סקר: כמה צעיר ליבך?

(0)
לדרג

סקר שנערך בישראל לרגל יום בריאות הלב העולמי מגלה: כ-45% מהאוכלוסייה סובלים ממשקל עודף ו-17% מיתר לחץ דם

מאת: מערכת zap doctors

סיסמת יום בריאות הלב העולמי, אשר יחול ב-19.9.06 בחסות פדרציית הלב העולמית, איגוד הקרדיולוגיה, איגוד הסוכרת וחברת התרופות סאנופי אוונטיס, הינה "כמה צעיר לבך?", במטרה להעלות את המודעות לכך שגיל הלב אינו תואם את הגיל הכרונולוגי, אלא מושפע מאורח החיים והמצב הבריאותי.

על מנת לאמוד את מצב הלב של הישראלים (מעל גיל 18), ערכה חברת "סאנופי אוונטיס ישראל" באמצעות מכון "גיאוקרטוגרפיה", סקר שכלל 1,000 בתי אב בישראל במשך מספר חודשים. מנתוני הסקר עולה תמונת מצב עגומה לגבי השילוש המסוכן להתפתחות מחלות לב וכלי דם: שומן בטני + 2 גורמי סיכון לפחות (כולסטרול, שומנים בדם, יתר לחץ דם, סוכר בדם).

ממצאים בקרב כלל האוכלוסייה

1. כ-45% מכלל האוכלוסייה סובלים ממשקל עודף לפי מדד BMI. אחוז הנשים אשר להן BMI גבוה מ-30 גבוה מאחוז הגברים: 19% לעומת 13% בהתאמה.

2. כ-1/3 מכלל האוכלוסייה נוטלים תרופות כרוניות. אחוז הנשים הנוטלות תרופות כרוניות גבוה מאחוז הגברים: 41% לעומת 28% בהתאמה. הפערים הגדולים ביותר בין המינים היו בנטילת ויטמינים באופן עצמאי: 13% מהנשים נוטלות ויטמינים, לעומת 4% בלבד מקרב הגברים.

3. 17% מכלל האוכלוסייה סובלים מיתר לחץ דם (13% מתוכם נוטלים תרופות), 15% מכלל האוכלוסייה סובלים מכולסטרול גבוה (9% מתוכם נוטלים תרופות), 8% מקרב כלל האוכלוסייה סובלים מסוכרת (6% מתוכם נוטלים תרופות), 7% מכלל האוכלוסייה סובלים ממחלות לב (5% מתוכם נוטלים תרופות), 8% מכלל האוכלוסייה סובלים מרמות שומנים גבוהות בדם (4% מתוכם נוטלים תרופות).

4. 26% מכלל האוכלוסייה מעשנים, כאשר מרביתם הם גברים: 34% מכלל הגברים מעשנים באופן קבוע, לעומת 18% מכלל הנשים המעשנות באופן קבוע.

5. מרבית הנשאלים הגדירו את מצב בריאותם כטוב, 42% מכלל האוכלוסייה אומרים כי מצב בריאותם טוב מאוד.

6. כ-39% מכלל האוכלוסייה מודעים לכך שמבנה גוף תפוח (מבנה גוף בו השומן מרוכז באזור הבטן) הינו מסוכן.

ממצאים בקבוצת הסובלים מעודף משקל

1. כמחצית מהסובלים ממשקל עודף לוקים בגורם אחד או יותר מבין ה-5: כולסטרול, שומנים בדם, יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לבביות. כ-68% מהסובלים משומן בטני סובלים מאחד או יותר מ-5 הגורמים הללו.

2. הסובלים ממשקל עודף לוקים פי 2 בסוכרת ויותר מפי 2 ביתר לחץ דם, לעומת כלל האוכלוסייה.

3. בעלי שומן בטני לוקים פי 3 בסוכרת, יתר לחץ דם ושומנים בדם לעומת כלל האוכלוסייה.

4. כ-60% מבעלי שומן בטני וכמחצית מהסובלים ממשקל עודף נוטלים תרופות, לעומת 1/3 מכלל האוכלוסייה.

5. כמחצית מהסובלים ממשקל עודף מתעמלים בממוצע פעמיים בשבוע.

סיכום הממצאים

31% מכלל האוכלוסייה סובלים לפחות מגורם סיכון אחד.

כמחצית מבעלי משקל עודף/שמנים סובלים מגורם סיכון אחד לפחות.

68% מקרב בעלי היקף מותן, המעיד על שומן בטני, סובלים לפחות מגורם סיכון 1.

על פי מדידת היקף מותניים, 43% מכלל האוכלוסייה סובלים מהשמנה באזור הבטן.

ומה המצב בעולם?

התקפי לב ושבץ מוחי הם גורמי התמותה העיקריים בקרב אוכלוסיית העולם וגובים כל שנה כ-17.5 מיליון קורבנות, כאשר כ-80% מהם הנם ממדינות המוגדרות בעלות הכנסה נמוכה/בינונית ורבים מהם בגיל העבודה. שליטה בגורמי סיכון עיקריים כגון תזונה לא בריאה, חוסר פעילות גופנית ועישון יכולה למנוע התקפי לב ושבץ מוחי ולסייע ללב להזדקן לאט יותר.

"בתרבויות רבות הצורך להראות צעיר הוא כמעט בגדר אובססיה, ואילו הדאגה ל"גיל" הלב שלנו עדיין בשוליים", אומר פרופ' ולנטין פוסטר, נשיא פדרציית הלב העולמית. "אם נשקיע מאמצים בשמירה על ליבנו לפחות כפי שאנו משקיעים מאמצים בלהראות צעירים נחזה בירידה דרמטית במקרי מוות בטרם עת כתוצאה ממחלות לב ושבץ מוחי", מוסיף, פרופ' פוסטר.

פעילות גופנית סדירה חשובה ועשויה להוריד בכ-25% את הסיכון לשבץ מוחי ובכ-40% את הסיכון למחלות לב. עובדה מדהימה היא שליבם של ספורטאים שפרשו בגילאי 50-70 דומה בחוזקו ללב של צעיר בן 20 שאינו מבצע כל פעילות גופנית.

חוסר פעילות גופנית הוא גורם מרכזי ל"הזדקנות" הלב וגורם להשמנה, סוכרת ולחץ דם גבוה. הלב הוא שריר שזקוק לפעילות גופנית סדירה, על מנת לפמפם כמות מספקת של דם בכל פעימת לב. פעילות גופנית סדירה והשפעתה על גורמי סיכון נלווים עוזרת בהאטת הצרויות בעורקים המובילים ללב ולמוח, מעודדת את הגוף להשתמש במאגרי השומן שצבר, יכולה לסייע בהורדת לחץ דם גבוה, משפרת את רמות הכולסטרול (על ידי העלאת רמת הכולסטרול "הטוב") ומשמרת את רמות הסוכר בדם.

חשוב מאוד לשמור על היחס בין כמות הקלוריות הנצרכות לכמות הקלוריות הנשרפות כדי לשמור על הלב. בנוסף, עישון מעלה את רמות הכולסטרול בדם וקרישיות הדם, שמעלים את הסיכון לסתימה פתאומית של אחד העורקים. מעשנים לא רק מסכנים את עצמם אלא גם את סביבתם - עישון פסיבי מעלה את שיעור התמותה הלבבית בקרב לא-מעשנים בכ-70%.

בישראל, בדומה ל-100 מדינות בהן מתקיים יום הלב העולמי, יוצבו עמדות מדידה בהן תתקיימנה מדידת היקף מותניים ולחץ דם. העמדות יוצבו במקומות הבאים: מרכז ויצמן בת"א (בסמוך לבית החולים איכילוב), קריית הממשלה בחיפה ומרכז "ביג" בבאר שבע.

לרגל יום בריאות הלב 2006, נערך במדינות החברות בפדרציית הלב העולמית סקר בקרב רופאי משפחה והקהל הרחב, אשר בחן את רמת המודעות למונח גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים, הכוללים: רמת שומנים גבוהה בדם, השמנה בטנית, סוכרת ויתר לחץ דם.

תוצאות הסקר העולמי

1. רק 52% מהרופאים מבינים כי סיכון קרדיו-מטאבולי מתייחס לקשר בין גורמי סיכון לבין הסיכון למחלת לב ופחות מרבע מכלל האוכלוסייה מכירים את המונח סיכון קרדיו-מטבולי.

2. כמעט מחצית מהרופאים מסוגלים לזהות באופן ספונטני את גורמי הסיכון הקלאסיים למחלות לב - כגון סוכרת סוג 2, רמות כולסטרול כלליות, לחץ דם ועישון. יחד עם זאת, הסבירות שיזכרו את גורמי הסיכון שנתגלו לאחרונה ואשר מסכנים את חוליהם, כגון השמנה ביטנית, טריגליצרידים ורמות נמוכות של כולסטרול HDL (הכולסטרול הטוב), הינה נמוכה באופן משמעותי.

3. שנה לאחר קיום יום המודעות להיקף מותניים כמדד לסיכון למחלות לב וכלי דם, נרשמה עליה של כ-50% במספר הרופאים המצהירים כי הם מודדים היקף מותניים מ-55% ל-81%.

ומה בישראל?

1. רוב הרופאים בישראל (כ-66%) מבינים כי סיכון קרדיו-מטאבולי מתייחס לקשר בין גורמי סיכון לבין הסיכון למחלת לב ורק 9% מכלל האוכלוסייה מכירים את המונח גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים.

2. כמעט מחצית מהרופאים בישראל מזהים באופן ספונטני את גורמי הסיכון הקלאסיים למחלות לב - כגון סוכרת סוג 2, רמות כולסטרול כלליות, לחץ דם ועישון. יחד עם זאת, הסבירות שיזכרו את גורמי הסיכון שנתגלו לאחרונה ואשר מסכנים את חוליהם כגון השמנה ביטנית, טריגליצרידים ורמות נמוכות של כולסטרול HDL (הכולסטרול הטוב), הינה נמוכה באופן משמעותי.

3. כ-20% מרופאי המשפחה בלבד הצהירו כי הם מודדים את היקף המותניים למרבית המטופלים שלהם.

ממצאי סקר מצב האומות 2006 מציגים מודעות גבוהה יותר לרמת הסיכון של גורמים קרדיו-מטבוליים העלולים לגרום למחלות לב ולסוכרת, זאת בהשוואה לממצאי הסקר בשנת 2005. יחד עם זאת, מן הממצאים עולה כי קיים צורך בחינוך ובתקשורת משופרת בין הרופאים למטופליהם, זאת במיוחד בחולים הנמצאים בסיכון מבחינת גורמי הסיכון הקרדיומטאבוליים: סוכר גבוה בדם, רמה גבוהה של שומנים בדם, יתר לחץ דם והיקף מותניים גבוה, העלולים להגביר את הסיכון שלהם לפתח סוכרת סוג 2 ומחלות לב.

הסקר כלל 11,353 משתתפים ונערך ב-27 מדינות באמצעות ראיונות טלפוניים או אישיים בקרב 3 קהלי יעד:

אוכלוסייה כללית.
אוכלוסייה בסיכון לפתח מחלות לב, כלי דם וסוכרת.
רופאי משפחה.

המדינות אשר השתתפו בסקר הן אוסטרליה, אוסטריה, בלגיה, ברזיל, קנדה, סין, צ'כיה, דנמרק, פינלנד, צרפת, גרמניה, יוון, הונגריה, אירלנד, ישראל, איטליה, מקסיקו, הולנד, נורבגיה, רוסיה, דרום אפריקה, דרום קוריאה, ספרד, שבדיה, תורכיה, בריטניה וארצות הברית.

בואו לדבר על זהב בפורום קרדיולוגיה, בפורום סוכרת ובפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום