מהן התכונות של הרופא האידאלי?

(0)
לדרג

מה הופך רופא לרופא טוב? מסתבר כי התשובה אינה בהכרח קשורה ליכולתו להחזיק סכין מנתחים

מאת: מקור: WebMD

מחקר חדש שמתפרסם בארה"ב מנתח מהן התכונות החשובות ביותר של הרופאים בהתאם לשיפוט של הפציינטים שלהם.

המחקר, שהופיע ב-Mayo Clinic Proceedings, מקיף כמעט 200 חולים שטופלו במרפאות מאיו באריזונה ובמינסוטה שבארה"ב בשנים 2001-2002.

בראיונות טלפוניים שנערכו עם חולים שלא היו להם קשרים מכל סוג עם המרפאה, תיארו הפציינטים את החוויות הטובות והרעות שהיו להם עם רופאי מרפאת מאיו. לכל המשתתפים הובטחה סודיות. הרופאים שנכללו בסקר הגיעו מ-14 תחומי רפואה שונים.

החוקרים, ביניהם ד"ר נילי בנדפודי מבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת אוהיו, ניתחו את הנתונים ומצאו שבע תכונות שחולים ראו באהדה אצל הרופאים שלהם.

מה נכנס לרשימה?

להלן שבע התכונות שהחולים ציינו, כולל ההגדרות שלהן:

ביטחון עצמי. "הביטחון של הרופא מעניק לי ביטחון".

אמפתיות. "הרופא מנסה להבין מה עובר עלי, באופן פיזי ורגשי, והוא מתקשר את ההבנה הזאת איתי".

אנושיות. "הרופא איכפתי, רגיש ואדיב".

יחס אישי. "הרופא מתעניין בי יותר מאשר בפציינט, וזוכר אותי".

ישירות. "הרופא מתאר לי את מצבי בשפה פשוטה ובאופן ישיר".

כבוד. "הרופא מתייחס לדעתי ברצינות".

מקיף. "הרופא מעמיק ועקבי".

הרשימה להלן לא ערוכה בסדר מסויים. החוקרים לא התייחסו לשאלה האם, למשל, ביטחון עצמי היה חשוב לחולים יותר מאשר יחס אישי. המחקר מומן על ידי מוסד מאיו.

מה לא נכנס לרשימה?

התכונות שצויינו מתייחסות כולן להתנהגות הרופאים, ולא לידע המקצועי שלהם. העובדה הזאת, לדעת החוקרים, לא מצביעה על כך שיכולת טכנית חשובה פחות לחולים, אלא על כך שהרבה יותר קשה להם לשפוט ולהעריך אותה. הם מוסיפים, שחולים נוטים להעריך שהרופאים שלהם מוכשרים בתפקידם, אלא אם כן הם מבחינים בסימנים יוצאי דופן של אוזלת יד.

חולה אחד ניסח את העובדה הזו כך: "אנחנו מעוניינים ברופאים שיכולים לשים דגש על הצרכים שלנו כבני אדם ולהבין אותם... אנחנו מרגישים שלרופאים יש ידע עצום בתחום העיסוק שלהם. אבל כל רופא צריך לדעת להתאים את הידע הזה, כך שיהיה מובן לאנשים פשוטים כמונו. כך גם נוכל להבין את מצבנו ואת הטיפולים שאנחנו עוברים".

מי רוצה רופא חצוף וקר?

המחקר הזה, ראשון מסוגו, כך כותב ד"ר ג'יימס לי בירחון רפואי. ד"ר לי עובד במחלקת מחלות האלרגיות של בית הספר לרפואה של מאיו ברוצ'סטר שבמינסוטה. הוא מציין כי היה מעדיף לדעת יותר פרטים על המשתתפים בניסוי כמו צבע עור ומין. המידע הזה יכול היה להיות שימושי, משום שנשים ומיעוטים מדווחים לעיתים על יחס, הנופל ברמתו מזה שמקבלים גברים ולבנים.

ועם זאת, לי מדגיש כי טבעי מצד חולים להעדיף תכונות של איכפתיות אצל הרופאים שלהם. הוא ציין שבע תכונות, אותן הוא רואה בשונה מאלו שצויינו במחקר:

הססן
לא איכפתי
מוליך שולל
קר
גס רוח
מזלזל
ממהר, או חסר זמן

בואו לדבר על זה בפורום מידענות רפואית - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום