הדוב הנבון עצוב

(0)
לדרג

האם דיכאון חורף היא בעיה נפשית רצינית, הגובה מחיר כבד מאוכלוסיה שלמה, או שריד מתהליך האבולוציה?

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות מתווספת לספרות הפסיכולוגית תופעה שעד כה נחשבה לחלק מהתופעה הכללית של דיכאון קליני. התופעה הזו נקראת "דיכאון עונתי" (SAD: SEASONAL AFFECTIVE DISORDER), או בשמה ה"עצמאי": דיכאון חורף.

"הפסיכולוגים עדיין לא אחידים בדעתם לגבי כל מרכיבי התופעה, אולם ישנם כמה נושאים סביבם חלה הסכמה הולכת וגוברת בקרב אנשי המקצוע", אומר ד"ר גיל גולדצוויג, מהפקולטה למדעי ההתנהגות של האקדמית ת"א- יפו. "תופעת דיכאון החורף קיימת, ויש לה גם אספקטים ביולוגיים- כימיים- נוירולוגיים שאינם תלויים בגורמי הלחץ העונתיים ואינם תלויי חברה ותרבות. חלק מהחוקרים מאמינים שמקור התופעה בתהליך האבולוציה: דיכאון החורף החליף את שנת החורף במהלך התפתחות האדם מהחיה".

גם התופעות שצצות במהלך אפיזודה של דיכאון חורף, שמתחילה בסתיו ועוברת עם בוא האביב, שונות לחלוטין מאילו המאפיינות את הדיכאון הקליני: במהלך דיכאון קליני מאבד החולה את תאבונו. לעומת זאת, במהלך דיכאון חורף התיאבון דווקא מתגבר וישנה תשוקה לפחמימות. בהתאם, ישנה עלייה במשקל במהלך דיכאון חורף, בניגוד למתרחש במהלך דיכאון קליני. בנוסף, דיכאון חורף מתאפיין בשינה מוגברת ולעיתים גם בעצבנות- מאפיינים שונים מאלו הקיימים בדיכאון הקליני.

דיכאון החורף מאופיין בתסמינים ייחודיים השונים מאלה של הדיכאון הקלאסי. תסמינים אלה, המכונים 'תסמונת דוב', כוללים עייפות בלתי מוסברת ורצון לישון כל הזמן (הדיכאון הרגיל מאופיין דווקא בחוסר מנוחה וחוסר יכולת לישון), תיאבון מופרז ועלייה במשקל (לעומת חוסר תיאבון והפחתה במשקל בדיכאון הקלאסי), התנתקות חברתית, חוסר חשק לתפקד וחוסר אנרגיה. לא מדובר בדיכאון קבוע, אלא בדפוס החוזר על עצמו עם תחילת החורף, כשמזג האוויר משתנה וכמות האור פוחתת, וחולף לקראת האביב וראשית הקיץ.

"דיכאון חורף עדיין לא מוגדר כתופעה נפרדת, ואף לא ברור האם - בדומה לדיכאון קליני- פוגעת המחלה בנשים יותר מאשר בגברים. מבחינה פורמאלית, אדם צריך לסבול מהתופעה במשך שנתיים רצופות לפחות ולאורך חייו בכדי להיות מוגדר כסובל מ-S.A.D." מסביר ד"ר גולדצוויג, ומוסיף: "מרבית המחקרים בנושא מתרכזים בדרכי הטיפול בתופעה, ובמיוחד בהצלחת הטיפול באור (פוטו-תרפי) בהפחתת הדיכאון החורפי. רופאים רבים מדווחים כי הדלקת אורות חזקים בבית - גם במהלך הלילה - מסייעת רבות לטיפול במחלה".

הפוטו-תרפיה היא חשיפה לאור השמש או לאור מלאכותי, המחקה את אור השמש בקשת הצבעים שהוא מפיק. בהקשר זה מעניין לציין, כי מחקרים מראים, שנורת הפלואורסנט הסטנדרטית מפיצה אור שחסרים בו רבים מן הצבעים והתדרים של אור השמש. החלפתה בפלואורסנט מיוחד, בעלת קשת צבעים מלאה, בסביבת העבודה או הלימודים, משפרת את התפקוד, ומשפיעה לטובה על רמת הבריאות הכללית.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום