עישון פסיבי: מחקר חדש

(0)
לדרג

מחקר מצא קשר בין עישון פסיבי ותמותה בקרב נשים סיניות שאינן מעשנות. עשן הניקוטין מכה ללא אבחנה

מאת: מערכת zap doctors

מחקר אמריקאי חדש של בית הספר לרפואה באוניברסיטת וונדרבילט בנשוויל, טקסס, מצא קשר בין עישון פסיבי ותמותה בקרב נשים סיניות שאינן מעשנות. המחקר בדק 72,829 נשים שלא עישנו מעולם ומצא כי כ-65,000 מהן, נחשפו לעישון פסיבי מצד הבעל. כמו כן כ-66,000 נחשפו לעישון פסיבי במקום עבודתן או שנחשפו בגיל צעיר לעישון של אחד או שניים מבני המשפחה.

במהלך המחקר נבדקו כל סיבות המוות ובעיקר מחלות לב, כלי דם וסרטן. מניתוח תוצאות המחקר עולה כי חשיפה לעישון כפוי מצד הבעל מעלה ב-15% את הסיכון למוות מכל גורם שהוא ואף ב-37% את הסיכון למוות ממחלות לב וכלי דם. כמו כן, עלה כי חשיפה לעישון כפוי בעבודה מעלה את הסיכון למוות מסרטן ב-19%, בעיקר סרטן ריאות, עם סיכון גבוה ב-79%, ואילו חשיפה לעישון כפוי בגיל צעיר מעלה את הסיכון למוות כתוצאה ממחלות לב וכלי דם ב-26%. מסקנות המחקר הן שחשיפה לעישון כפוי, מצד הבעל, בבית או בעבודה, מעלים את הסיכון למוות ממחלות שונות ובעיקר ממחלות לב וכלי דם וסרטן ריאות. המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת הרפואי הבריטי (BMJ).

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן מסרה בתגובה כי: "תוצאות מחקר זה מחזקות ידע ההולך ומצטבר בידי אנשי המדע בעשורים האחרונים, המוכיח כי לעישון פסיבי יש השלכה ישירה על התפתחותן של מחלות סרטן ומחלות לב שונות. חשוב לדעת כי עישון פסיבי, הוא עישון כפוי, המתרחש כאשר ילדים או בני משפחה שאינם מעשנים שואפים לריאות עשן מסיגריות שמעשנים ההורים או בני המשפחה, הנמצאים בקרבתם.

"העשן הנפלט לחלל האוויר מאזור הבעירה של הסיגריה ומפיו או אפו של המעשן, מכיל כמות רעלים דומה להרכב העשן שהמעשן עצמו שואף לריאותיו, על אף העובדה שהעשן נמהל באוויר של חלל הבית. המחקר גם מוכיח באופן חד משמעי כי עישון פסיבי הורג. מדי שנה מתים בישראל כ-1,500 נשים וגברים מעישון פסיבי, אליו הם נחשפים בבית, במקום העבודה ובמקומות בילוי ציבוריים".

נזקי העישון הפסיבי

עשן הסיגריה בעל הצבע התכלכל מכיל כ-4,000 כימיקלים שונים, בהם כ-350 חומרים רעילים שהשפעתם ניכרת במערכות גוף שונות. כ-43 מהם הוכחו כמסרטנים. כל אלו נשאפים לריאותיו של המעשן הפסיבי, ובכך עישון פסיבי גורם לנזקים בריאותיים דומים לנזקי העישון האקטיבי.

מחקרים שנערכו בעולם הוכיחו כי בגוף המעשן הפסיבי נספגים בגוף חומרים מסרטנים בדומה לאלו הנספגים בגופם של המעשנים. העישון הפסיבי בטווח הקצר גורם לגירוי בעיניים, לכאב ראש, לבחילה ולסחרחורת. שיעור התחלואה מסרטן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה בכ-25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים. מנתוני ארגון הבריאות העולמי מסתבר שישנה עלייה של כ-25% בסיכון לחלות בסרטן ריאות ואוטם שריר הלב, אצל המעשנים הפסיביים.

מחקר חדש שנערך בבתי חולים בלונדון ותוצאותיו נודעו ביוני 2004 קובע כי הסכנה ללקות במחלות לב ועורקים כתוצאה מעישון פסיבי אף כפולה והיא מוערכת בכ-60%-50%. נדרשים מחקרים נוספים וארוכי טווח על מנת לקבוע את האחוז המדוייק.

נזקי העישון הפסיבי אצל חיות בית

מחקר שהתפרסם לאחרונה באוניברסיטה במסצ'וסטס ופורסם בכתב העת The American Journal of Epidemiology מצא מתאם ברור בין עישון פסיבי לצד חתולים ולהתפתחות סרטן בבלוטות הלימפה אצל חתולים. על פי המחקר, סיכוייהם של חתולים שנחשפו לעשן הסיגריות לפתח לימפומה גדולים פי 2.4 בממוצע מהסיכוי שהמחלה תתפתח בחתולים שאינם חשופים לעשן.

החוקרים סבורים, כי חלק מהמרכיבים המשתחררים לאוויר בעת עישון מוצרי טבק הם בעלי השפעה מעוררת סרטן על רקמות בלוטות הלימפה אצל חתולים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הריאה ובפורום גמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום