צרכנות רפואית מס' 68

(0)
לדרג

סרטן ראש וצוואר, מחלות חורף ללא מרשם, עין עצלה וצפצופים כרוניים באוזניים עדכון צרכנות רפואית מלא בפתרונות חדשים

מאת: מערכת zap doctors
תרופה חדשה לטיפול בסרטן ראש וצוואר

טקסוטר קיבלה את אישור רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) לטיפול בסרטן מתקדם של הראש והצוואר בשילוב התרופות ציספלטין (cisplatin) ופלואורו-יורציל (fluorouracil).

אישור ה- FDA ניתן על סמך ניסוי קליני שלב 3 שנערך בקרב 358 חולי סרטן ראש וצוואר בו נמצא כי טקסוטר מאריכה חיים ומפחיתה ב-29% את הסיכון למוות מהמחלה.

ממצאי המחקר מצביעים על הארכת חייהם של מטופלים שקיבלו טקסוטר בממוצע של 11.4 חודשים לעומת 8.3 חודשים למטופלים שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי. למטופלים שטופלו בטקסוטר לפני טיפול קרינתי הארכת החיים הממוצעת הייתה 18.6 חודשים, לעומת 14.2 חודשים בממוצע בטיפול הסטנדרטי. בנוסף, נרשמה ירידה של 29% בסיכוי לתמותה מהמחלה. המחקר בדק השפעת הטיפול הכימותרפי לפני הקרנה או ניתוח בשלב הטיפול שקרוי neoadjuvant.

יותר מ- 640 אלף איש לוקים בסרטן ראש וצוואר ברחבי העולם מדי שנה, ולמעלה מ-350 אלף מתים מהמחלה.

תרופות למחלות חורף ללא מרשם רופא

גם אוהבי החורף סובלים מתופעות הלוואי שמזג האוויר הקר נושא בחובו: חום, כאבים, שיעול והצטננות. לא תמיד מתחשק ללכת לרופא, לעמוד בתור ולהמתין שהרופא יאמר כי כל מה שצריך הוא שבוע מנוחה בבית. להלן כמה תרופות מבית דקסון, המטפלות בתסמיני שפעת, צינון, שיעול וקירור, ללא מרשם רופא, ביעילות, בבטיחות ולכל בני המשפחה. ניתן להשיג את התרופות ללא מרשם רופא בבתי המרקחת, או על המדפים ברשתות הפארם ובנקודות ממכר תרופות ללא רוקח (GSL).

דקסמול הקפליה הצהובה בה החומר הפעיל הוא הפרצטמול. התרופה מסייעת בהורדת חום ובשיכוך כאבים. התרופה מיועדת למבוגרים ולילדים מגיל 6. מחיר לצרכן: 20 קפליות 13.05 שקל, 50 קפליות 28.10 שקל. כמו כן ניתן להשיג את דקסמול במדפי השיווק הכללי (ללא רוקח). מחיר לצרכן: 16 קפליות 13.80 שקל, 8 קפליות - 9.90 שקל.

דקסמול PM תרופה לשיכוך כאבים והורדת חום המשלבת חומר פעיל המסייע להירדם. התרופה מקלה על הסובלים מכאבים וחום שאינם מצליחים להירדם, ועליהם לקום רעננים למחרת ולתפקד כרגיל. התרופה מיועדת למבוגרים ולילדים מגיל 12. מחיר לצרכן: 43.30 שקל.

דקסמול פלוס משכך כאבי ראש חזקים ומוריד חום. ייחודו של "דקסמול פלוס" הינו בשילוב קפאין המעניק לצרכן יעילות מוגברת בשיכוך כאבי הראש (מגדיל את אפקט שיכוך הכאבים ב-40%), כמו כן אינו פוגע בערנות. התרופה מיועדת למבוגרים וילדים מעל גיל 12. מחיר לצרכן: 22.50 שקל לצרכן.

דקסמול סינוס תרופה המיועדת להקלת תופעות הצטננות, גודש באף, חום וכאבים. דקסמול סינוס מגיע בערכה משולבת לטיפול יום ולטיפול ללילה. במהלך היום ניתן להמשיך בפעילויות הרגילה ללא הפרעה לערנות, ובלילה מאפשר שנת לילה נינוחה. הרכיבים הנוספים לפרצטמול אשר בתרופה, מיועדים ספציפית להקל על הסובלים מצינון חום וכאבים. התרופה מיועדת למבוגרים ולילדים מעל גיל 6, במיוחד לאילו הסובלים מחום, כאבים ותסמיני צינון. מחיר לצרכן: 39.00 שקל (30+20 קפליות).

דקסמול קולד תרופה המיועדת לטיפול בתופעות ההצטננות והשיעול, דקסמול קולד הינה הקפלייה היחידה המשלבת טיפול בתופעות ההצטננות ובשיעול בקפליה אחת. ערכת הטיפול מגיעה בשתי אריזות משולבות לטיפול לשעות היום ולשעות הלילה. התרופה מיועדת למבוגרים ולילדים מעל גיל 6, במיוחד לאילו הסובלים מחום, כאבים, תסמיני צינון וגם משיעול. מחיר לצרכן: 39.40 שקל (30+20 קפליות).

דקסמול קיד מטפל בהורדת חום ובשיכוך כאבים לילדים. את דקסמול קיד ניתן למצוא בסירופ בטעם פטל המיועד לילדים ולתינוקות, ובצורת טבליות ללעיסה או בליעה. דקסמול קיד טבליות, בטעם תות, הינו פיתרון מיוחד לשלב ביניים במעבר הילד מטיפול בסירופ לטיפול בקפליות, לילדים מגיל 3 מחיר לצרכן: סירופ 12.95 שקל. טבליות 21.00 שקל.

שיטה חדשה לטיפול בעין עצלה מהבית

"עין עצלה" (אמבליופיה) הוא מצב שבו בעין בריאה ותקינה חדות הראייה אינה מספקת. הגורמים העיקריים לכך הם בעיות רפואיות בעין, בעיית תשבורת או פזילה, וכן גורמים נוספים כמו צניחת עפעף ומחלות עיניים נוספות בתקופת הילדות.

השיטה המסורתית של כיסוי העין ברטייה מתאימה לילדים עד גיל 8 בלבד. בצורה זאת ניתן "לאלץ" את העין לפעול, וכך לחשוף את המוח ועצבי העין לגירויי ראייה. לאחרונה פותחו בישראל משקפיים מיוחדים עבור ילדים הסובלים מעין עצלה. בעוד לילדים נמצא פתרון, עד לאחרונה לא נמצא מענה הולם למבוגרים הסובלים מהתופעה.

טיפול חדש, שאינו פולשני ומתאים לגילאי 9 ומעלה, נקרא ניורווויז'ן. השיטה מבוססת על תרגול מול מחשב, באמצעות תוכנה ייחודית המותאמת באופן אישי לכל מטופל. ייחודה של השיטה מתבטא ביכולתה להציע פתרון לבעיית העין העצלה למבוגרים אשר לא טופלו בילדותם או שיש להם בעיה בחדות הראייה שאינה ניתנת לתיקון בעזרת משקפיים.

רשת "עיניים" מובילה בתחום בריאות העיניים ונחשבת למובילה בארץ בתחום שיפור הראייה. לדברי ד"ר שמואל לוינגר, מייסד הרשת, מדובר בשיטה שפותחה בישראל לפתרון בעיה שעד כה לא היה פיתרון עבורה. שלבי הטיפול כוללים בדיקת התאמה מעמיקה, סקירת היסטוריה רפואית, בדיקת אופטומטריסט, צילומים מיוחדים ובדיקת ראייה אצל רופא עיניים מומחה. הנתונים מוזנים למערכת הנוירוויז'ן המתאימה למטופל תכנית טיפול ותרגול אישית. המטופל יכול לעבור את רוב הטיפול בביתו, בעזרת המחשב הביתי. בתום כל טיפול משודרות התוצאות למערכת הבקרה המעבדת את הנתונים ומתאימה למטופל את הטיפול הבא בהתאם לקצב התקדמות שלו.

הטיפול כולל כ-40 תרגולים מול מחשב של חצי שעה כל אחד, לפחות כשלושה תרגולים בשבוע. במהלך התקופה עובר המטופל ביקורות העוקבות אחר השיפור בראייה. עלות הטיפול היא 8,000 שקל עד 15 אלף שקל, בהתאם לסוג הליקוי וסוג הטיפול הנדרש.

למי מתאימה השיטה?

שיטת הנוירוויז'ן מתאימה לאנשים הסובלים מעין עצלה, בני 9 עד 55, שחדות הראייה שלהם נעה בין 6/30 ל- 6/9. עם זאת, היא אינה מומלצת לסובלים מבעיות עיניים כגון קטרקט, גלאוקומה, קרטוקונוס, בעיות קרנית, ניסטגמוס ובעיות רשתית, והסובלים מבעיות כמו סוכרת לא מאוזנת ואפילפסיה. גם נשים הרות אינן יכולות לעבור את הטיפול.

מרפאה חדישה לטנטון (צפצוף באוזניים)

מחלקת אף-אוזן-גרון במרכז הרפואי "וולפסון" בחולון פתחה מרפאה חדישה לטיפול בטנטון צפצוף באוזניים הגורם סבל רב לאנשים רבים.

הטנטון הינו תלונה שכיחה מאוד, המופיעה בדרגות שונות אצל כ-30% מהאוכלוסייה. מדובר בתופעה בה האדם שומע צליל או צלילים ללא כל גירוי חיצוני, כגון צפצוף, שריקה, המיית גלים, רעשי מנוע או פעימות לב. עוצמת הטנטון יכולה לנוע בין הפרעה קלה ברקע, שמטרידה מעט וניתן ללמוד לחיות איתה, לבין מחלה קשה מאד, שמטרידה ללא הרף, וגורמת להפרעות שינה, חרדה, חולשה כללית וירידה ביכולת הריכוז.

בישראל יש מאות אלפים של נפגעי רעש במקומות עבודה ושל נכי צה"ל שנפגעו במהלך שירותם, אשר סובלים מטנטון בחומרה הגורמת לנכות משמעותית. מדובר בבעיה נפוצה, שמחייבת התייחסות ופיתרון.

עד השנים האחרונות היה מקובל כי לתופעה יש סיבות שונות, שקשה לאתרן, שמדובר בתלונה סובייקטיבית, שקשה לכמת ולאמת אותה, ושבדרך כלל לא ניתן להציע טיפול, אלא יש ללמוד לחיות עם הבעיה.

ד"ר יהב אורון, אחראי המרפאה לטנטון ב"וולפסון", אמר כי כיום ניתן לסייע לחולים בדרכים רבות, כשבחלק נכבד מהם ניתן להעלים את הטנטון לחלוטין. ולאחרים ניתן לסייע לחזור לתפקוד תקין למרות קיום הטנטון.

במרפאת הטנטון שב"וולפסון" נערכות לכל נבדק בדיקות מקיפות כדי לאתר את הגורמים: פירורי שעווה או שערות באוזניים, גידולים שפירים של עצב השמיעה, מחלות של מפרק הלסת, התכווצויות של שרירי הפנים והצוואר, חבלה לצוואר, תופעת לוואי של תרופות מסוימות, הפרעות בחילוף החומרים, הפרעה נפשית ועוד.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום