נראה, נראה מי יושב יפה

(0)
לדרג

ליציבה של הילד שלך יש השפעות מרחיקות לכת על מצבו הבריאותי לאורך חייו. כמה עצות חשובות

מאת: מערכת zap doctors
מהו הקשר בין היציבה למצב הבריאותי?

מחקרים רבים מצביעים על קשר הדוק בין השניים. ליקויים ביציבה של עמוד השדרה אצל ילדים נובעים מחוסר מודעות לתנוחת גופם במצבים שונים. לחצים מתמשכים ולא מאוזנים על מערכת השלד והשרירים יגרמו לשחיקה מוגברת בין מפרקי החוליות בחגורת הכתפיים ובמפרקי האגן. לאורך זמן יתפתחו כאבים כרוניים הנובעים מהתופעה הקרויה "שינויים ניווניים".

האם יש דרך לאבחן בעיות יציבה?

כירופרקטור, המומחה לבעיות יציבה, יכול למדוד באמצעות מכשירים מיוחדים את מפלס הכתפיים, המותניים וחלוקת משקל הגוף בין שני צידיו. חשוב לקדם בדיקות יציבה כבר מגיל צעיר (גילאי גן) כדי למנוע התפתחות וצמיחה לקויה של השלד והשרירים.

למה גורמת יציבה לקויה?

יציבה לא נכונה גורמת להתפתחות לקויה של שרירי היציבה (Postural Muscles) הגוררת גדילה לא סימטרית של עמוד השידרה. עם השנים נוצרת שחיקה מוגברת באזורים שונים כגון חוליות הגב התחתון, הצוואר ומפרקי האגן. שחיקה זו נוצרת כתוצאה מלחץ מתמשך ולא מאוזן על הגוף.

מהם הגילאים בהם יש לתת את הדעת לנושא היציבה?

מודעות ליציבה צריכה להתחיל מבית הספר היסודי, ואפילו מוקדם יותר. בבדיקות שעשו כירופרקטורים בבית ספר נמצא אחוז גבוה מאוד של ילדים בעלי יציבה לקויה: כתפיים שמוטות, קשת מוגזמת בגב העליון (קיפוזה) או קשת מוגזמת בגב תחתון (לורדוזה - עמידת "סימן שאלה"). במהלך גדילתם, נחשפים בני הנוער לפעילות גופנית מרובה ואף לנפילות העלולים לגרום להפרעות בחוליות עמוד השדרה. בגילאים אלה של צמיחה וגדילה חשוב מאוד לדאוג לאיזון החוליות, השרירים ועמוד השידרה. כל נער ונערה צריכים לדעת שיציבה נכונה משפיעה על המודעות העצמית, הדימוי העצמי והבריאות באופן כללי.

האם קיימים הבדלים בין בנים לבנות בכל הנוגע ליציבה?

בנים ובנות בנויים אחרת: השלד הזכרי מפותח יותר באיזור בית החזה, ואילו השלד הנקבי מפותח יותר באיזור האגן. אצל בנות, התפתחות החזה גורת לנטייה לעמידה בגב עליון שפוף וכתפיים שמוטות קדימה, בניסיון להסתיר את התפתחותן. אצל נשים עם חזה שופע, משקלו גורם לעומס קבוע על שרירי הגב העליון ולנטייה לפתח קיפוזה מוגזמת.

האם יש קשר בין סוג המזרן ליציבה?

כיוון שילדים מבלים לפחות שליש מחייהם בשינה, מצע שינה לא מתאים עלול לגרום לחוסר איזון שרירים וללחצים מיותרים על חוליות עמוד השידרה. דבר זה עלול לגרום לכאבים ועייפות כרונית - וכתוצאה מכך ליציבה לקוייה.

האם שינה על מזרן טוב עשויה למנוע בעיות יציבה?

ליקויים ביציבה אצל ילדים יכולים לנבוע מגורמים שונים. שינה נכונה על מזרן איכותי המתאים לילד תעניק תמיכה נכונה לעמוד השידרה ותסייע במניעת בעיות יציבה. מזרן מתאים צריך להעניק תמיכה לחלקי הגוף השונים. בכך המזרן אפשר שינה רגועה יותר, שבעקבותיה תשתפר יציבת גופו של הילד ותפקודו במהלך היום.

מדוע תמיכה בשליש המרכזי של המזרן טובה לילד?

לתנוחת השינה תפקיד חשוב במניעת התפתחות בעיות בריאותיות אצל ילדים במהלך גדילתם. בערך חצי ממשקל הילד מרוכז בשליש המרכזי של הגוף. שכיבה על מזרן ללא תמיכה מיוחדת נוספת באזור זה תגרום ל"תופעת הערסל": ללחץ לא מאוזן, חוסר איזור שרירים ואף לחץ על שורשי העצבים בחוליות עמוד השידרה. כל זה עלול לגרום לכאבי גב, צוואר וראש, חוסר מנוחה, מצב רוח ירוד ולבסוף פגיעה בעמוד השידרה. תמיכה שווה בכל חלקי הגוף תשמור על עמוד השידרה בתנוחתו הטבעית ותמנע לחץ עודף על החוליות.

מה הקשר בין דרגת קושי המזרן ויציבה?

למצע שינה קשיח, תומך ונוח חשיבות רבה. מזרן רך מדי יגרום לשינה לא שקטה, עייפות יתר וחוסר איזון שרירים. מכך עלולים להתפתח כאבי גב וצוואר. לאורך זמן, תהליך זה יגרום ליציבה לקויה.

איך משפרים את היציבה?

לשיפור היציבה יש להקפיד לשמור על תנוחות נכונות במהלך הפעילויות היום-יומיות השונות: בשכיבה יש להקפיד לא לישון על הבטן. בשינה על הצד, שימרו על רגליים מכופפות בברכיים ובירכיים. בישיבה, יש לשבת על כסא קשה ולהצמיד את עמוד השידרה למשענת. בעמידה, יש לנסות לעמוד זקוף כשהחלק התחתון של הגב שטוח. אין להתכופף קדימה בלי לכופף את הברכיים. בעת הרמה יש לכופף את הברכיים, להשתמש בשרירי הרגליים כדי להרים ולהימנע מתנועות פתאומיות. כמו כן, ישנם סוגי ספורט המומלצים לשיור היציבה: שחייה, הליכה, ריצה קלה, ריקוד, התעמלות ועוד. תרגילי מתיחה צריכים להיות מעשה שיגרתי יומיומי בחיי כל ילד.

כיצד שינה נכונה משפיעה על גדילת ילדנו?

במהלך שינה עמוקה ורציפה, בלוטת יתרת המוח מגיעה לשיא התפוקה בייצור הורמון הגדילה. הורמון הגדילה מזרז את תהליכי הגדילה וההתפתחות של הגוף וכמו כך מסייע בשיקום רקמות הגוף. לכן שינה עמוקה ורציפה קריטית כל כך בעיקר בגילאי הצמיחה, הילדות וההתבגרות של הילד.

הכתבה פורסמה באדיבות "עמינח".

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום