חבר עם זנב

(0)
לדרג

משחר האנושות נהגנו לאמץ חיות שיפיגו את הבדידות. איך חיות המחמד מסייעות להמתיק את גלולת החיים בגיל השלישי?

מאת: מערכת zap doctors

מחקרים מלמדים שחייהם של קשישים המגדלים חיות מחמד הם טובים יותר וארוכים יותר. הראשון שעמד על הפוטנציאל הגלום בבעלי חיים ככאלה שיכולים לעזור לבני האדם בשיפור מצבים רגשיים וחברתיים, היה פרופסור בוריס לוינסון, פסיכולוג אמריקאי. אז, בשנות ה-60 הוא נחשב למשוגע ונודה מהקהילה המקצועית. אבל הקשר של אנשים עם חיות המחמד שלהם לא נפסק מעולם, והוכיח כנראה עד כמה הוא חשוב ומועיל. בשנות ה-80 תחום העבודה עם בעלי חיים זכה לעדנה, הוא הולך ומתפתח, בין היתר גם בישראל.

נפגשתי עם דפנה גולן-שמש, עובדת סוציאלית, תרפיסטית באמנות ומרכזת פורום קשישים וחיות מחמד ב"חיות וחברה" באוניברסיטת ת"א, בבית אבות "גלי האופרה" שבניהולה. בית האבות הזה, שבמרכז תל אביב, יכול היה להראות כבית אבות שגרתי, אבל בפינות רבות בבית מוצבים כלובי חיות ואקווריומים. הדגים, הציפורים, הארנבונים, צב המים, הצ'ינצ'ילה והיונים בחצר עושים את המקום לחי וביתי יותר.
דפנה מסבירה כיצד היצורים החמודים עם הפרווה והזנב יכולים לתרום לאיכות החיים.

ידידו הטוב של האדם
ידידו הטוב של האדם

איך קשר עם בעלי חיים יכול לעזור לאנשים מבוגרים?

יש אנשים שניתן לעזור להם בעזרת בעלי חיים. חיית המחמד היא מניע לפעילות וגם עוזרת להתבטא רגשית.

^^יצירת קשר חברתי^^. בעל החיים יכול לשבור את הקרח ולשמש כמתווך חברתי. מחקרים מצאו שאנשים עם בעלי חיים נהנים מיותר אינטגרציה חברתית. בעל החיים פחות שופט, פחות מאיים ופחות ביקורתי ואיתו אני יכול להיות מי שאני. זה חשוב במיוחד במקרים של אנשים המרגישים ירידה ביכולות בעל החיים מקבל אותם כמו שהם.

^^מתקרבים יותר לאנשים עם בעלי חיים^^. קשישים משתייכים לעתים לאותן קבוצות בחברה שלא ניגשים אליהן. אבל, אל אדם זקן שיושב על ספסל בגינה עם כלב המצב שונה: ילדים, למשל, יבואו וישאלו שאלות, או ירצו ללטף את הכלב. אנשים שנמצאים בסיטואציות של עמימות חברתית נראים חביבים יותר כשהם מלווים בחיית מחמד, שמכניס חיוניות וספונטניות.

^^יש עם מי לדבר^^. קשה יותר להגיש לבד ובודד. אנשים עם חיות מחמד מדווחים שהם מרגישים פחות בודדים ויותר בטוחים.

^^מניע לפעילות^^: בעל החיים תובע מאיתנו, המטפלים בו, לפעול: לסרק, להוציא לטיול, לנקות את הכלוב. ההכרח לעשות יכול להוציא אותנו מן הלתרגיות ולגרום לנו להרגיש סיפוק שבעשייה.

^^תחושתית^^: העיסוק בבעל החיים יוצר גירוי חושי.

ביום שבו פגשתי את דפנה, דיירים מבית האבות יצרו כלי חימר לאוכל ולמים עבור החיות שלהם. חלקם שיחקו מדי פעם עם הארנבונים שהמתינו בסלסלה לצידם. דפנה מוסיפה דוגמאות כיצד בעלי החיים יכולים לסייע למטפלים: "בפיזיותרפיה ובשיקום - אפשר להסוות את התרגילים הגופניים במשחק עם הכלב, כמו זריקת כדור וסימני ידיים כחלק מאימון הכלב. בעל החיים תלוי באדם וגורם לו לחזור לתפקוד חברתי. מי שיש לו חיה - יש לו תפקיד. עד כדי כך שיש אנשים שנמנעים מללכת לניתוח כי אין מי שיטפל בחיה. החיה נותנת סיבה לחיות".

אילו פעילויות אפשר לעשות עם בעלי חיים?

"יש פעולות עבור בעלי החיים ויש פעולות בנושא בעלי החיים. פעולות עבור בעלי החיים קשורות במתן איכות חיים לחיות שבשבי: טיפול, כולל פעילות חצי רפואית עם בעלי חיים נכים (מה שיכול לתרום רגשית ע"י השלכה) שיפור הכלוב וכו'. פעולות בנושא בעלי חיים הן לצייר כלב או חתול או ליצור בובה."

אנשים רבים נמנעים מגידול חיית מחמד, למה בעצם?

"לפעמים הם נמנעים כי הם חושבים שזה כרוך בהרבה בלגן, אבל הרווח גדול יותר מהקושי. צריך להתאים את בעל החיים, לפעמים זה אפילו ציפור בכלוב."

דפנה מונה כמה טיפים חשובים שיכולים לעזור למי שהחליט לצרף חיית מחמד לביתו:

- בעל החיים צריך להתאים לבית, לצורת החיים, לטמפרמנט.
- לדעת מהן ההוצאות: חיסונים, אוכל לבעלי חיים, עיקור או סירוס, וטרינר, חול לחתול וכו'.
- כשבאים לתכנן תקציב חשוב לקחת בחשבון גם הוצאות אצל הוטרינר.
- בעל החיים הכי מסוכן הוא ציפור, כי היא יכולה להעביר נגיף שגורם לדלקת ראות ולכן צריכה לעבור בדיקת קלמדיה.
- לקבל אישור וטרינרי על כל חיה.
- חשוב לדעת שחנויות בעלי חיים מבצעות משלוחים הביתה.
- מטפל יכול לעזור עם חיית המחמד, אבל צריך להגדיר זאת מראש. הרבה מטפלים אוהבים את זה כעזר נגד שחיקה.
- חשוב למנוע רבייה.
- יש וטרינרים שנותנים טיפול במחיר מופחת לגמלאים, אפשר להעזר בעמותות ובמתנדבים.
- לפני שבוחרים חיית מחמד מומלץ להוועץ ברופא המשפחה ובווטרינר.
- לדאוג לגיבוי במצבי חולי, אישפוז וכדומה. ניתן להעזר בעמותות במקרים כאלה.
- לא לשכוח את רווחת בעלי החיים. הם צריכים להיות בתנאים הולמים, בכלובים מספיק גדולים. בעל חיים חברתי צריך להיות עם בן זוג (אפשר שתי נקבות או שני זכרים). יש לנו אחריות כלפי חיות המחמד ולא רק רווח מהם.
- עדיף לוותר על עבודה עם בעלי חיים במקרים שאין את היכולת לטפל, כשיש בעיית אלרגיה ובעיות עור. במקרים של בעייה במערכת החיסונית צריך לבדוק עם רופא האישי אם אפשר לגדל חיה.

בבתי אבות ובמרכזי יום רבים יש פעילויות שמעביר אדם שמגיע פעם בשבוע עם החיות. פחות בתי אבות מחזיקים פינת חי בשטחם, אם כי זה עדיף - כך נמנע מהחיות הסבל הכרוך בטילטול. היום יש כמה מרכזי דיור מוגן שמאפשרים לדייריהם להביא איתם את בעלי החיים שלהם.

בנוסף לכל הייתרונות שנמנו פה, בעלי חיים יכולים לעזור גם בתחומים נוספים, ספציפיים יותר: יש בארץ כלבי שירות שאומנו למטרות ייחודיות, כמו עזרה לחולי אלצהיימר. הם יודעים להחזיר חולים הביתה על פי פקודה, זה חשוב במיוחד בשלבי המחלה הראשונים, כשהחלוים עדיין לא מסתייעים במטפל; הם לומדים ללוות את האדם בסיבה עם מכשולים ויכולים להפעיל כפתור מצוקה ע"י לחיצה עם האף או בנביחה. יש כלבים שמאומנים להביא חפצים לנכים; כלבים המיועדים לחרשים ויודעים לאותת למשל כאשר פעמון הדלת מצלצל; כלבים שאומנו עבור אנשים עם הליכה לא יציבה.

בעל החיים לא מתעייף. הוא נמצא איתך 24 שעות ביממה, לא מבקש ימי חופש, נכון להיות איתך גם באמצע הלילה ללא קיטורים. הוא מקבל אותך כמו שאתה ומוכן לתת אהבת אין קץ בלתי מותנית.

בואו לדבר על זה בפורום וטרינריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום