חוזרים לבית הספר

(0)
לדרג

החזרה למסגרת לימודית בתום חופשה ארוכה מחייבת הסתגלות מחודשת לשגרה נוקשה. השינוי צריך להתחיל כבר בסוף החופש

מאת: אביטל יעקובי, פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית

בחופש הגדול יש תחושה שהכללים מיטשטשים. אין שעת שינה מוגדרת, אין סדר יום קבוע. האווירה היא של גמישות ושל מתיחת הגבולות. הילדים פורקים יותר עול ויש להם הרבה יותר חופש בחירה לגבי הפעילויות שהם עושים.

החזרה לביה"ס מסמלת חזרה לשגרה ויש צורך להזכיר למשפחה ובעיקר לילדים שאוטוטו הכל משתנה וחוזר לקדמותו. המעבר מאווירה חופשית לאווירה מוקפדת יותר אינו קל לילדים. ומה שאינו קל לילדים, מן הסתם אינו קל גם להוריהם. חשוב לזכור שמדובר בשינוי מהותי לגבי הילד. כל שינוי שהוא חד מדי, יהיה קשה יותר לילד. ככל שהשינוי יהיה הדרגתי יותר, היכולת שלו להסתגל תהיה טובה יותר. ההכנה נעשית דרך דיבור על השינוי הצפוי ודרך עשייה לקראתה.

איך ניתן לעזור לילדים להתמודד עם החזרה לשיגרת ביה"ס?

^^דיבור עם הילד על החזרה לביה"ס:^^ חשוב להתחיל ולדבר עם הילד על החזרה לביה"ס ועל ההשלכות שלה לגבי חיי היום יום שלו. כך למשל, לדבר איתו על השוני בין החופש לבין ביה"ס או לקחת דף, לחלק לשניים ולצייר דברים שקשורים לביה"ס ודברים שקשורים לחופש. לשאול אותו למה יתגעגע או לא כשיחזור לביה"ס.

^^דיבור על הקשיים הצפויים או הפחדים מן החזרה לביה"ס:^^ חשוב להיות גלוי עם הילד ולשאול אותו האם יש דברים שהוא חושב שיהיו לו קשים בימים הראשונים. אם אינו יודע לענות, ניתן לתת לו כמה אפשרויות: האם יהיה חסר לו להיות עם המשפחה, האם יהיה לו קשה עם ילדים או חברים, האם חושש מן הלימודים, מן המורה וכו'. עצם הדיבור על החששות, פותח פתח לשתף את ההורה בהמשך לפי הצורך, וגם נותן לגיטימציה לכך שהימים הראשונים עשויים להיות קשים.

^^הסתגלות לשעות שינה סדירות:^^ רצוי להכין את הילד בהדרגה לחזרה לשיגרה בסדר היום ובסדרי השינה והקימה. רצוי שההכנה תהיה הדרגתית. כלומר, כשבוע לפני תחילת הלימודים, חשוב להתחיל להקפיד יותר על שעת השינה, כשבכל פעם מקדימים במעט את שעת השינה.

^^הסתגלות לפעילות שדורשת יותר ישיבה וריכוז:^^ מומלץ לפני סוף החופש לבנות סדר יום מוקפד יותר, שבו הילד מקדיש זמן לקריאה ועבודה בחוברות. המטרה היא להתחיל להרגיל את הילד לשבת ולהתרכז, דבר שלא התנסה בו כמעט במהלך החופשה. המעבר מן הפעילות התזזיתית של החופש למצב שבו הילד יושב ומתרכז, אינו קל.

^^הכנת שולחן הכתיבה, קניית הציוד:^^ זהו תהליך שכדאי לעשות לא ברגע האחרון, אלא מעט לפני תחילת שנת הלימודים. סידור שולחן הכתיבה, מיון הציוד מן השנה שעברה וקניית ציוד אטרקטיבי והתעסקות עמו מכינים את הילד ומגבירים את החשק שלו לחזור לביה"ס.

^^עידוד מפגשים עם חברים:^^ חשובה השמירה על קשר עם החברים. רצוי שלקראת סוף החופשה ייפגש הילד יותר עם חברים. הדבר יקל עליו בימים הראשונים. כך, במקום להיות עסוק ביצירת קשרים חדשים או בחיזוק הקשר עם חברים קיימים בימים הראשונים של ביה"ס, הוא ירגיש נוח ובטוח יותר ויוכל לזרום עמם מייד כאשר יפגוש אותם.

^^הבאת חפץ לביה"ס:^^ אפשר להציע לילד לבחור חפץ או משחק אהוב שאותו יוכל לקחת לביה"ס. המטרה היא גם להביא משהו מוכר שמזכיר את הבית ונותן תחושה טובה, וגם מספק לו אמצעי לשבור את הקרח ולהתחיל משחק ומפגש עם חבר. הצגת החפץ לחברים עוזרת לשבור את המבוכה ולהפיג את החששות הראשונים ביצירת הקשר.

^^תכנון היום הראשון:^^ אפשר לתכנן עם הילד את היום הראשון כדי לתת לו תחושה של שליטה יותר גדולה. ככל שהוא ירגיש שהוא שולט יותר במה שיקרה לו, כך ירגיש בטוח יותר. למשל, אפשר לתכנן מי יביא אותו לביה"ס, איך ייפרד באותו יום, עם איזה חבר ירצה להיות באותו יום וכו'.

^^להקל על הפרידה ביום הראשון:^^ היום הראשון לא קל גם עבור ההורים. להורים קשה לראות את הילד חושש, בוכה ומסרב לעזוב. הורים רבים מתרגשים גם הם, מתקשים להיפרד ולשחרר את הגוזל. חשוב לזכור שככל שההורה מתקשה יותר לשחרר, כך לילד קשה יותר. חשוב שההורה ישדר לילד שהוא סומך עליו שיסתדר בלעדיו. מה שירגיע את ההורה הוא לזכור שרוב הילדים שוכחים את הפרידה לאחר כמה דקות ופונים לעיסוקם.

^^טקס הפרידה:^^ חשוב להגיד לילד שלום, לא להיעלם, להישאר רגוע ומרגיע, לא לנסות להתעלם מבכי הילד או למנוע אותו. חשוב שהילד יידע שהרגשות שלו הם לגיטימיים. הבכי מראה שהילד קשור להורה. חשוב גם לחבר את הילד עם חבר או עם המורה בכיתה, לפני הפרידה. זאת, על מנת לא לתת לו תחושה שהוא נשאר לבד.

סיכום

החזרה לביה"ס היא גם פרידה מן הבית ומן ההורים, והיא גם חזרה למסגרת יותר מוקפדת. החזרה לביה"ס מעוררת התרגשות רבה הן אצל הילד והן אצל המשפחה. ההתרגשות בנוייה גם מן הקושי להיפרד וגם מן הקושי בשינויים. למרות שחלק מן הילדים חוזרים לביה"ס שהוא מוכר, זו עדיין פרידה משיגרה אחרת שהיתה ושהייה רבה יותר עם ההורים (זיכרו שעבור ילד חודשיים זה המון זמן).

כל שינוי תובע מן הילד להשקיע יותר אנרגיה ולהתאים את עצמו לכללים ולמצב החדש. לכן, יש לצפות שהילד לא יחזור עם "שירה בלב" ביום הראשון. אל תיבהלו! עבור הילדים, החזרה מן החופשה דומה לחוויה של המבוגר שחוזר מחוויה קסומה בחו"ל הישר לטירוף של העבודה. גם לנו הנחיתה היא לא תמיד רכה. אז תנו לילד זמן, תכינו אותו ואת עצמכם וזיכרו שעבורו זו כמעט כמו התחלה חדשה.

לתגובות על המאמר: avitaljacoby@gmail.com

בואו לדבר על זה בפורום יחסי הורים ילדים ובפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום