אתיקה רפואית: כשל מתמשך

(0)
לדרג

פרשת הניסויים הרפואיים בקשישים מעוררת סערה ציבורית. מבקר המדינה התריע מפני התופעה לפני כשנה וחצי. אתיקה שלא הכרתם

מאת: מערכת zap doctors

החשדות לפיהם ביצעו ארבעה רופאים בכירים מהמרכז הרפואי קפלן-הרצפלד ניסויים רפואיים במאות חולים קשישים, העלתה לסדר היום הציבורי את נושא האתיקה הרפואית. אי חוקיותם של ניסויים בקשישים וגרימת מותם של אחדים מהם מצריכה עיון מחודש בנושא של זכויות החולה וגבולות הטיפול הרפואי.

חוק זכויות החולה קובע שמטופל במוסד רפואי זכאי לשמירה על כבודו ופרטיותו בכל שלבי הטיפול הרפואי. בצד ההגנה על הזכות לפרטיות, קיימת חובת השמירה על סודיות רפואית לגבי ענייניו הפרטיים של האדם. זכויות וחובות אלה מעוגנות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, המתיר פגיעה בזכות לפרטיות רק במקרים חריגים הקבועים בחוק, ורק במידה שמדובר בתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש.
מבחינה חוקית ואתית הרופא נדרש לומר לחולה את האמת ואת כל האמת אודות טיב המחלה, הפרוגנוזה ואפשרויות הטיפול (היוצאים מן הכלל כוללים, למשל, מצבים בהם גילוי האמת עלול לגרום לניסיון התאבדות או התקף לב). על הרופא לברר כיצד החולה מעוניין שהמידע אודות המחלה יינתן.

יצוין כי כבר לפני כשנה וחצי חשף דו"ח מבקר המדינה מחדלים חמורים בנושא מדיניות הניסויים בבני אדם המתבצעים בבתי חולים בישראל. המבקר מצא כי עשרות ניסויים נעשו בלא שהמשתתפים הביעו הסכמה מפורשת לכך.

חשוב להדגיש: כאשר אדם משתתף בניסוי, יש להציג בפניו מידע מלא אודותיו כדי שיהיה מודע לסיכונים הכרוכים בו ולתועלת הבריאותית העשויה לצמוח לו ממנו. על פי דו"ח המבקר, במקרים רבים נמצא כי בית החולים כלל לא יידע את המשתתפים אודות הניסוי בו נטלו חלק והסתיר מהם מידע חיוני.

אם כך, עד כמה אנו, אזרחים חולים, מודעים לזכויות שלנו? מסתבר שלא הרבה. האם ידעתם כי בהתאם לחוק, חייב כל מטפל לתעד את מהלך הטיפול ברשומה רפואית. הרשומה תכלול פרטים מזהים של המטפל והמטופל, מידע בדבר הטיפול הרפואי שקיבל המטופל, עברו הרפואי כפי שמסר, איבחון מצבו הנוכחי והוראות טיפול. להוראת חוק זאת יש חשיבות רפואית ומנהלית-משפטית, אך עדיין קיימים צוותים רפואיים שאינם מקפידים על עריכת רשומה רפואית מדוייקת ופוגעים בכך בעצמם ובחולים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה ומשפט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום