צרכנות רפואית מס' 66

(0)
לדרג

טיפול חדש לחולי דיכאון כרוני; שירות איבחון מהיר לרגל חודש המודעות לסרטן השד; משחה לטיפול בכוויות לקראת החורף

מאת: מערכת zap doctors
טיפול חדש בישראל לחולי דיכאון כרוני

בימים אלה מושקת בישראל טכנולוגיה חדשה לטיפול בחולי דיכאון כרוני, אשר אינם מגיבים לטיפול תרופתי (Treatment Resistant Depression- (TRD. הטכנולוגיה מבוססת על גירוי חשמלי של עצב ה- VAGUS המוביל למוח באזור הצוואר. הגירוי מושג באמצעות קוצב זעיר המושתל תת-עורית באזור בית השחי ומחובר באמצעות אלקטרודה לעצב ה-Vagus.

על פי נתונים, כ-1.5% מהאוכלוסייה סובלת מדיכאון. כ-20% מהמספר הזה סובלים מדיכאון כרוני שאינו מגיב לטיפול תרופתי. טיפולים בתרופות אנטי-דיכאוניות מועילים רק לכ-75%-60% מכלל הסובלים מדיכאון כרוני. במידה ומטופל אינו מגיב לארבע תרופות או יותר, ניתן לשייכו לקבוצת החולים העמידים בפני תרופות (TRD).

הטיפולים האנטי דיכאוניים מכוונים להשפיע על כימיקלים טבעיים במוח (נוירוטרנסמיטורים), על ידי העלאתם או על ידי שיפור יכולת העצבים בעיבוד אותות. ידוע כי כימיקלים שונים במוח משפיעים על מצב הרוח. מרבית התרופות האנטי דיכאוניות משפיעות על אחד או שניים מהגורמים לדיכאון, אולם אינן מצליחות להשפיע על כל הגורמים במוח. זו אחת הסיבות לכך שישנם חולים אשר עמידים בפני טיפול תרופתי. סיבה נוספת נעוצה בגורמים ביולוגיים כגון גנטיקה או שינויים במוח ובגוף לאורך זמן אשר משנים את תגובת המטופל לטיפול התרופתי האנטי דיכאוני.

היתרון של הקוצב הוא כפול, הן בפעולה ישירה על גזע המוח והן בפעולה עקיפה על פעילות הכימיקלים במוח האחראים על מצב הרוח.

חולי TRD מוגדרים כחולים קשים והטיפול בחלקם מלווה באשפוזים ממושכים לרבות טיפול במכות חשמל. חלק מהחולים הללו אף מגיעים להתאבדות לאחר שאינם מצליחים להתמודד עם הדיכאון (כ-15% מכלל חולי הדיכאון העמוק שאושפזו בעבר מתאבדים). מיותר לציין כי מעבר לסבלם, הם מהווים נטל כבד על משפחתם ועל החברה בכלל. על פי נתונים, סכום ההוצאות הרפואיות של חולים הסובלים מדיכאון עמוק ואינם מגיבים לטיפול תרופתי (TRD) גדול פי שישה מסכום ההוצאות הרפואיות של חולה דיכאון עמוק רגיל.

הקוצב אושר על ידי רשות התרופות והמזון האמריקאית FDA ומשווק בארה"ב החל מ- 2005.

עד כה בוצעו כ-1500 השתלות רק בארה"ב. זוהי הטכנולוגיה הראשונה שמאושרת בארה"ב לטיפול בדיכאון בכלל וב-TRD בפרט.

עד להכללת הקוצב בסל התרופות לטיפול בחולי דיכאון כרוני, מחירו עומד על כ-80 אלף שקל לפני מע"מ. הטכנולוגיה של חברת "סייברוניקס" האמריקאית משווקת בישראל ע"י חברת סיגמא הלת' קייר.

שירות איבחון מהיר לרגל חודש המודעות לסרטן השד

מעכשיו אבחון סרטן השד אפשרי תוך עשרה ימים עד שבועיים בלבד, וללא תשלום. לרגל חודש המודעות לסרטן השד חונכת אסותא "שירות שד מהיר" במערך הממוגרפיה שלה. אחות מתאמת מפנה את המטופלת, במקרה של חשש לממצא ממאיר בבדיקת הממוגרפיה, לכירורג שד מומחה ובכיר תוך פרק זמן של יומיים עד שלושה ימים. במקביל מופנית המטופלת ללקיחת ביופסיה, כדי שלא תמתין לאחר בדיקת הרופא.

בהליך המזורז הזה, הנמשך עשרה ימים עד שבועיים בלבד, תקבל הנבדקת את תוצאות המעבדה ואת האבחון הסופי, ותופנה להמשך הטיפול במחלה. כירורגים מומחים בתחום השד עומדים לרשות הנבדקות המופנות על ידי אסותא. השירות כולו, מבדיקת הממוגרפיה (עם הזמנה מקופת החולים) ועד לבדיקת הכירורג, אינו כרוך בתשלום.

השירות החדש נועד לקצר את מסגרת הזמן שבין אבחון ממצא חשוד בבדיקת ממוגרפיה ועד לסיום תהליך הבירור הרפואי, ולהפחית את המתח הנלווה לתהליך. במסגרת השירות מקבלת הנבדקת ליווי של מומחים לכל אורך הדרך. בשירות החדש מובילים את כל התהליך עד לאבחון המלא של המצב, ובמהירות האפשרית. לעומת זאת, אשה הנבדקת במרפאה הקהילתית שלה פונה בעצמה אל הרופא לאחר קבלת תוצאות הממוגרפיה, וממתינה בתור זמן רב, לעתים חודשים, עד לבדיקה וטיפול אצל כירורג מומחה..

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, סרטן השד הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. כ- 4,000 נשים בישראל מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד וכ -900 מתות מהמחלה. אחת מכל שמונה נשים בישראל עלולה לחלות בסרטן השד. ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים, עולים סיכויי הריפוי לכ90%. מספר הנשים בישראל המחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה בזכות הגילוי המוקדם ובזכות שיפור דרכי הטיפול והגברת המודעות.

כל אישה מעל גיל 50 זכאית לבדיקת ממוגרפיה פעם בשנתיים כבדיקת סקר לאיתור מוקדם של סרטן השד, במסגרת התכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד. נשים שבמשפחתן היסטוריה של סרטן השד, או נשים שחוששות כי יש להן גוש בשד, מופנות על ידי קופת החולים לבדיקות ממוגרפיה, גם אם הן מתחת לגיל 50.

אם מתגלה בממוגרפיה ממצא חשוד המחייב בדיקה מעמיקה, עוברת האישה תהליך הכולל פגישות עם כירורג שד, ביופסיה, המתנה לתשובות מעבדה, ניתוח להוצאת הגידול, ייעוץ אונקולוגי וכירורגיה פלסטית במידת הצורך.

לקראת החורף: חומר לטיפול בכוויות

עונת החורף בפתח, יותר מוצרי חשמל מופעלים בבתים בחורף, מקומקום חשמלי עד לתנורי חימום, ולכן הסיכוי לחטוף כוויה עולה. במצבי חירום כל שנייה היא משמעותית,לכן שלב קבלת הטיפול הראשוני יכול להיות קריטי. עזרה ראשונה מיידית יכולה לצמצם את חומרת הכוויה ואף להציל חיים.

עקרונות הטיפול המקומי כוללים קירור אזור הכוויה, שמירה על דרגה מסוימת של רטיבות באיזור הפגוע ומניעת זיהום של הפצע. בכוויות שפוגעות בשטח קטן של עור הגוף, שמירה על שלושת העקרונות האלו הופכת לדאגה היחידה של המטפל, כיוון שאין סכנה לפגיעה משמעותית יותר במערכות חיוניות בגוף.

Waterjel הוא מוצר שמיועד לטפל בכוויות מקומיות. הוא מורכב ממים ללא אלקרוליטים, משמן שמקורו בעץ התה האוסטרלי ומג'ל השומר על סמיכות המוצר.

מחקר שבוצע באוניברסיטת מיאמי הוכיח שהמוצר הזה מוריד את החום של איזור הכוויה בלי לפגוע בחום הגוף הכללי. הורדת חום אזור הכוויה מקלה על הכאב המקומי, דבר חשוב במיוחד בילדים קטנים. בנוסף, היות וירידת החום מתונה, נמנעת גם תופעת כיווץ כלי הדם באזור הפגוע, העלולה לגרום למצב מסוכן בגלל סכנת החמרת אספקת הדם לאזור הזה.

המוצר גם שומר על רטיבות אזור הכוויה נשמרת לטווח ארוך יותר מאשר כל טיפול אחר, למשל שימוש במים קרים. עבודה שפורסמה ב-1990 הוכיחה שהשימוש במוצר הזה גרם לסטריליות של הכוויה טובה יותר מאשר שימוש באנטיביוטיקה שהוזרקה דרך הוריד.

הג'ל לא גורם לגירוי אזור הכוויה, כפי שהסתמן מהעבודה של קבוצת חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה ושבוצעה בחיות מעבדה. השימוש במוצר הזה הוכח כמועיל גם בכוויות לא רק מחומר רותח, אלא גם בכוויות כימיות (במיוחד זרחן) וגם בכוויות שנגרמו על ידי חומר מקפיא, מכיוון שהוא מונע התייבשות באיזור הכוויה.

חשוב לזכור: אין לטפל בכוויה רחבה ועמוקה בג'ל. במקרה של כוויה חמורה יש להעביר את הנפגע לבית החולים הקרוב באופן מיידי.

המחיר לצרכן : 33.80 שקל.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד ובפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום