הטיפול בכאב

(0)
לדרג

לקראת יום הכאב הבינלאומי: לטיפול בכאב כרוני יש שתי טכניקות: נוירוסטימולטורים ומשאבות לשיכוך כאב. טכנולוגיה בשירות האדם

מאת: מערכת zap doctors
כאב כרוני - מחלה בפני עצמה

הכאב האמיתי אותו אנו חשים הוא קשה כשלעצמו. אך כאשר חיים עם הכאב במשך תקופה ממושכת, המצב עלול להתדרדר מרע לגרוע. לעיתים קרובות הכאב מגביל את כושר העבודה, את יכולת ההנאה ואף את יכולת האדם לטפל בעצמו. אנשים רבים הסובלים מכאב כרוני עוזבים את מקום עבודתם וע"י כך מוגבר הנטל הכלכלי. ככל שהזמן עובר ללא הקלה, האנשים נוטים להסתגר בתוך עצמם ולשקוע בדיכאון. הם עלולים להיראות עוינים וכפויי טובה כלפי בני משפחותיהם ומטפליהם, מה שמגביר את בדידותם ואת בידודם החברתי. כשהכאב והנכות הם ללא פרופורציה לפציעה - תופעה השכיחה במצבי כאב כרוני, המטפלים עלולים להרים ידיים מתוך תחושת ייאוש וניצול. מה שהחל כבעיה רפואית מתפתח לעיתים קרובות לבעיה המקיפה את הסובל ואת כל אלה שבקרבתו.

אחת הטכניקות לטיפול בכאב כרוני היא באמצעות שתי התרפיות המשפרות משמעותית את איכות חיי המטופל אשר נמצא מתאים: נוירוסטימולטורים ומשאבות לשיכוך כאב. עם האצת ההתפחות הטכנולוגית לפני כ-50 שנה החלו ענקיות הציוד הרפואי לפתח מכשור המושתל בגוף ומטרתו לחסום את תחושת הכאב ולהחליפה בנימול באמצעות גירוי חשמלי. טכנולוגיה נוספת באה בתצורת משאבה בסמוך לחלל הבטן המזרימה תרופות לשיכוך כאב.

גירוי של עמוד השדרה, נוירוסטימולטור לטיפול בכאב

Spinal Cord Stimulation הוא גירוי חשמלי לעמוד השדרה, שמטרתו לחסום את תחושת הכאב ולהחליפה בתחושת נימול (פרסטזיה). התחושה מושגת ע"י אלקטרודה המושתלת בחלל האפידורלי ומגרה סיבי עצב ספציפיים, וסוללה - נוירוסטימולטור המושתל תת עורית באזור הבטן. הטיפול מבוצע בשני שלבים: השתלה זמנית הכוללת השתלת האלקטרודה, כאשר המטופל בוחן את התחושה במשך כשבוע ומשהחליט כי ישנה השפעה חיובית על רמת הכאב עוברים לשלב השני הכולל השתלה של המכשיר, הנוירוסטימולטור. ההליך הכירורגי מתאים לאלה הסובלים מכאב כרוני המוגדר בעגה המקצועית כאב נוירופטי. כאב יכול להתקיים לאחר ניתוחי גב לא מוצלחים, סינדרום כאב מפושט, מחלת כלי דם, קטיעות ועוד.

משאבות לשיכוך כאב Intrathecal Drug Delivery

הטכנולוגיה הקרויה Intrathecal Injection Via Pump היא מערכת מושתלת לטיפול בחולים הסובלים מהפרעות כגון ספסטיות, שיתוק מוחין, טרשת נפוצה, שבץ מוחי ונכות ממקור שידרתי. המשאבה מושתלת תת עורית באיזור הבטן, מחוברת לקטטר המוביל אמצעי לשיכוך כאבים לחללי התוך שידרתי. מתן האמצעי בהזלפה ממושכת ישירות לתעלת השידרה מאפשרת הרפייה של תופעות אלה. לאחר שההשתלה מבוצעת ממלאים את המשאבה בכל חודש מחדש באמצעות המרפאה המטפלת.

מחקרים רבים הראו שיפור בספסטיות המושגת באמצעות הטיפול, הבא לידי ביטוי בשיפור בטונוס הגפיים ובסופו של דבר בשיפור הכללי שלהן. כבר בשנות ה- 90 דווח (Latash, 96 ו- Almida, 97) על ירידה בטונוס, דבר חשוב וקריטי לצורך טיפול וניוד חולים לא עצמאיים. מאמרים רבים דיווחו על ירידה בכאב עד 50%. קיימים שני סוגי משאבות שאותם פיתחה ענקית הטכנולוגיה הרפואית 'מדטרוניק': משאבת IsoMed - משאבה מכנית בקצב קבוע ומשאבת SynchroMed - משאבה מתוכנתת הניתנת לכיוון באופן חיצוני והחלפתה תתבצע כל 5-7 שנים. שתי המשאבות מזרימות אמצעי לשיכוך כאב באופן בטוח, בכמות ובקצב מוגדרים מראש.

יום הכאב הבינלאומי ייערך ב-12 בספטמבר.

בואו לדבר על זה בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב ובפורום תמיכה לסובלים מכאב כרוני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום