האמת כואבת

(0)
לדרג

סקר חדש קובע: 40% מהישראלים לא רוצים לדעת מהו מצבם הבריאותי. הציבור מתעלם ולכן הציבור משלם (בבריאותו)?

מאת: מערכת zap doctors

40% מהישראלים מעדיפים שלא להיחשף למידע רפואי אישי, הקשור לסיכון ללקות באירוע לבבי הפוגע באופן חמור בחייהם. כך עולה ממחקר של חברת "טבע", משווקת הסטטין "קרסטור", תרופה להורדת רמת הכולסטרול בדם, ומכון "גיאוקרטוגרפיה".

13% מהנשאלים טענו כי לא היו משנים דבר באורח חייהם, גם אם הוא יגרום לאירוע לבבי בשנים הקרובות. מטרת המחקר היא להשוות תוצאות אלו לסקר דומה שנערך לפני שנתיים בשיתוף איגוד הקרדיולוגים. הסקר הראשון העלה ממצאים דומים, ובעקבות נתוניו המדאיגים החליט האיגוד הקרדיולוגי על מסע הסברה רחב היקף לקידום המודעות למחלות לב וגורמי הסיכון. לאור הנתונים החדשים, נראה כי במהלך השנתיים לא נרשם כל שינוי בהתייחסות הציבור לבריאותו.

לדברי ד"ר אבישי אליס, מנהל המרפאה לטיפול בליפידים מרכז רפואי מאיר, "הציבור חייב להבין את הסכנה המיידית הקיימת בהתעלמות מגורמי הסיכון. גורמי הסיכון העיקריים למחלות לב וכלי דם הנם רמת כולסטרול גבוהה, ערכי לחץ דם גבוהים, השמנת יתר, רמת סוכר גבוהה ועישון.

"אנשים הסובלים מגורמי סיכון אלו נמצאים תחת סכנה ממשית ללקות באירוע לב ושבץ מוח. צירוף של מספר גורמי הסיכון מוביל להכפלה של הסיכון". ד"ר אליס מוסיף: "כדי להפחית את גורמי הסיכון, דרוש שיתוף פעולה של הציבור, ולא להסתפק רק בהשקעת משאבים מצד הגופים המקצועיים".

למרות זאת, מנתוני המחקר הנוכחי עולה כי הגורם המרכזי המשפיע על שינוי באורח החיים הוא המלצת הרופא המטפל (20.7%). עוד גורמים בעלי השפעה משמעותית הם אירוע לב קודם, יותר מודעות עצמית לאיכות חיים ובריאות, הרגשה לא טובה באופן כללי ולחץ דם גבוה/סוכר גבוה.

נתונים נוספים

גברים נוטים להתעלם ממצבם הבריאותי יותר מנשים.

מבוגרים הם הציבור המתעניין ביותר במצבו הבריאותי.

הרופא הוא הגורם המרכזי לשינוי באורח חיים, ולאחריו אירוע לב אישי.

אנשים בעלי השכלה אקדמית נוטים להקשיב יותר להמלצות רופא.

חשוב לציין: מחלות לב וכלי דם מהוות גורם תמותה ותחלואה מספר 1 בישראל ובמערב. מחלות לב קוטלות למעלה מ-17 מיליון איש בשנה. כמחצית ממקרי המוות בעולם המערבי נגרמים כתוצאה ממחלות לב. על פי נתוני משרד הבריאות, טרשת העורקים גורמת מדי שנה לכ-7,000 מקרי מוות, בהם 2,000 מהתקפי לב ו-5,000 ממחלות איסכמיות אחרות הנגרמות מטרשת עורקים.

*הסקר נערך בקרב 500 גברים ונשים, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישובים היהודיים במדינת ישראל.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה ובפרט קרדיולוגיה התערבותית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום