הפרעות קשב וריכוז: מיתוסים

(0)
לדרג

למרות הידע הרב שהצטבר בנוגע לקשב וריכוז, בקרב הציבור רווחות עדיין עמדות מוטעות. זה הזמן לאמת אותן עם המציאות

מאת: מערכת zap doctors

הפרעת קשב היא תכונה קיצונית, תורשתית, הגורמת לפגיעה בריכוז ולהתנהגות המאופיינת בגירוי יתר.

למרות כל הידע שנרכש בתחום עד היום, באמצעות מחקרים והתמודדות טיפולית, ולמרות הצלחות מוכחות בטיפול (ילדים ונוער, שיכולות הלימוד והתפקוד החברתי שלהם השתפרו לאין ערוך, והביאו אותם להצלחה), קיימים עדיין חששות לגבי הטיפול בהפרעה, רבים מהם מבוססים על חצאי עובדות, ידע לא עדכני וגם פשוט שמועות.

סביב הפרעת קשב וריכוז צצו, בדרך זו, כמה מיתוסים, אליהם חשוב להתייחס, על מנת להבהיר ולחדד את התמונה, ובעיקר, לתת מידע מקצועי, מדויק ואמין.

ד"ר איריס מנור, פסיכיאטרית של הילד, המתמחה באבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז, מסבירה בשורות הבאות היכן אנו שוגים ומהן התשובות האמיתיות.

אבחון של הפרעת קשב הוא אופנה

לא נכון. הפרעת קשב היא הפרעה אמיתית ומציקה ביותר. גם בעבר אנשים סבלו ממנה, אך כיוון שלא זוהו ולא אובחנו, הם לא טופלו. כיוון שלא טופלו, פיתחו חלק מהם הפרעות התנהגותיות ורגשיות קשות. לצערנו, המרפאות לגמילה מסמים, המרפאות הפסיכיאטריות ובתי הסוהר, מאכלסים לא מעט אנשים כאלה. אך גם מי שלא פיתחו הפרעות כה קשות סבלו, לאורך כל חייהם הבוגרים, מקשיים תפקודיים. מחקרים שנערכו בקרב מבוגרים שלא טופלו, מראים ירידה תפקודית לאורך שנים, בכל תחומי החיים, ובמקביל, התפתחות בעיות רגשיות קשות. התופעות בגיל הבגרות יכולות להתבטא באי תפקוד במסגרות עבודה ובחיי משפחה.

הטיפול התרופתי, לדוגמא בקונצרטה או ריטלין, מיועד רק לשעות הלימודים

לא נכון. הפרעת הקשב פוגעת בכל תחומי החיים. קודם כל בלמידה, בהיותה מבוססת על קשב, אך גם ביכולות החברתיות, בהתנהגות ובתפקוד בכלל. ילדים ונוער זקוקים יותר מכל לקביעות וסדר יום. אם במהלך שעות אחרי הצהריים, לא יטופלו, ייפגעו שני אלה, והילד נדון לטלטלה רגשית ולתסכול רב, בשל אי יכולתו לעמוד במשימות יומיומיות-שגרתיות כמו הכנת שעורי בית, משחקי חברה ועוד.

תוצאות אפשריות לתסכול מסוג זה הן חוסר יציבות חברתית, בריחה לעישון סיגריות (ניקוטין ממריץ), שימוש בסמים ואפילו נהיגה פרועה. ההמלצה היא טיפול מאוזן משך כל שעות היום.

עדיף לא לטפל. הטיפול מסוכן

לא נכון. על פי הניסיון המצטבר, הטיפול התרופתי (כגון קונצרטה) אינו מסוכן. לעומת זאת, יש הוכחות ברורות כי חוסר טיפול - מסוכן מאד.

יש לזכור כי גם חוסר טיפול הוא בחירה, שיש לקחת עליה אחריות, וכי המשמעות לגבי הילד, הנער או הבוגר, גדולה מאד. דווקא בשל כך, ההמלצה הרפואית כיום היא חד-משמעית: לטפל ובהקדם, זאת, על מנת למנוע נזק. לטפל, משמעותו, באופן מלא, כל שעות היום, על מנת לאפשר תפקוד מקסימלי תקין. כאשר פועלים כך, הילדים הם בריאים ומתפקדים, המממשים את הפוטנציאל שלהם במלואו, עם בסיס איתן לצמיחה והתבגרות תקינים, ולמירב הסיכויים להיותם אנשים בוגרים המצליחים בחייהם.

בואו לדבר על זה בפורום קשב, ריכוז ויכולות למידה.

למידע נוסף ליחצו על על הפרעות קשב וריכוז

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום