צרכנות רפואית מס' 73

(0)
לדרג

השבוע: עצמות נשברות פחות; כבדי שמיעה שומעים טוב יותר ופצעים כרוניים מחלימים במהירות. וגם: תרופה חדשה לחולי איידס

מאת: מערכת zap doctors
ממצאים מעודדים לגבי יעילות תרופה לאוסטיאופורוזיס

מחקר רטרוספקטיבי, שכלל למעלה מ-33 אלף נשים לאחר גיל המעבר שנטלו את אחת משתי התרופות הנרשמות ביותר לטיפול באוסטיאופורוזיס מצביע על יתרון משמעותי בהורדת הסיכון לשבר בירך בשנה הראשונה בקרב אלו שנטלו אקטונל.

מנתוני המחקר הקרוי REAL עולה כי במהלך שנת הטיפול הראשונה, בקרב נשים שטופלו באקטונל נרשמה רמת הורדת סיכון לשבר בירך גדולה בכ-50% בהשוואה לנשים שטופלו בפוסלאן. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת האקדמי Osteoporosis International.

"ההפחתה המהירה במספר השברים אשר נצפתה במחקר עם השימוש באקטונל עולה בקנה אחד עם תוצאות של ניסויים קליניים אקראיים שבוצעו עם התרופה", אמר מרכז המחקר, פרופ' פייר דלמאס, מאוניברסיטת קלוד ברנר שבליון. "הגנה מפני שברים בשלבים המוקדמים פירושה כי פחות מטופלות תסבולנה מהתוצאות האיומות של שבר אוסטיאופורוטי, וכתוצאה מכך תשתפר איכות החיים של המטופלות ויפחת הנטל הכלכלי על מערכת הבריאות".

המחקר כלל 33,830 נשים לאחר גיל המעבר שהחלו טיפול במינון חד שבועי של אקטונל או פוסלאן בתנאים קליניים "אמיתיים", דהיינו אוכלוסיית המחקר משקפת את האוכלוסייה הכללית. מתוצאות המחקר עולה כי לאחר 6 חודשי טיפול, נצפתה בקרב מטופלות שקיבלו אקטונל שכיחות הנמוכה ב-46% (p=0.02) של שברים בירך בהשוואה למטופלות שטופלו בפוסלאן. לאחר 12 חודשים נצפו תוצאות דומות, עם הפחתה גדולה יותר ב- 43% (p=0.01) ברמת הסיכון לשבר בירך אצל מטופלות באקטונל בהשוואה למטופלות בפוסלאן. במסגרת מחקר זה, לא בוצעה השוואה בין שני הטיפולים על בסיס תופעות לוואי.

מחקר זה מחזק את ההוכחות שכבר הצטברו מניסויים מבוקרים אקראיים, אשר הראו כי אקטונל הינו בעל השפעה המגוננת מפני שברים בשלבים המוקדמים; השפעה אשר בשברים קליניים, בין אם שברים בחוליות ובין שאינם בחוליות מושגת כבר לאחר 6 חודשי טיפול.

תרופות אחרות מקבוצת הביפוספונאטים לא הוכחו במחקרים קליניים כמשפיעות על הפחתת מספר השברים הקליניים במטופלות בשלבים מוקדמים כל כך בטיפול.

"בתחום האוסטיאופורוזיס, שכיחותם של מחקרים השוואתיים בנושא שברים קליניים, היא נמוכה מאד וזאת בשל המספר הגדול של מטופלות הנדרש כדי להוכיח הבדל בין שני טיפולים יעילים", אמר פרופ' דלמאס. "מחקרים השוואתיים בקנה מידה גדול, דוגמת מחקר REAL, הן דרך אחת להשלים את פער המידע ויש להביאם בחשבון במסגרת כלל ההוכחות ליכולתה של תרופה לצורך קבלת ההחלטות הרפואיות הטובות ביותר במטרה לשפר את הטיפול".

נכון להיום, מתרחשים ברחבי העולם 1.6 מיליון שברים בירך מדי שנה, שעלות הטיפול בהם מסתכמת בכ-104 מיליארד יורו. בקרב המטופלות הסובלות משבר בירך, אחת מכל חמש תמות במהלך השנה שלאחר השבר ו-40% נוספות לא תוכלנה ללכת באופן עצמאי שנה אחת לאחר מכן.

מכשיר שמיעה נטען

ה-Pulse הוא מכשיר שמיעה נטען באופן שהיצרן מגדיר כ"חכם". המכשיר נמכר עם מטען הדומה לתחנת הבסיס של טלפונים אלחוטיים, המסוגל לטעון את הבטריה תוך חמש שעות. המטען כולל מנגנון המראה למשתמש מתי הסוללה טעונה, ואפילו יכול לזהות סוללה רגילה שאינה נטענת ולהתריע על כך.

היצרן מבטיח שורה ארוכה של חידושים: מנטרל רעשי רוח, מנגנון היגוי סביבתי שמקבל החלטות כיצד על המכשיר לפעול בהתאם לסביבה האקוסטית, וכן טכנולוגיית "אוזן פתוחה", שמשפרת את איכות השמע. המכשיר מבוסס על טכנולוגיית עיבוד אותות חדשה, המחקה את עיבוד הקול באוזן האנושית.

את מכשיר השמיעה ניתן להתאים בכל מכוני השמיעה המקצועיים ברחבי הארץ. מחירו המומלץ של מכשיר השמיעה, כולל מטען חכם ושתי סוללות נטענות, הוא 9,500 שקל. חברי "מושלם" של קופת חולים כללית זכאים לקבל את המכשיר בהנחה. חברי מכבי "זהב" זכאים להחזר מהקופה של עד 3,500 ש'ל. שאר קופות החולים משתתפות בהחזר בהתאם לסוג הביטוח.

את המכשיר משווקת בישראל חברת אודיו-מדיק - מכשירי שמיעה.

פיתרון ישראלי לריפוי פצעים כרוניים

Life Wave BST הוא מכשיר חדש לטיפול בפצעים כרוניים. המכשיר מתחבר באמצעות אלקטרודות משני צידי הפצע, ומחקה את השדה החשמלי המאפיין את תהליך הריפוי של פצעים רגילים (שאינם כרוניים). השדה הנוצר סביב הפצע מאיץ את ריפויו, בתהליך שאינו פולשני וללא כאבים.

פרופסור אבי עורי, ראש האגף השיקומי במרכז הרפואי "רעות" בתל אביב, ופרופ' מן המניין לרפואה שיקומית באוניברסיטת תל אביב, טיפל בחולים במסגרת הניסויים הקליניים הקפדניים, ולאחר מכן במהלך השימוש הרציף במכשיר במרפאתו. לדבריו, "תוצאות השיטה טובות מאוד. אין הפרעות ואין תופעות לוואי. הריפוי מהיר, זול ונטול סיבוכים, והמכשיר מאיץ את הריפוי - מחודשים לשבועות".

בוועדה המייעצת לפיתוח ה- Life Wave BSTהשתתף פרופ' איתמר רז, מנהל מחלקת הסכרת בהדסה ויו"ר הוועדה הלאומית לסכרת. מספר מרכזים רפואיים בישראל כבר משתמשים במכשיר ה- Life Wave BST: איכילוב, רמב"ם, תל-השומר ורעות. גם בבלגיה, בבית החולים סיינט אן סיינט מארי, מטפלים בפצעים כרוניים באמצעות המכשיר.

בעולם סובלים כ-19 מליון איש מפצעים כרוניים מסוגים שונים, כמו פצעי לחץ ופצעים סוכרתיים. פצעי הלחץ גורמים לתחלואה ותמותה בכל העולם בקרב נכים, קשישים וחולים המרותקים למיטתם. עד כה לא נעשתה פריצת דרך, למרות שהיו ניסיונות בכל המישורים: הכימי, הפרמקולוגי והפיזיקלי.

Life Wave BST קיבל את אישור משרד הבריאות (אמ"ר) לשיווק בישראל, וכן אישור CE Marking לשיווק בארצות השוק האירופאי המשותף ובמדינות נוספות.

חידושים במלחמה באיידס

ממצאים מרשימים שנחשפו בכנס ICAAC, הכנס השנתי ה-46 לתרופות אנטיביוטיות וכימותרפיה, הראו כי למעלה מ-90% מהחולים שעברו כבר טיפולים רבים משיגים את מטרת הטיפול- הפחתת העומס הנגיפי אל מתחת לסף האיתור.

מידע קליני חדש מדגים כי 95%-90% מחולי ה-HIV, שעברו טיפולים רבים, המתחילים טיפול עם פוזיאון בשילוב עם תרופה חדשנית בשם מעכב אינטגראז (integrase) הניסיוני, MK-0518 , יכולים להשיג את מטרת הטיפול. ממצאים אלו תואמים להנחיות המעודכנות של טיפול באיידס, המדגישות את חשיבות הפחתת העומס הנגיפי לרמה בה לא ניתן לאתרו בבדיקה כמטרת הטיפול בחולים שעברו טיפולים רבים.

ניסויים קליניים שנעשו לאחרונה, ש?כנעו את כותבי הקווים המנחים שעומס ויראלי שלא ניתן לאיתור, צריך להיות המטרה של כל החולים שעברו טיפולים רבים.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה וייעוץ לגיל הזהב ובפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום