האם הילד שלך רואה טוב?

(0)
לדרג

מהם הסימנים המוקדמים לבעיות ראיה? מה ניתן לעשות? ד"ר יאיר מורד משיב ומציג נתונים חשובים

מאת: ד"ר יאיר מורד, מומחה לרפואת עיניים בילדים

אם הילד מתחמק מקריאה וכתיבה, לא מסוגל להתמיד בקריאה וכתיבה יותר מאשר מספר דקות מועט, מתקרב מאוד לטלוויזיה, מטה עין אחת לכיוון הדף בזמן כתיבה, מתלונן על כאבי ראש, טשטוש ראייה, ראייה כפולה או דמעת, סביר להניח שהילד סובל מבעיית ראייה ויש לטפל בכך.

תפקודי ראייה והפרעות למידה

בבית הספר צריך הילד לקלוט וללמוד מידע חדש ורב. מערכת הראייה היא זו שמהווה את השער דרכו רוכש הילד ידע והשכלה.

^^מיקוד ראייה^^

מיומנויות קריאה וכתיבה דורשות את מיקוד העיניים על הדף למשך זמן ממושך. העתקה מן הלוח דורשת גם היא ריכוז המבט לרחוק ואחר-כך על ואל הדף, שוב ושוב. הפרעה במיקוד הראייה (כאשר העיניים "בורחות" החוצה או פנימה) יכולה להפריע מאוד לילד משום שהיא גורמת לכאבי ראש, לכפל ראייה ולטשטוש ראייה. הילד "נלחם" בעיניים הבורחות מהמיקוד בזמן קריאה וכתיבה. בזמן קריאה הילד מאבד את השורה, וצריך לחזור עליה ואליה שוב ושוב ולא פעם הוא מדווח על ראייה כפולה.

לעיתים העיניים מאדימות ומופיעה דמעת. לעיתים קרובות הפרעת המיקוד מקשה מאוד על הילד לרכז מבט לרחוק (על הלוח) ואז לקרוב (על הדף) שוב ושוב, והדבר יתבטא בהעתקה איטית מהלוח - עם שגיאות. כל אלה מובילים לכך שהילד מאבד סבלנות, מקבל "קוצים בישבן" ומפריע בכיתה. בבית הוא מתחמק מהכנת השעורים ולעתים אף מקבל תווית של "עצלן" או "בעל הפרעת קשב וריכוז".

מקרים של הפרעה במיקוד הראייה ניתנים לטיפול ע"י תרגילי עיניים אצל אורטופטיסטית שהיא מומחית לתרגול עיניים ופזילה.

^^קוצר ראייה^^

קוצר ראייה הוא מצב בו יש קושי בראייה מרחוק ובמילים אחרות, הילד פשוט לא רואה מה כתוב על הלוח. לא תמיד נשמע ממנו דיווח על כך. לעיתים הילד מסתגר ופשוט מאבד עניין. רק לאחר בדיקה מסתבר שהוא "בסך הכל" אינו רואה מה מתרחש במרחק מטרים ספורים ממנו.

^^רוחק ראייה^^

רוחק ראייה היא הבעיה ההפוכה. הילד רואה יחסית טוב מרחוק, אבל קשה לו מאוד למקד את הראייה לקרוב. לעתים הוא מצליח בכך, על ידי אימוץ שרירי העין, אבל זה עולה לו במאמצים ניכרים הגורמים לכאבי ראש, טשטוש חולף, כפל ראייה ועוד. גם במקרה זה - הילד פשוט יעדיף להימנע מקריאה וכתיבה. בדרך כלל הילד לא יתלונן, משום שלא מוכר לו מצב אחר. רוחק ראייה, לרוב, קיים מגיל הינקות.

בכדי לאבחן רוחק ראייה יש לבדוק את הילד עם טיפות להרחבת האישונים. בבדיקת ראייה רגילה חלק מהילדים יצליחו לראות מרחוק 6.6 ולמעשה יעברו את הבדיקה כ-"בריאים".

הטיפול ברוחק ראייה וקוצר ראייה הינו על ידי משקפיים.

^^עין עצלה^^

לעתים קיימת בעיה בראייה בעין אחת בלבד, אך כיון שהעין השנייה "מפצה" על כך, אין הדבר מורגש. כך מתפתחת עין עצלה. במקרה כזה האבחון והטיפול בגילאי 6-7 הינו חיוני, משום שבגיל מאוחר יותר יהיה קשה ולעתים בלתי אפשרי לתקן את הראייה. במקרים אלה, הטיפול דורש התאמת משקפיים וסגירת של העין הטובה עם רטייה.

נתונים חשובים

בשנה שעברה נבדקו בסניפי קופ"ח כללית ומאוחדת בראשל"צ, רחובות וקרית עקרון כ-500 ילדים על ידי צוות שכלל אורטופטיסטית ורופא עיניים מבי"ח אסף הרופא. אצל 7% נמצאו בעיות כמו:

1. חולשת מיקוד שמחייבת ביצוע תרגילי עיניים בכדי לאפשר קריאה וכתיבה נוחות מן הדף.

2. קוצר ראייה או צילינדר שמחייב משקפיים כדי לראות טוב את הלוח.

3. רוחק ראייה שמחייב משקפיים כדי לאפשר קריאה וכתיבה טובים מהדף.

4. היו גם מספר ילדים אצלם אובחנה עין עצלה שלא היה ידוע עליה קודם. ילדים אלה קיבלו משקפיים והוחל בסגירות של העין הטובה וכך למעשה ניצלה ראייתם.

5. אצל 3 ילדים אובחנה פזילה, והם הופנו לניתוח לתיקון פזילה.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין ובפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום