ללא גבולות: כאב כרוני ונוירופטי

(0)
לדרג

רוצים לדעת כמה אנשים - בארץ ובעולם - סובלים מכאב כרוני ומהם סוגי הטיפול במחלה? הכנסו, קראו והתרשמו

מאת: מערכת zap doctors

בעקבות יום הכאב הבינלאומי שחל אתמול (שלישי) מצאנו לנכון ליידע אתכם, הגולשים, לגבי היקף הסובלים ממחלה זו בארץ ובעולם. לאחר מכן תוכלו להתרשם מסדרה של שאלות ותשובות חשובות שמתמקדות בנושא אקוטי זה.

כמה עובדות על כאב כרוני וכאב נוירופטי

1. בעולם: כ-38% מאוכלוסיית העולם סובלת מכאב כרוני.

2. בארץ: אחד מכל שישה ישראלים סובל מכאב כרוני.

3. באירופה: 20% מהאירופאים הסובלים מכאב כרוני דיווחו כי אובחנו כסובלים מדיכאון.

4. אחד מכל שישה אנשים הסובלים מכאב כרוני מדווחים כי הכאב שהם חווים חזק עד כדי כך שהם מעדיפים למות.

5. כאב כרוני מביא לאובדן ימי עבודה בקרב אחד מכל חמישה אנשים הסובלים מכאב כרוני. כך עולה מהסקר האירופי הגדול ביותר שנעשה עד היום אודות כאב כרוני. 29% דיווחו כי איבדו את מקום עבודתם בגלל כאב.

6. בכל שנה מפסיד השוק האירופי 34 ביליון יורו בעקבות אובדן של 500 מיליון ימי עבודה כתוצאה מכאב כרוני.

7. כאב נוירופטי הוא כאב כרוני הנגרם כתוצאה מפציעה או מחלה שפגעה במערכת העצבים. מוערך כי בין 1.5% ל-7.7% מאוכלוסיית ארה"ב ואירופה סובלת מכאב נוירופטי. הטווח המוערך כה גדול, משום שהכאב הנוירופטי בד"כ אינו זוכה לאבחון וכתוצאה מכך גם אינו מטופל.

8. מכיוון שהסובלים מכאב נוירופטי סובלים בד"כ גם מבעיות אחרות, כגון מחלות לב ודיכאון, עלות הטיפול הרפואי שלהם גדולה פי שלושה מכלל הציבור.

כאב נוירופטי: שאלות ותשובות

^^מהו כאב נוירופטי?^^

כאב נוירופטי הוא סוג של כאב כרוני הנגרם מפגיעה במערכת העצבים כתוצאה ממחלה, ניתוח, דלקת, מחלות נוירולוגיות, סיבוך של מחלת הסוכרת, שלבקת חוגרת (herpes Zoster) ועוד.

^^מהם הסימפטומים של הכאב הנוירופטי?^^

הכאב הנוירופטי מתאפיין בתחושה של שריפה ו/או הלימה, דגדוג, חדות, צביטות, ועקצוץ (מחטים) בגפיים, בפנים ובגב התחתון. הכאב עשוי להיות כה חד עד שכל מגע עם העור מכאיב ושורף. הכאב יכול להחמיר עם הזמן וליצור נכות.

^^מי יכול לאבחן כאב נוירופטי?^^

כאב נוירופטי יכולים לאבחן רופאי כאב, נוירולוגים, רופאי משפחה, אונקולוגים, אורתופדים ורופאים מרדימים.

^^כיצד ניתן לאבחן כאב נוירופטי?^^

את הכאב הנוירופטי ניתן לאבחן על-ידי תשאול מיוחד של החולה ובדיקות גופניות הכוללות תחושה עורית, מגע, טמפרטורת גוף וכו'. בנוסף ניתן להיעזר בבדיקת הולכה עצבית.

לרוב, הכאב הנוירופטי אינו מאובחן על-ידי רופאים, ואינו מוכר במהותו לחולים. חולים שסובלים מכאב נוירופטי מטופלים בדרך כלל במשכי כאבים רגילים שיעילותם כנגד כאב נוירופטי נמוכה.

^^מדוע חשוב להבדיל בין כאב נוירופטי לכאבים אחרים?^^

כיום נמצאות בשימוש תרופות חדשניות המותאמות לטיפול בכאב נוירופטי. הטיפול במשככי כאבים אחרים עלול להיות לא יעיל בטיפול בחולה עם כאב נוירופטי. חולה שאינו זוכה לטיפול שהותאם לכאב נוירופטי עלול לא לחוש הקלה בעוצמת הכאב, ובנוסף עלול לסבול מתופעות לוואי של הטיפול שניתן לו.

^^מהן ההשלכות היומיומיות של הכאב הנוירופטי?^^

כאב נוירופטי פוגע באיכות החיים ובתפקוד היומיומי. אנשים הסובלים מכאב נוירופטי חווים הפרעות שינה, תחושה של חוסר אנרגיה וקושי בריכוז. בעקבות הכאב הכרוני נפגע התפקוד היומיומי בבית ובעבודה, ופעולות פשוטות שכרוכות בתנועה הופכות למשימה כואבת המלווה בתחושה של תסכול, חוסר אונים ובמקרים של סבל ממושך מכאב נוירופטי אף לדיכאון.

^^מהם הגורמים לכאב הנוירופטי?^^

כיום ידועים למעלה ממאה גורמים שונים לכאב הנוירופטי. בחלק מן המקרים הפגיעה העצבית היא תוצאה של סיבוך מחלה, כגון סוכרת, מחלת כליות, כבד, בעיות במחזור הדם, גידולים, מחלות נוירולוגיות ודלקות. במקרים אחרים: פציעה, החלמה מניתוח ושבץ.

^^מהי שכיחות הכאב הנוירופטי באוכלוסייה?^^

בארה"ב ההשערה היא כי בין 1.5% ל-7.7% מהאוכלוסייה סובלים מכאב נוירופטי. טווח ההשערה כה גדול מכיוון שלרוב הכאב הנוירופטי אינו מאובחן ולכן גם אינו מטופל. באירופה סובלים בממוצע כ-7% מכלל האוכלוסייה מכאב נוירופטי.

^^מהם דרכי הטיפול בכאב נוירופטי?^^

בין הטיפולים המוצעים כיום לטיפול בסימפטומים של הכאב הנוירופטי ניתן למצוא:

טיפול תרופתי - פרצטמול, איבופרופן, קודאין ותרופות אופיאטיות המסייעות להורדה בעוצמת הכאב לזמן קצר.

טיפול פיזיותראפי - מומלץ בד"כ בשלבים הראשוניים של גילוי הכאב.

טיפול בזריקות - הרדמת העצב הפגוע לזמן מוגבל ע"י זריקה ממוקדת.

טיפול פסיכולוגי - טיפול פסיכולוגי ניתן בד"כ לאחר שהטיפולים התרופתיים כשלו, וזאת על מנת לעזור למטופל להתמודד עם תחושת חוסר האונים והתסכול שנגרמים לו כתוצאה מהכאב, ולתת לו כלים ואינפורמציה שיסייעו לו לשלוט בכאב ולנהל אורך חיים תקין עד כמה שניתן.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה לסובלים מכאב כרוני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום