סרטן השד על שולחן הדיונים

(0)
לדרג

שלושה מהמובילים בתחום הטיפול בסרטן השד בקריה הרפואית רמב"ם התכנסו יחדיו והשיבו על שאלות בנושא. פאנל מומחים

מאת: משתתפים: ד"ר דני הרשקו, ד"ר זהבה גלימידי וד"ר הדסה גולדברג

אחת מכל תשע נשים תלקה בסרטן שד במהלך חייה - האם זהו נתון מדויק או ניסוח של יחסי ציבור?

^^ד"ר גולדברג:^^ זהו נתון שנבדק ומתעדכן במחקרים סטטיסטיים בינלאומיים ובארץ. בעבר הוא עמד על אחת מתשע, אך היום כבר מדברים בעולם המערבי על אחת לשמונה. בארץ מאובחנות מידי שנה כ-4,000 נשים חדשות שלקו בסרטן השד.

מהו הפרופיל של האחת משמונה?

^^ד"ר גולדברג:^^ סרטן השד נחשב למחלה של הגיל המבוגר ושכיחותו עולה עם הגיל. באישה בת 20 ממאירות זו נדירה, ומאידך שכיחה בהרבה באישה בת 70. רק כ-25% מהמטופלות מאובחנות מתחת לגיל 50 והשאר מעל גיל זה. רק כ-5% מהנשים מאובחנות מתחת לגיל 30. אולם, בנשים עד גיל 35, המחלה לעתים קרובות יותר אגרסיבית. באחוז קטן מהנשים קיימת נטייה תורשתית מולדת להופעת סרטן השד.

מהם הסיכויים להבריא מסרטן השד?

^^ד"ר הרשקו:^^ הסיכויים להבריא מהמחלה טובים יותר ככל שהאבחון נעשה בשלב מוקדם יותר. מכלל הנשים המאובחנות עם סרטן שד, כ-75% צפויות להבריא מהמחלה. ערכים אלו מגיעים עד ל-90% ואף יותר, בנשים עם סרטן שד בשלב ראשוני. יתירה מזאת, בעזרת טיפולים אונקולוגיים מתקדמים, ניתן כיום לנתח נשים שבעבר הלא רחוק לא ניתן היה לנתחן.

^^ד"ר גולדברג:^^ נכון להיום, גם בנשים הסובלות מהישנות המחלה, יש בידינו אמצעים להאריך את חייהן. באחוז לא מבוטל של הנשים, ניתן להפוך את המחלה ממחלה חריפה, הגורמת למות החולה קרוב למועד ההישנות - לכזו, שעם טיפולים שונים, ניתן להמשיך לחיות איתה.

^^ד"ר גלימידי:^^ השיפור ביכולת האבחון וההיענות הגוברת של נשים לעבור בדיקות שגרתיות, הביאו לירידה משמעותית של כ-20% עד 25% בשיעורי התמותה מהמחלה. חשוב לציין, שגם נשים שהבריאו מהמחלה חייבות להישאר במעקב מסודר של ממוגרפיה למשך כל חייהן.

סרטן השד פוגע גם בגברים...

^^ד"ר גולדברג:^^ אכן, אך בתדירות הרבה יותר נמוכה. על כל 100 נשים חולות, גבר אחד יחלה בסרטן השד.

^^ד"ר גלימידי:^^ במידה וקיים חשד לממצא בשד אצל גבר, ניתן לבצע ממוגרפיה ואולטרה-סאונד (כמו בנשים) כדי לאמת או לשלול חשד זה.

איך מתפתח סרטן בשד?

^^ד"ר גולדברג:^^ התהליך מתחיל בדרך כלל בצינוריות החלב ובמיעוט המקרים בבלוטות החלב שבשד. תא, או מספר תאים, בהם מערכת הבקרה על חלוקת התא משתבשת, מתחילים להתחלק ולהתרבות. תוך כדי ההתרבות הם עוברים שינויים שונים, שבסופו של דבר הופכים את התהליך לסרטני. שינויים אלו נוצרים בהשפעת גורמים שונים, סביבתיים וגנטיים כאחת. תהליך התהוות הגידול הממאיר נמשך מספר שנים, עד להופעת גוש שניתן לאבחון בממוגרפיה ובשלב מאוחר יותר גם במישוש. ישנם גידולים סרטניים המתפתחים לאט ויש תוקפניים יותר, המתפשטים במהירות ושולחים גרורות גם לחלקים אחרים בגוף. סרטן מסוג מסוים יכול להתפתח באופן ובקצב שונים לחלוטין אצל שתי נשים שונות.

אלו סוגים של סרטן שד אנו מכירים?

^^ד"ר גולדברג:^^ החלוקה המקובלת מסווגת את סוגי הסרטן על פי סוג הרקמה בה הוא מתחיל (חלוקה היסטולוגית). רוב הגידולים (כ-95%) מכונים 'קרצינומה' ומקורם בתאים שמצפים את צינוריות החלב או את ה'אוניות' המייצרות את החלב.

המכלול הזה של גידולים, שמקורם בצינוריות או באוניות החלב, מתחלק לשניים: תהליך תוך צינורי או תהליך שכבר פלש מעבר לצינוריות. כל זמן שהתאים לא רכשו את היכולת לפרוץ מחוץ לצינוריות אל רקמת השד שמסביב, התהליך נחשב עדיין לטרום-סרטני, למרות שהתאים עצמם רכשו כבר מאפיינים סרטניים. במצב זה, על ידי הסרת הגידול, הסיכוי לריפוי מלא הינו 99%.

בשלב בו התאים הממאירים רוכשים את היכולת לפלוש החוצה ולהתפזר מחוץ לצינוריות או לאוניות החלב אל רקמת השד שמסביב, התהליך הופך לסרטני, עלול לנדוד למערכת הדם והלימפה ולפזר גרורות לאיברים אחרים ועלול גם לגרום למוות. כיום, בזכות המעקב השגרתי באמצעות ממוגרפיות, כ-25% מהנשים מאובחנות עם תהליך תוך צינורי ועל ידי הסרתו נמנעת התפתחותו לתהליך פולשני שכאמור, עלול להפוך לקטלני.

קיימים גם גידולים נדירים של השד, כמו 'סרקומות' (סרטן של רקמות החיבור) ו'לימפומות' (סרטן של קשרי הלימפה).

גידולי השד מסוג 'קרצינומה' אינם מיקשה אחת והם נבדלים זה מזה על פי מאפיינים שונים, הקובעים את סיכויי הריפוי. על רקע שונות זו, הגישה כיום מתבססת על ההנחה שכל אישה הינה מקרה פרטי וייחודי, כשהמגמה היא לזהות את הנתונים הספציפיים לגידול שלה ובהתאם, "לתפור" לכל אישה את הטיפול המיטבי עבורה.

^^ד"ר גלימידי:^^ את השלב הראשוני של הסרטן - סרטן שד תוך צינורי (DCIS), ניתן לגלות הכי טוב באמצעות ממוגרפיה, בה הוא מתבטא ברוב המקרים בצורה של הסתיידויות זעירות.

המשתתפים: ד"ר דני הרשקו, מומחה בכירורגיה ומנהל המכון לבריאות השד, הקריה הרפואית רמב"ם; ד"ר זהבה גלימידי, מנהלת היחידה לדימות השד, המחלקה לדימות רפואי, הקריה הרפואית רמב"ם; ד"ר הדסה גולדברג, רופאה אונקולוגית ומרכזת תחום סרטן השד במכון האונקולוגי, הקריה הרפואית רמב"ם.

הכתבה פורסמה במקור במגזין "אדם" מס' 5, ספטמבר 2006.

למעוניינים בקבלת המגזין, ניתן לפנות למרכז מידע רמב"ם. טלפון: 1-700-50-51-50
דוא"ל: info@rambam.health.gov.il

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום