גברים בסיכון: על סרטן הערמונית

(0)
לדרג

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים. דוקטורס מאפיין את קבוצות הסיכון ודרכי הטיפול במחלה

מאת: מערכת zap doctors

הערמונית (פרוסטטה) היא בלוטה הממוקמת באזור האגן של הגבר ותוצרי הפרשתה מהווים חלק מתכולת נוזל הזרע. חלק מאורכו של צינור השתן (האורטרה) עובר דרך הבלוטה ולכן, כשהבלוטה גדלה, היא עלולה לגרום לסימפטומים של חסימה של צינור השתן. הסימפטומים של הגדלת הערמונית הם דחיפות ותכיפות במתן שתן, עצירת שתן, השתנה לילית, ותחושת שארית וטפטוף רב לאחר ההשתנה. באופן רגיל, לאורך השנים, גדלה הבלוטה אצל כל הגברים, תהליך הנקרא: "היפרטרופיה (גדילה) שפירה של הערמונית". אצל חלק מן הגברים גדילה זו גורמת לסימפטומים החסימתיים. אך מלבד אי הנוחות הנובעת מן החסימה, הרי שלטווח ארוך עלול להיגרם נזק לכליות. מסיבות אלו פותחו טיפולים שונים להגדלה שפירה של הערמונית וכיום קיימות תרופות שונות המקלות על הסימפטומים. כשהתרופות אינן עוזרות, מבוצע ניתוח שבו מסירים את הבלוטה ובכך מקלים על החסימה.

מכיוון שהבלוטה ממוקמת בין צינור השתן למעי התחתון (רקטום, חלחולת) הרי הבדיקה הראשונית שיש לבצע במקרה של סימפטומים של חסימה היא הבדיקה הרקטאלית. בבדיקה יכול הרופא לחוש באצבעו את הערמונית ולבדוק האם היא מוגדלת. בנוסף ניתן לעיתים לגלות ממצאים חשודים לממאירות (גידול סרטני) כמו גושים על פני הערמונית המורגשים במישוש ועוד.

אחוז מסוים מן הגברים המתלוננים על סימפטומים חסימתיים אינם סובלים מהגדלה שפירה ("נורמלית") של הערמונית אלא מגידול ממאיר, סרטן הערמונית. אחת הדרכים להבדיל בין הגדלה שפירה לגידול ממאיר היא בעזרת בדיקת דם נפוצה ופשוטה לחומר הנקרא פי.אס.איי. פי. אס. זהו חומר שבאופן רגיל מופרש על ידי בלוטת הערמונית בכמויות קטנות לדם. כשיש סרטן הערמונית, הכמויות המופרשות גדלות וכך ניתן לזהות על ידי בדיקת רמת החומר בדם את אלו המצויים בשלבים המוקדמים של המחלה.

סרטן הערמונית: נתונים סטטיסטים

בעקבות יום המודעות הראשון בישראל לסרטן הערמונית, מפרטת ד"ר אביבית נוימן, רופאה בכירה במכון האונקולוגי בבי"ח מאיר, מספר עובדות על המחלה

1. סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים.

2. 1 מכל 9 גברים לוקה בסרטן הערמונית.

3. 89% מהגברים שאובחן אצלם סרטן הערמונית שאינו גרורתי חיים לפחות 5 שנים נוספות. 63% ממשיכים לחיות לפחות 10 שנים.

4. בדיקת דם המודדת את רמת ה-PSA (חלבון המיוצר ע"י תאי הערמונית) מסייעת בגילוי מוקדם של סרטן הערמונית, אולם הבדיקה אינה מספקת תשובה מוחלטת.

5. גורמי סיכון:

^^גיל:^^ השכיחות עולה לאחר גיל 50 ויותר מכך לאחר גיל 65. נמצא כי למעלה מ-80% ממקרי סרטן הערמונית מאובחנים בקרב גברים שגילם עולה על 65 ומעלה.

^^גזע:^^ נפוץ פי 2 בקרב גברים שחורים מאשר בלבנים.

^^לאום:^^ שכיח ביותר בצפון אמריקה ובצפון מערב אירופה ופחות שכיח באסיה, אפריקה, מרכז אמריקה ודרום אמריקה.

^^תזונה:^^ תזונה עתירה בשומנים מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית ותזונה המורכבת ברובה מירקות, פירות ודגנים מפחיתה הסיכון.

6. בישראל מתגלים כ-1,900 מקרים חדשים של סרטן הערמונית בשנה.

7. כאשר סרטן ערמונית מתקדם הופך לגרורתי, הוא מתפשט לאיברים נוספים בגוף, בדרך כלל לעצמות ולעיתים לבלוטות. במצבים אלו יש צורך בטיפול הכולל הורמונים ולעיתים חומרים בוני עצם.

8. הטיפול בסרטן ערמונית יכול להיות מעקב, קרינה, ניתוח או הורמונים. הטיפול תלוי בדרגת המחלה ובגיל החולה.

בשלב מתקדם של סרטן ערמונית, כאשר החולה הופך להיות עמיד לטיפול הורמונלי והסרטן הופך לגרורתי, ניתן טיפול בתרופה טקסוטר שהינה התרופה היחידה הרשומה בישראל בשלב זה והחודש אושרה בסל התרופות. מחקרים קליניים הוכיחו את השפעת התרופה בהארכת חיים, האטת קצב התפשטות הגרורות והקלה על הכאבים העזים.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום