מדור טיפים מס' 27

(0)
לדרג

חדש במדור הטיפים: כיצד להתמודד נכון עם כאב כרוני ואיך לעבור את שנת הלימודים בשלום?

מאת: מערכת zap doctors
כואב לך? ניתן להתחיל לנצח את הכאב בעזרת 10 עקרונות

העמותה למאבק בכאב חברה בשנת 2006 לפורום הסיעוד לטיפול בכאב ויחד חיברו עשרה טיפים להתמודדות עם כאב. אמנת השירות מחייבת את הצוות המטפל בחולי כאב. מטרתה להראות את חשיבות שיתוף הפעולה בין הצוות הסיעודי לבין עמותת החולים. הטיפים מבוססים על עצות מעשיות להתמודד ביום-יום בצורה טובה ככל שניתן עם הכאב הכרוני.

החומרים הוכנו בשיתוף ע"י יו"ר פורום הסיעוד לטיפול בכאב, הגב' אורה שמאי-רוסלר יחד עם יועץ העמותה למאבק בכאב, ד"ר גבי גולן בשיתוף יו"ר העמותה.

אל תקבל את הכאב כמובן מאליו. כאב גורם נזק לבריאות - צריך ואפשר לטפל בו.

אל תחשוש להתלונן על כאב - כאב חד ופתאומי הינו סימן מתריע על פגיעה כלשהי, וכאב כרוני ומתמשך נחשב כמחלה. ניתן לטפל ולהתמודד עם הכאב.

אל תחכה שהכאב יחלוף מעצמו, הוא עלול להתעצם. מומלץ להיעזר בתרופות כשהכאב עדיין בעוצמה הקלה יותר לשליטה. במצב בו אתה צופה שיהיה כאב - אל תחכה עד שיופיע. קל יותר למנוע כאב מאשר לטפל בו.

מומלץ ליטול את התרופות באופן סדיר ולמנוע מהכאב להתעצם. כך תשיג שליטה טובה בכאב במקום שהכאב ישלוט בך. ניתן לנהל אורח חיים רגיל גם כאשר נוטלים משככי כאבים באופן קבוע. התרופה אינה שולטת בך, אלא בכאב. אל תחשוש ליטול תרופה נגד כאבים שמא "כשתזדקק לה באמת" היא כבר לא תעזור. יעילות התרופות נמשכת גם במתן סדיר.

לחלק ממשככי הכאבים יש תופעות לוואי (כגון עצירות, ישנוניות, בחילות). חשוב לדווח על כך לצוות המטפל, כי ניתן ורצוי לטפל בתופעות אלו.

אל תחוש אי נעימות מפני הצוות הרפואי והסיעודי המטפל בך. לא יתייחסו אליך כ"נודניק" אם תתלונן על כאב - תפקידו לסייע לך.

ניתן להימנע מהסבל שבכאב. עליך להבחין בין הכאב לבין ההתייחסות אליו. קיימות שיטות רבות ותרופות מגוונות לטיפול בכאב. מומלץ להיעזר באנשי מקצוע. בדרך זו ניתן ללמוד לחיות עם הכאב ולקבלו.

היה פעיל ועשה דברים שאתה נהנה מהם - הנאה זו תוכל לאזן את הסבל מהכאב. הקפד לשמור על איכות חייך וזכור: אתה אדם עם כאב ולא כאב עם אדם, ואם למרות כל העצות, עדיין כואב - נסה לחייך ולצחוק. הצחוק טוב לבריאות ומשמש כמשכך כאבים טבעי - נאמין שכואב לך גם אם תחייך.

איך לעבור את שנת הלימודים בשלום

?עם פתיחת שנת הלימודים מביאה ד"ר דינה צימרמן מומחית לרפואת ילדים ממרפאות "טרם - המרכז לרפואה דחופה" 10 עצות למורים ולגננות איך לשמור על בריאותם של התלמידים, למנוע תחלואה ולטפל באופן מהיר בכל אירוע רפואי שעלול להתרחש במהלך הלמודים.

1. הטיפול הרפואי הטוב ביותר הוא מניעה. הקדישו זמן במהלך סידור הכיתה כדאי לוודא שהיא בטוחה. בדקו האם יש קצוות חדים, חפצים מסוכנים או מכשולים על הרצפה שיגרמו לילדים למעוד.

2. דוגמא אישית היא הדרך הטובה ביותר של חינוך. כחלק מהניקיון היומי, הדגימו לתלמידים לא רק איך לשמור על כיתה נקייה, אלה גם כיצד לשמור על בטיחות בכיתה. פעלו במגוון דרכים לחינוך רפואי בתוך המערכת, לדוגמא: חטיפים בריאים, תרגילי ספורט סדירים ולמידת הרגלים נכונים שהיא הדרך הטובה ביותר למניעת בעיות רפואיות בעתיד.

3. בדקו האם יש חובש או אחות שאפשר להתקשר לאליהם במקרה הצורך. ודאו מי אחראי על הזמנת אמבולנס (טלפון חרום 101), הודעה להורים והיכן המרכז לרפואה דחופה הקרוב והזמין.

4. לאלימות יש השלכות ארוכות טווח לא רק במובן של גרימת נזק פיזי לקורבן, אלה גם בנזק פסיכולוגי. חישבו מה ניתן לעשות כדי לצמצם אלימות בית ספרית. מדיניות שאיננה סובלת אלימות מכל סוג שהוא הוכחה כאפקטיבית יותר מאשר התמודדות עם תקריות אלימות מזדמנות. התנהגות נכונה צריכה להילמד.

5. מנעו חנק בילדים! אל תאפשרו לילדים גישה לעצמים קטנים ועגולים כמו גולות וחלקי משחק קטנים. ידוע כי בלונים מגומי גרמו למותם של ילדים עד לגיל 6, ולכן אסור להשתמש בהם בבית הספר או בגן. גם מזון כמו פופקורן, נקניקיות וענבים מסוכן לילדים קטנים.

6. אם שכחתם כיצד להתמודד עם ילד במצב של חנק, מהרו להירשם לקורס לרענון בעזרה ראשונה במד"א. חנק היא אחת הבעיות הנפוצות והמסוכנות ביותר לילדים. כאשר מתרחש מקרה כזה, יש רק דקות ספורות שבהם ניתן למנוע נזק בלתי הפיך או מוות.

7. רעננו את הידע בעזרה ראשונה. ישנם כמה נקודות שבהם לא זקוקים להכשרה: אם ילד מדמם - לחצו על אזור החתך, אם ילד נמצא בהתקף אפילפסיה, הרחיקו עצמים המקיפים את הילד שעלולים לגרום לו פציעה; אם אפשרי, השכיבו את הילד על הצד ואל תכניסו חפצים לפיו.

8. ילדים נוטים להתייבש יותר ממבוגרים. כל ילד שמתלונן במהלך פעילות ספורטיבית ואיננו חש בטוב, צריך לאפשר לו לנוח במקום קריר ולשתות. אם מצבו לא משתפר, יש צורך לקרוא להוריו. יש לשים לב במיוחד בימים חמים ולוודא שהילדים שותים. עשו הפסקות שתייה יזומות שבהם רואים את הילדים שותים.

9. הדרך הטובה ביותר למנוע מחלות ילדים היא רחיצת ידיים! ודאו שיש סבון מים ומגבות שבהם ילדים יכולים להשתמש בכל פעם שהם בנוחיות ולפני האוכל; יש לוודא שהילדים אכן רוחצים ידיים. זו הדרך המרכזית למנוע שיעולים, הצטננויות וקלקולי קיבה שבגללם ילדים מפסידים ימי לימודים.

10. אל תכנסו לפאניקה במקרה של חום. יש לקרוא להורים שייקחו את הילד הביתה, ולתת לו לנוח עד הגעתם. רק אם יש סימפטומים נוספים כמו: קשיי נשימה, הקאות, שינוים בעירנות, יש צורך בטיפול רפואי. בכל ספק מומלץ להתייעץ עם האחראי הרפואי בבית הספר ועם מרפאת טרם המרכז לרפואה דחופה הקרובה.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים ובפורום תמיכה לסובלים מכאב כרוני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום