סוכרת: והנה התחזית

(0)
לדרג

נתגלה "גן הסוכרת": ממצא מדעי משמעותי יאפשר בעתיד לחזות מבעוד מועד מי צפוי לפתח את המחלה הקשה

מאת: עופר מאיר

סוכרת היא אחת המחלות הנפוצות והבעייתיות ביותר בחברה המודרנית, וכעת מתברר כי בעתיד ניתן יהיה לחזות מראש מי עתיד ללקות בה - ולטפל בו מבעוד מועד.

ממחקר חדש, שערך פרופסור סטיב האמפריז מאוניברסיטת קולג' לונדון (UCL), עולה כי גרסה מסויימת של הגן TCF7L2 מגדילה מאוד את הסיכון של מי שנושא אותו ללקות בסוכרת. המחקר פורסם בכתב העת Journal of Molecular Medicine.

המחקר עצמו נערך במשך 15 שנים, ועקב אחרי קבוצה של גברים בריטים בגיל העמידה. אלו מהם שנשאו עותק אחד של אותה גירסה של "גן הסוכרת" העלו את סיכוייהם ללקות במחלה ב-50%; מי שהיו לו שני עותקים של הגן - כבר הכפיל את סיכוייו (כלומר, הגדיל אותם ב-100%) לפתח סוכרת מבוגרים (סוכרת סוג 2).

"בעתיד אולי נוכל למנוע סוכרת"

"למרות שידוע כי השמנת יתר היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לפתח סוכרת", ציין פרופ' האמפריז, "כעת נראה שגם לפרופיל הגנטי האינדיבידואלי שלנו יש חלק משמעותי מאוד בכך". לדבריו, זהו המחקר הראשון שבדק את הסיכון לסוכרת בקרב גברים בריאים, והוכיח את התפקיד המשמעותי של הגנים בכך".

ד"ר אסנת רזיאל, מנהלת מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר, וכירורגית מומחית בתחום, אומרת כי "עד כה ידענו לייעץ לחולי סוכרת לשמור על תזונה נכונה, לעשות הרבה פעילות גופנית ולשמור על משקל גוף תקין, שכן ידוע כי עודף משקל הוא אחד מגורמי הסיכון הבולטים להתפתחות המחלה".

"התגלית החדשה של גן האחראי להתפתחות סוכרת", מעריכה רזיאל, "תאפשר לנו בעתיד לחזות את הופעת המחלה מבעוד מועד, לטפל בגורמי הסיכון ואולי אפילו למנוע אותה".

לתגלית זו יש משמעות קלינית ניכרת, שכן רמות הסוכר הגבוהות בדם, האופייניות ללוקים במחלה, הם, על פי הספרות, הגורם מספר אחת בעולם המערבי לעיוורון, לאי ספיקת כליות סופנית ולכריתת רגל.

מספר חולי הסוכרת בישראל עומד על כ-400 אלף איש. 90% מהם לוקים בסוכרת מבוגרים, וכמעט מחציתם אינם מודעים לכך שהם חולים בה. שכיחות המחלה באוכלוסייה הכללית מוערכת ב-6-8%, ובקרב מבוגרים כבר מגיעה ל-15%. לפני כמה שנים הוערך מספר חולי הסוכרת בעולם ב-135 מיליון איש, והצפי ל-2025 עומד על 300 מיליוני חולים. את המחלה ניתן לגלות בקלות באמצעות בדיקת דם פשוטה.

הכתבה פורסמה במקור באתר מלב"י.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום