פורום חדש: היפנוזה רפואית

(0)
לדרג

הפורום, בניהולו של ד"ר עמיר לאור, יעסוק בטיפול בבעיות רפואיות רבות באמצעות ההיפנוזה. גלישה מהנה

מאת: ד"ר עמיר לאור, מומחה למחלות ילדים ומורשה לטיפול בהיפנוזה

"מספר ההגדרות והתיאוריות לגבי מהי היפנוזה הינו כמספר המטפלים בהיפנוזה". זוהי אחת הדרכים להבהיר עד כמה מורכבת ומופלאה שיטת טיפול זו.

ההיפנוזה היא כנראה שיטת הטיפול העתיקה בעולם, מכיוון שכל היפנוט הוא "היפנוט עצמי", ולמעשה כולנו מבצעים וחווים מדי יום חוויות היפנוטיות, אך בד"כ איננו משתמשים במילה היפנוזה לתאורן.

דוגמאות

- ביכולתנו לנהוג בדרך מוכרת תוך כדי בהייה בכביש וריכוז במחשבות על דברים שחווינו באותו היום, הצטרפות לשיר המתנגן ברדיו ואף דיבור בטלפון (עם דיבורית כמובן), ובכל זאת המח מרוכז היטב בדרך ויודע להביאנו למחוץ חפצינו, תוך שימת לב למה שקורה בכביש. אך במידה ומכונית לפנינו תאט, או רמזור יהפוך לאדום, נדע "לצאת" מיד ממצב זה ולעצור בזמן. זו דוגמא למספר רמות מודעות בהם המח עובד כל הזמן. לא משנה אם נהיה עסוקים בפעילויות שונות, תמיד קיים מצב של "צופה נסתר" (Hidden Observer), אשר מודע לסיטואציה האמיתית בה אנו נמצאים, קשוב למצב ויודע להגיב בשעת צורך לגירויים בסביבה.

- אם המאכילה תינוק בכפית מוצאת עצמה לעיתים פוערת את פיה, כשהיא מרוכזת ברצונה שהתינוק יפער את פיו. זו דוגמא לכך שהגוף מבצע ללא מודעות את מה שהמח רוצה שיתרחש.

- במחשבה על כינים המהלכות על הראש אנו חשים גרד, למרות שברור שאין לנו כינים.

- בריכוז עמוק בקריאה, סרט, פעילות ספורט או תפילה אנו "שקועים" בפעילות ומקטינים קשב ותשומת לב לסביבה.

היפנוזה - מעמד משפטי

חוק ההיפנוזה שחוקק בישראל בשנת 1984 מגדיר היפנוזה כ"פעולה או תהליך המיועדים או עשויים לגרום באמצעות סוגסטיות לשינויים במצב תודעתו ומודעותו של אדם וכן לשינויים בגופו, בתחושותיו, ברגשותיו, בחשיבתו, בזיכרונו או בהתנהגותו".

ישראל היא מהמדינות הבודדות בעולם בהם קיים חוק, המגדיר את העיסוק בהיפנוזה. החוק נועד כדי למנוע שימוש לא נכון ומזיק בדרך טיפול זאת ע"י מהפנטי במה, ועל מנת שהטיפול יינתן ע"י מטפלים שעברו הכשרה ונמצאו מתאימים לכך. ההיפנוט מותר בארץ רק לרופאים, רופאי שיניים ופסיכולוגים, כל אחד בתחומו הוא.

ניפוץ דעות קדומות

למרבה הצער קיימות דעות מוטעות לגבי היפנוזה, רובן בשל הדרך בה הוצגה בסרטים, קומיקס ומופעי במה. הבה נפריח חלק מטעויות אלו:

- ההיפנוזה עצמה אינה מסוכנת. מי שיכול להיות מסוכן הוא המהפנט הלא אחראי, שלא מבין את נפש האדם ומורכבותה ושלא מכבד את יושר האדם.

- ההיפנוזה אינה נגרמת ע"י כוחו של המהפנט. ההיפנוזה היא שיתוף פעולה בין המהפנט למהופנט.

- אי אפשר להפנט בכוח. המהופנט יכול להתנגד לרצון המהפנט. התקשורת והקשר בסיטואציה שבה חלה ההיפנוזה קובעים את התוצאה.

- לא ניתן לגרום למהופנט לעשות ולאמור דברים נגד רצונו.

- היפנוזה אינה יוצרת תלות במטפל יותר מכל כלי קליני אחר.

- אדם אינו יכול "להיתקע" בהיפנוזה; היפנוזה היא מצב של ריכוז כלפי חוץ או פנים. המטופל הוא השולט, ויכול להתחיל ולהפסיק את הטיפול בכל עת.

- היפנוזה אינה שינה! יש אמנם פעילות פחותה, הרפיית שרירים, נשימה איטית וכו', אך זאת תוך ערות. תמיד יש רמה מסוימת של מודעות למתרחש.

- לא ניתן לשחזר במדויק ע"י היפנוזה כל דבר שארע בחייך: זכרונות מאוחסנים על בסיס תפיסה, ולכן ניתנים לעיוות. ניתן "לזכור" דברים שלא אירעו, ניתן לזכור רסיסי אירועים או לשלב חלקי זכרונות שונים לזיכרון כוזב אחד.

בהיפנוזה רפואית ניתן לטפל בבעיות גופניות שונות, בילדים (החל מגיל 6-7) ומבוגרים. כ-95% מהאוכלוסייה ניתנים להיפנוט, רובם ברמה סבירה ומעלה. קיימות שיטות רבות של "הכנסה" להיפנוזה (אינדוקציה) וחשוב להתאים את האינדוקציה וכן את מהלך ההיפנוט, כך שיתאים לעולם המושגים של המטופל, על מנת לשפר את יעילות הטיפול. חשוב לציין שאין קשר בין עומק ההיפנוזה שהמטופל משיג לבין יכולת הטיפול להועיל לו.

בעיות הניתנות לטיפול:

^^כאבים:^^ כאב כרוני, כאבי גב וצוואר, פיברומיאלגיה, מיגרנות מסוג Tension המוחמרות במצבי לחץ.

^^בעיות עור:^^ פסוריאזיס יבלות ויראליות, אלופציה אריאטה וטוטאליס (הקרחה מקומית), אנגיואדמה, הרפס הנוטה להתפרץ סביב מצבי לחץ.

^^פוביה:^^ פחד ממקומות סגורים (קלסטרופוביה) או פתוחים (אגרופוביה), חרקים ותיקנים, נחשים, עכברים, פחד מקהל, חרדת בחינות.

^^בעיות במערכת העיכול:^^ מחלת כיב המוחמרת במצבי לחץ, תסמונת המעי הרגיז (IBS) קוליטיס וכרון. בחילות והקאות יתר בהריון.

^^פחד ממחטים וזריקות:^^ שיטות אלחוש עצמי בחולי סכרת, טיפול פריון וכדומה.

^^הכנה ללידה וטיפולי פריון:^^ טכניקות רגיעה ואלחוש.

^^הרגלים "מגונים":^^ כסיסת ציפורניים, מריטת שיער (טריכוטלומניה), מציצת אצבע, גרד כרוני, עישון, אכילת יתר.

^^הפרעות נוירולוגיות:^^ תנועות או קולות בלתי רצוניים (טיקים), גמגום, ורטיגו וסחרחורת.

^^בעיות שונות:^^ אסטמה פסיכוגנית, יתר לחץ דם (בתחילת המחלה), הרטבות לילה, חריקת שיניים (Bruxism), הזעת יתר בכפות ידיים, נזלת כרונית, הסמקה, קשיים בהרדמות.

לסיום, חשוב להדגיש שההיפנוזה היא תחום רפואי לכל דבר, בעלת ספרות ועיתונות מקצועית ענפה. מחקרים רבים מתבצעים בתחום על מנת ללמוד ולהבין את התהליכים המתרחשים בעת ההיפנוזה, והנושא נידון בכנסים רפואיים בכל העולם.

בואו לדבר על זה בפורום החדש - היפנוזה רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום