כושר גופני: חיזרו אל האימוניות

(0)
לדרג

חדשות לשונאי הכושר: מחקר אמריקאי מראה שדיאטה ללא פעילות גופנית עלולה לגרום לדלדול במסת העצם בנוסף לדלדול בקילוגרמים

מאת: מולי אפשטיין

גברים ונשים שמבצעים דיאטת רזון מבלי לבצע פעילות גופנית עלולים לאבד ממסת העצם שלהם, אולם הפחתה במשקל שמלווה בפעילות גופנית אינה גורמת לאפקט ההרסני, כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי JAMA.

מרבית האוכלוסייה האמריקנית מוגדרת כבעלת עודף משקל וחלקה מוגדר כמצב של השמנת יתר (Obese). הטיפול העיקרי במצב זה הוא שינוי בהרגלי החיים שכולל שילוב בין פעילות גופנית סדירה לבין תזונה דלה בקלוריות. אולם, הפחתה במשקל הגוף קשורה במקרים מסוימים גם בהפחתה בתכולת המינרלים בעצם, מה שמעלה את הסיכון לחלות באוסטיאופורוזיס (חולשה של העצמות) ועמו היארעות גבוהה יותר של שברים בעצם הירך אצל אנשים מבוגרים.

ד"ר דניס ט. וילאריל (Dennis T. Villareal), מביה"ס לרפואה בוושינגטון, בדק את ההשפעה של הפחתה במשקל על מדדי מסת העצם ב-48 נבדקים (30 נשים ו-18 גברים) בגיל ממוצע של 57. 19 נבדקים ביצעו דיאטת רזון שהתבססה על הפחתה בכמות הקלוריות (16% פחות קלוריות בשלושת החודשים הראשונים ו-20% פחות קלוריות בתשעה חודשים נוספים). 19 נבדקים אכלו את אותה כמות הקלוריות אולם החלו בתוכנית מבוקרת של פעילות גופנית (הרעיון היה לשמור על אותה צריכה קלורית אולם תוכנית הפעילות תוכננה כך שבשלושת החודשים הראשונים הם הוציאו 16% מהקלוריות באמצעות הפעילות ובתשעת החודשים הבאים הם הגבירו את ההוצאה הקלורית ל-20% מסך הקלוריות). 10 הנבדקים הנותרים קיבלו מידע על אורח חיים בריא רק כאשר התעניינו בכך.

כל הנבדקים נשקלו בתחילת המחקר ולאחר חודש, שלושה, שישה, תשעה ו-12 חודשים מתחילתו. מדדי מסת העצם נבדקו אחת לשלושה חודשים באמצעות מכשיר שמבוסס על טכניקת DEXA - Dual-Energy X-ray Absorptiometry. בתחילת המחקר ולאחר שישה ו-12 חודשים נלקחו דגימות דם במטרה למדוד את ריכוז ההורמונים ואת הסמנים הביוכימיים שמשקפים את מצב ההרס והבנייה של העצם.

46 נבדקים סיימו את תקופת המחקר. לאחר שנה איבדו הנבדקים בקבוצת הדיאטה ללא הפעילות 8.2 ק"ג בממוצע ממשקלם. נבדקי קבוצת הפעילות הגופנית הפחיתו 6.7 ק"ג ממשקלם ואילו קבוצת הביקורת שמרה על משקלה ההתחלתי. בנוסף, קבוצת הדיאטה איבדה בממוצע 2.2% ממסת העצם שלה בעמוד השדרה המותני, 2.2% בעצם הירך ו-2.1% בראש עצם הירך - כולם אתרים בעלי סיכון גבוה לפתח שברים. בקרב שתי הקבוצות האחרות לא נצפו שינויים במדדי מסת העצם. בשתי הקבוצות שהפחיתו ממשקלן היתה עדות לפעילות שחלוף עצם מוגברת (פעילות שמתרחשת כאשר העצם "הזקנה" נשברת), דבר שהשתקף במדדי הדם.

בעיה של עומס

"הסבר אפשרי לאיבוד במסת העצם בקרב הקבוצה שאיבדה במשקל ללא ביצוע פעילות גופנית טמון אולי בהקטנת העומס הנישא על מערכת השלד (עמוד שדרה מותני ועצמות הירך)", כתבו החוקרים בדברי הסיכום שלהם. "ייתכן ששימור מסת העצם בקבוצה שביצעה פעילות גופנית קשור לעובדה שהפעילות הגופנית מהווה גורם מתווך ביצירת עומס על מערכת השלד". בנוסף, אף על פי ששתי הקבוצות הפגינו מדדי שחלוף עצם גבוהים נראה שעבור קבוצת הדיאטה לממצא זה היתה משמעות מזיקה. משיכת העצמות על ידי השרירים במהלך הפעילות הגופנית יוצרת עומס על מערכת השלד ומהווה גורם מדרבן לבנייה של עצם חדשה.

"התוצאות שלנו עקביות וממחישות פעם נוספת את האפקט המיטיב שיש לפעילות הגופנית על מדדי העצם", המשיכו החוקרים. "לממצאים אלה יש חשיבות עצומה בתכנון מערך התערבות נכון להפחתה במשקל אצל אנשים בגילאי הביניים ואף מבוגרים יותר, במיוחד עבור אותם אלה שנמצאים בסיכון גבוה לפתח שברים", סיכמו.

הכתבה פורסמה במקור באתר של מכון וינגייט.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום אימון וכושר גופני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום