קח פרי ותהיה לי בריא

(0)
לדרג

למי שעוד היה זקוק להוכחה: הנה סיבה נוספת לאכול תפוזים בחורף. מסתבר שהם יכולים לסייע במניעת סרטן המעי הגס

מאת: עופר מאיר

כ-3,000 ישראלים מאובחנים מדי שנה כלוקים בסרטן המעי הגס והחלחולת (הסרטן הנפוץ ביותר בארץ אחרי סרטן השד אצל נשים וסרטן הערמונית אצל גברים), וכעת מתברר כי ייתכן שחלק מהמקרים ניתן למניעה באמצעות אכילת פירות הדר.

עד כה היה ידוע כי אחד מגורמי הסיכון לסרטן המעי הוא הרגלי תזונה קלוקלים, הכוללים דיאטה עתירת שומן וקלוריות ודלה בסיבים תזונתיים. כעת מתחילים החוקרים לפרוט לפרוטות את הרגלי התזונה הנדרשים למניעת המחלה הממארת.

הניסוי המדוקדק נערך באוניברסיטת מק'גיל בקנדה בהשתתפות 137 עכברים, ואיפשר לחוקרים לבודד מרכיב תזונתי אחד, כדי לבדוק את השפעתו על התפתחות סרטן הקולון והרקטום. תוצאותיו מתפרסמות בגיליונו האחרון של כתב העת Cancer Research.

מממצאי המחקר עולה, כי 1 מכל 4 עכברים שלא קיבל מספיק חומצה פולית (פולאט) בתזונתו פיתח גידולים סרטניים במעי. זאת בהשוואה לקבוצת הביקורת של העכברים שתזונתם כללה מנה מספקת של החומצה - וכתוצאה מכך לא התפתחה כלל מחלת הסרטן במעיים שלהם.

צריכה באמצעות כמוסות

חומצה פולית היא ויטמין מקבוצה B. יש לה תפקיד בחילוף החומרים בגוף והיא חיונית לצמיחת תאים שמתחלקים מהר. מקורות טובים לחומצה פולית הם עלים ירוקים, פירות הדר, בננות, אספרגוס, ברוקולי, אפונה, שעועית ירוקה ובשר כבד. נוסף על כך ניתן לצרוך אותה גם באמצעות כמוסות.

מחקרים אחרים שנערכו על פולאט, הוכיחו כי מבוגרים שצרכו אותו בכמות מספקת הפחיתו משמעותית את סיכוייהם ללקות באלצהיימר. חומצה פולית מפחיתה גם את הסיכון למומים מולדים בעובר, ולפיכך ממליץ משרד הבריאות בירושלים לכל אישה ליטול חומצה פולית במשך חודשי ההריון הראשונים, ומומלץ אפילו זמן מה טרם ההתעברות.

לדברי משרד הבריאות, אין צורך שנתחיל לצרוך כמויות מסחריות של חומצה פולית, אבל "בהחלט מומלץ להקפיד על הקצובה היומית המומלצת למבוגר - 400 מיקרוגרם - למשל באמצעות אכילת ברוקולי ותרד ושתיית מיץ תפוזים או על ידי נטילת מולטי-ויטמין".

לדברי פרופ' ברוך קליין, מנהל המכון האונקולוגי של "אסותא", מנהל המכון האונקלוגי במאיר וראש החוג לאונקולוגיה באוניברסיטת תל אביב, "על פי הספרות הרפואית, קיימת שכיחות גדולה יותר של סרטן המעי הגס אצל מעשנים, כאלו שאוכלים בשר אדום שבושל זמן רב, מי שתזונתו עשירה בשומנים רוויים ואלכוהול, ובקרב אלו שמנהלים סגנון חיים שמרביתו מתבצע בישיבה".

קליין מציין כי "נוסף על כך יש דיווחים בספרות שדיאטה עשירה בסידן מורידה את שכיחות סרטן הקולון. המחקר האחרון מוכיח שחשוב להקפיד גם על צריכת הקצובה היומית המומלצת של חומצה פולית".

מניעת המחלה

סרטן המעי הגס היא מחלה שאפשר למנוע אותה במרבית המקרים על ידי ביצוע סקירה של המעי הגס (בדיקת קולונוסקופיה) אחת ל-10 שנים מעל גיל 40, וכן על ידי ביצוע שנתי של מעקב לגילוי דם סמוי בצואה, החל בגיל 50. שתי הבדיקות נמצאות בסל הבריאות וממומנות על ידי קופות החולים.

אגב, רק באחרונה הודיעו שתי דמויות ציבוריות מוכרות כי לקו בסרטן המעי הגס: פארה פוסט, השחקנית ההוליוודית בת ה-59 שזכתה לפן על שמה, והשחקן והבדרן הבריטי טרי ג'ונס, כוכב חבורת מונטי פייטון.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולים אלטרנטיביים לסרטן, ובפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום