סכיזופרניה: מאבק לטווח ארוך

(1)
לדרג

תקווה חדשה? מחקר מחזק הקשר בין טיפול תרופתי ארוך טווח בהזרקה לבין שיעור ההפוגה בין התקפי סכיזופרניה

מאת: מערכת zap doctors

ה-Journal of Clinical Psychiatry פרסם לאחרונה (גיליון אוגוסט 2006) מחקר חדש אשר מחזק את הקשר בין הארכת משך ההפוגה בין התקפים אצל חולי סכיזופרניה לבין טיפול תרופתי ארוך טווח בהזרקה (Risperdal Consta) ומחדד את יתרונותיו של סוג טיפול זה.

המחקר, שערך למעלה מחמש שנים, כלל 324 חולים שאופיינו כסכיזופרנים או כסובלים מהפרעות סכיזופרניות וטופלו עד המחקר בטיפול תרופתי יומי דרך הפה (בבליעה). אותם חולים קיבלו מדי שבועיים זריקה ארוכת טווח של ריספרדל קונסטה (Risperidone) בשני מינונים - 25 מ"ג ו-50 מ"ג.

על פי תוצאות המחקר, הטיפול בזריקת ריספרדל קונסטה (ארוכת טווח ריספרידון) הביא לשיפור ניכר ביכולת התפקוד ובמשך תקופות ההפוגה בין התקפים כולל אשפוז בבית חולים, בקרב הנחקרים חולי הסכיזופרניה.

כך לדוגמא, הראו תוצאות המחקר עליה בשיעור ההפוגה בין התקפי סכיזופרניה אצל המשתתפים - 78.4% מהחולים שקיבלו טיפול ארוך טווח בהזרקה במינון 25 מ"ג דיווחו על עליה בשיעור ההפוגה בין התקפים ושיעור גבוה יותר - 85.1% מהחולים שקיבלו טיפול במינון 50 מ"ג דיווחו על הפוגה זו. בנוסף, 89% מהחולים שזכו בטיפול תרופתי ארוך טווח אמרו כי לאורך תקופת המחקר לא אושפזו בבתי חולים כתוצאה מהתקף. למעלה מ-90% (93.8%) מהחולים שקיבלו מינון של 50 מ"ג בזריקה ארוכת טווח לא הגיעו כלל לאשפוז לאורך כל תקופת המחקר.

יחד עם תוצאות מחקרים נוספים, מוכיח המחקר חשיבות גבוהה לטיפול תרופתי ארוך טווח הניתן בהזרקה בחולים סכיזופרנים ובעלי הפרעות סכיזופרניות כחלק משיפור איכות חייהם ותפקודם השוטף.

המחקר נערך בניהולו של ד"ר ג'ורג' מ.סימפסון מהמחלקה לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת דרום קליפורניה.

לאור הנתונים העובדתיים העולים ממחקרים, כי כ-30% מן הלוקים בסכיזופרניה אינם שומרים על הרצף הטיפולי במסגרת האשפוז וכ-50% אינם נוטלים את הטיפול באופן סדיר במסגרות האמבולטוריות של טיפול יום, יש חשיבות רבה במתן טיפול תרופתי ארוך טווח בהזרקה. טיפול זה ישפר משמעותית את איכות חייהם של חולי הסכיזופרניה.

עובדות שכדאי לדעת על סכיזופרניה

סכיזופרניה היא אחת ממחלות הנפש החמורות, הפוגעת ביכולת החשיבה, בהתייחסות לאחרים ובתפקוד הכללי בחברה. מחלה זו רווחת באוכלוסייה בשיעור של אחוז אחד (במדינת ישראל לוקים במחלה כשבעים אלף איש) ומאופיינת בתפיסה מוטעית של המציאות המתבטאת בהפרעה בתחום החשיבה, ההתנהגות והביטוי הרגשי. המחלה פוגעת בנשים וגברים בכל השכבות הסוציו-אקונומיות-תרבותיות, במידה שווה.

סכיזופרניה מתפרצת בדרך כלל החל מסוף העשור השני של החיים ועד סוף העשור הרביעי, כאשר כרבע מהלוקים בה עשויים להחלים ולשוב לחיים תקינים או כמעט תקינים. אצל היתר נושאת המחלה אופי כרוני. חלק מהחולים ידגים אמנם שיפור חלקי, אך לא ישוב לחיים שטרם פרוץ המחלה ויזדקק למסגרות תעסוקתיות וחברתיות מוגנות, וחלק יזדקק לטיפול רפואי מתמיד במסגרות מוסדיות.

בואו לדבר על זה בפורום סכיזופרניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום