בני 65 ומעלה, שהעידו על עצמם כי היו עצובים או מדוכאים רוב הזמן במהלך השנה הקודמת, היו בסיכון גבוה יותר להתאשפז במוסד סיעודי. המחקר, שנחשף בכנס של מעבדות רפא בנושא דיכאון אצל קשישים, בעקבות השקת התרופה רמוטיב, בדק את המצב התפקודי של הקשישים, מחלות כרוניות ומצבם הדמוגראפי.

כיצד הדיכאון יכול להיות קשור לאשפוז במוסד סיעודי?

ראשית, הסימפטומים הדיכאוניים יכולים להוביל לשינויים במחלות הגופניות, כך שהחולשה והתשישות גוברות ומעלות את הסיכון לאשפוז. שנית, הדיכאון יכול להוביל לסגנון חיים שאינו בריא, לאיבוד הכושר הגופני, לדיאטה מסוכנת (השמנה או הרזייה) ולהגברת השימוש באלכוהול. ולבסוף, הסימפטומים של מחלת הדיכאון יכולים להיגזר משינויים במחלה גופנית. לדוגמא ידוע כי חולי אלצהיימר ופרקינסון מהווים קבוצת סיכון לחלות בדיכאון.

איתור קשישים הסובלים מתסמיני דיכאון ומתן טיפול יעיל ובטוח עשויים להפחית את הסיכון לאשפוזים בבתי חולים סיעודיים.

בניתוח על של מחקרים שבדקו 5,328 קשישים שטופלו בנוגדי דיכאון או בפסיכותרפיה (שיחות עם מטפלים) נמצא כי שני סוגי הטיפולים הביאו לשיפור ניכר בדיכאון. גם הערכת השיפור על ידי המטופלים הייתה דומה.

מהמחקר עולה כי שני סוגי הטיפולים מועילים באופן משמעותי. בבואנו לבחור את הטיפול המתאים יש להתחשב בהתוויות נגד, בנגישות לטיפול ובהעדפות המטופל.

^^דיכאון בקרב קשישים - נתונים מדאיגים^^

4%-13% מהאוכלוסייה הקשישה סובלת מדיכאון קל.

1%-4% מכלל האוכלוסייה הקשישה סובלת מדיכאון מאג'ורי.

שכיחות ההתאבדות בקרב קשישים הוא פי 2 מאשר באוכלוסיה כולה.

שיעור ההתאבדות בקרב גברים קשישים לבנים נמצא בעלייה.

כרבע מהחולים שסבלו מאוטם שריר הלב (התקף לב) או שעברו צנתור סובל מדיכאון בינוני. רבע אחר סובל גם מדיכאון מאג'ורי.

50% מהחולים הסובלים מדיכאון מאג'ורי בזמן צנתור יישארו בדיכאון שנה לאחר פעולת הצנתור.

באחד המחקרים נמצא שלחולים קשישים הסובלים מדיכאון יש קיים סיכוי של פי 4 (!) למות מהתקף לב תוך 4 חודשים, לעומת אנשים שלא סובלים מדיכאון.

סביר להניח שהדיכאון מעלה את הסיכוי למחלות לב וכלי דם.

8% מהקשישים מורעבים; 33% במצב של דיאטה חריפה

ממעקב שביצעה מכבי שירותי בריאות בקרב מדגם מייצג של קשישים באוכלוסייה, עולה תמונה עגומה של תת תזונה ואנורקסיה בקרב קשישים. מהמחקר שעקב אחר קשישים בני שבעים ומעלה עולה כי לקשישים בעיות תזונה חריפות, המתבטאות ביתר שאת כאשר הם מתאשפזים עקב בעיות בריאות כלשהן. כתוצאה מכך נידרש טיפול ממושך משמעותי יותר המעמיס על מערכת הבריאות מבחינה כלכלית וחמור מכך על מצוקת המיטות. את הממצא האחרון מאשש מחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון בקרב קשישים שהגיעו לאישפוז במחלקה פנימית, בו עולה כי באוכלוסיית החולים נמצא שיעור גבוה מ- 30% של תת תזונה.

נושא התזונה בקשישים הופך משמעותי יותר מתמיד בעקבות כניסתו לתוקף של חוק החולה הנוטה למות, שיכנס לתוקף ב- 15 בדצמבר השנה. כזכור, חוק זה מאפשר הפסקת טיפול רפואי בחולה סופני שביקש זאת לפני שאיבד את כשירותו. למרות זאת, אין החוק מתיר הפסקת הזנה או הימנעות מהזנה - גם אם החולה נתן הוראות מפורשות בדבר. יותר ויותר קשישים מגיעים למצב של איבוד יכולת לתקשר עם סביבתם, והדבר היחיד שמחזיק אותם בחיים הם אמצעי ההזנה המלאכותיים.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה וייעוץ לגיל הזהב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום