שפעת: חיסון מסוכן

(0)
לדרג

שלושה אנשים נפטרו לאחר שחוסנו נגד שפעת. משרד הבריאות הורה להפסיק את מתן החיסונים. על השפעת ותחלואיה

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות הורה להפסיק באופן מיידי את מתן החיסונים נגד שפעת בעקבות מותם של שלושה בני אדם, מספר ימים לאחר שקיבלו את החיסון. השלושה היו מבוטחים בקופת חולים לאומית, בה חוסנו בשבוע שעבר בסניף בקרית גת.

באמצעי התקשורת דווח כי השלושה חוסנו בשנים האחרונות, אך לא סבלו בעבר מתופעות חריגות. משרד הבריאות פנה לחברה המייצרת את החיסון בו עושות שימוש מדינות רבות בעולם על מנת לבצע בדיקה מקיפה במעבדותיה.

מהם הגורמים לשפעת?

הגורם למחלה הנו נגיף (וירוס) ממשפחת ה-"Orthomyxoviridae", הכוללת את הסוגים A, B ו-C. התפרצויות של מחלת השפעת מתרחשות למעשה כל שנה, כאשר היקפן וחומרתן של ההתפרצויות משתנים בין השנים ובין האזורים השונים.

התפרצויות קשות ומקומיות קורות במרווחים משתנים, לרוב כל שנה עד שלוש שנים, ואילו מגפה כלל-עולמית של שפעת מתרחשת בממוצע כל עשר שנים.

ההתפרצויות הרחבות והחמורות יותר של השפעת נגרמות על ידי נגיף השפעת A, וזאת בשל נטיית הנגיף לעבור שינויים מבניים. מגיפות שפעת A מתחילות באופן פתאומי, לרוב בעונת החורף, מגיעות לשיאן כעבור שבועיים-שלושה, ונמשכות מספר שבועות עד להעלמותן.

התפרצויות שפעת מסוג B הן לרוב פחות חמורות ורחבות. התפרצויות מסוג B שכיחות במקומות כמו בתי-ספר או מחנות צבא.

שפעת מסוג C לא תמיד באה לידי ביטוי קליני, כלומר נגיף השפעת לא גורם למחלה להופיע בצורת סימנים חיצוניים כמו חום, למשל.

התפרצות השפעת שכיחה החל מנובמבר ודועכת לאיטה לקראת פברואר. היא מביאה לסיבוכים ואשפוזים בעיקר באוכלוסיית הילדים והקשישים. מידי שנה כ-10%-20% מהאוכלוסייה בממוצע מפתחים שפעת, חלקם מפתחים סיבוכים הגורמים אף לתמותה.

לוירוס השפעת יש יכולת השתנות מיוחדת במינה, כך שמערכת החיסון לא תכיר אותו בכל פעם שיופיע מחדש, ולכן קל לה למגפה לפרוץ ולהתפשט במהירות הבזק בכל חורף מחדש. מחלת השפעת מדבקת במיוחד. הראשונים שלוקים בה הם ילדים, והם גם שמפיצים אותה בקרב בני המשפחה. לעומת זאת, המבוגרים הם אלה שעוברים את השפעת בצורה הקשה ביותר.

האוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה הן מבוגרים החל מ-65 ומעלה, חולים שמערכת החיסון שלהם חלשה (חולי סוכרת, מחלות ריאה כרוניות כולל אסטמה ו-COPD) חולי לב, חולים במחלת כליות כרונית, חולים הנמצאים בטיפול תרופתי ממושך המשפיע גם על המערכת החיסונית, וכן ילדים צעירים עם מערכת חיסונית חלשה.

סיבוכים אפשריים משפעת הם: דלקת ריאות, ברונכיטיס, סינוזיטיס, דלקות אוזניים ועוד.

מהם התסמינים של השפעת? חום, כאבי שרירים, כאבי ראש, תשישות קשה וסימנים בדרכי נשימה עליונים: אף סתום, נזלת בהירה, כאב גרון ושיעול יבש. המחלה נמשכת כ-7 ימים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה ובפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום