סרטן הערמונית: תחלואה בעלייה

(11)
לדרג

לקראת יום המודעות לסרטן הערמונית בישראל: נתונים על המחלה והמלצות - באילו מקרים כדאי לערוך בדיקות

מאת: מערכת zap doctors

סרטן הערמונית הינה מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב גברים בישראל. על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, המעודכנים להיום, מדי שנה מתגלים 2,250 מקרים חדשים וכ-380 גברים מתים מהמחלה.

גיל מבוגר ומוצא מגבירים את אחוזי השכיחות. היסטוריה משפחתית הקובעת כי גברים שלהם אב שחלה, נמצאים בסיכון גבוה פי שניים לחלות בסרטן מסוג זה. כמו כן, תזונה לא בריאה, שתיית אלכוהול, עישון והשמנת יתר חשודים כמגבירי שכיחות אפשריים, אולם דרושים עוד מחקרים נוספים על מנת לחזק קביעה זו. שעורי התחלואה בסרטן הערמונית נמצאים בעלייה מתמדת בעשור האחרון, וככל שעולה הגיל כך עולה הסיכון לחלות בו.

לדברי פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, "מדינות נוספות בעולם מתמודדות בימים אלו עם מאמצים להגברת המודעות לסרטן הערמונית. נתונים שנאספו ב-IARC, רשות מחקר הסרטן הבינלאומית בארגון הבריאות העולמי, ה-WHO, עולה כי בשנה האחרונה התגלו ברחבי העולם 679,023 מקרי סרטן הערמונית ו-221,002 מתו ממחלה זו. יש צורך לקדם את המחקר, אשר ישפר את דרכי האיבחון והטיפול של סרטן הערמונית. נכון להיום, אין המלצה לסריקה המונית, אך מומלץ לגברים לפנות לרופא, לעיין בחומר ההסברה שלנו ביחס ליתרונות וחסרונות הבדיקה ולהחליט בעצמם אם לבצעה".

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, ציינה כי: "בנוסף לפעילות להגברת המודעות לסרטן הערמונית לקראת יום זה, אנו עורכים במהלך כל השנה מגוון פעילויות לאנשים שכבר חלו, כגון: מפגשי תמיכה מיוחדים עבור חולי סרטן הערמונית, במטרה להעניק תמיכה, מידע ולחזק את החולים. הקבוצות מתגבשות בהתאם לביקוש ולצורך ומונחות על ידי צוות מקצועי".

תמרורי אזהרה

האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לפנות לרופא לבדיקה במידה ומופיע אחד, או יותר, מבין הסימנים הבאים:

קושי להתחיל בהטלת השתן.

זרם שתן חלש.

מתן השתן אורך זמן רב יותר, או שהוא מפסיק ומתחיל מחדש, לסירוגין.

טפטוף לאחר סיום מתן השתן.

צורך להטיל שתן לעיתים תכופות במשך היממה, למרות שהכמות הכוללת קטנה.

צורך שלא היה קיים בעבר להטיל שתן במשך הלילה.

צורך דחוף בהטלת השתן בכל עת שהיא, ללא יכולת כמעט להתאפק.

תחושה כאילו מתן השתן לא הסתיים ויש הרגשה של צורך להטילו שוב, למרות ששתן נוסף אינו יוצא.

כאב או צריבה בעת מתן השתן.

דם בשתן.

דם בנוזל הזרע.

ירידה חדה בתפקוד המיני.

על פי המלצות המועצה הלאומית לאונקולוגיה, מומלץ לבצע בדיקה משולבת של TRUS+PSA אחת לשנה החל מגיל 50, באוכלוסייה בסיכון גבוה בשל סיפור משפחתי של סרטן הערמונית.

יום המודעות לסרטן הערמונית בישראל יצויין על ידי האגודה למלחמה בסרטן ביום שלישי, 12 בספטמבר.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום