קשב וריכוז: שלום כיתה א'

(0)
לדרג

דוקטורס נערך לפתיחת שנת הלימודים. והפעם: הכנת ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז לקראת כיתה א'

מאת: מערכת zap doctors

בחודש הבא יעברו אלפי ילדים נרגשים את דלתות בית-הספר בפעם הראשונה בחייהם ויחלו את לימודיהם בכיתה א'. רבים מהם, עשרה אחוזים מכלל הילדים בישראל, אובחנו כבעלי הפרעת קשב וריכוז (ADHD).

לדברי הפסיכיאטרית ד"ר פומרנץ-קליין אורית, מנהלת מרפאת מכבי להפרעת קשב וריכוז במחוז השרון, המאפיינים העיקריים להפרעת קשב וריכוז הם קושי בהתמדה במשימות לימודיות או מורכבות, חוסר מנוחה, התנהגות אימפולסיבית, קשיי ויסות והתאמת התגובות לסביבה ועוד, המקשים על ההסתגלות וההתמודדות עם המעבר למסגרת בית הספר.

לקראת המעבר לכיתה א' על ההורים לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז להיות מעורבים כמה שיותר בהשתלבותו של ילדם במערכת החינוך.

לדברי ד"ר פומרנץ, מספר שבועות לפני תחילת הלימודים, מומלץ ליזום פגישה עם צוות בית הספר (מחנכת, יועצת, מנהלת וכד') ולא לשלוח את הילד לבית הספר ללא הכנה. בפגישה, ההורים יוכלו להעביר לצוות ההוראה את ההמלצות שקיבלו מאנשי המקצוע (שהיו שותפים באבחון הילד) ולדון בקביעת תוכנית עבודה שתתאים לילד בהתאם להמלצות המומחים. חשוב להמשיך לקיים מפגשים כאלה במהלך השנה הראשונה אחת למספר חודשים ולבדוק כיצד הילד מתקדם, מהם הצרכים שלו, האם ניתן לשנות את תוכנית העבודה שנקבעה לו וכו'. כמו כן, חשוב להקפיד על כך שצוות בית הספר יהיה בקשר עם איש המקצוע המטפל בילד.

טיפול תרופתי

אחוז גבוה מהילדים זקוקים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז באמצעות תרופות מקבוצת המעוררים. כיום קיימות תרופות מסוג זה בשחרור רציף ויציב המכסות את כל שעות היום. תרופות אלה (למשל - קונצרטה או ריטלין LA) הן בעלות מספר יתרונות לעומת התרופות קצרות הטווח: הן נוחות, היות ונוטלים אותן רק פעם אחת ביום, נמנעת המבוכה שעלולה להיגרם לילד בנטילת מינון נוסף בבית הספר ליד המורים או החברים ופרופיל תופעות הלוואי הוא נוח יותר.

חשוב לזכור כי הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה של 24 שעות ביממה ורצוי שהילד יהנה מהטיפול התרופתי במהלך כל שעות הערות, גם בבית הספר וגם אחר הצהריים בזמן הכנת שיעורי הבית או בילוי עם חברים או משפחה.

במידה וניתנו לילד המלצות לטיפול תרופתי, מומלץ להתחיל בו כשבועיים לפני תחילת שנת הלימודים לפחות, על מנת שיסתגל לתרופה. בנוסף, חשוב שההורים יהיו לצידו בעת שהוא נוטל אותה.

טיפול משולב

ד"ר פומרנץ מדגישה, כי הטיפול בהפרעת קשב וריכוז הוא טיפול רב תחומי המתבסס על מספר רבדים (טיפול פסיכולוגי, תרופתי וחינוכי) וחשוב לתת את הדעת על כך שהילד מטופל בכל התחומים.

אחד מסוגי הטיפול המומלצים ביותר לילדים עם הפרעות קשב הוא הדרכת הוריהם. בהדרכה זו, הנעשית באופן פרטני או קבוצתי, ההורים מקבלים מידע על ההפרעה, כלים להתמודדות יומיומית עם הקשיים, כלים לשינוי ההתנהגות וכלים לשיפור התקשורת עם הילד, במטרה לצמצם את הפער הגדול בין צרכי הילד לבין דרישות הסביבה ממנו.

בתקופה זו, בה המדינה שרויה במלחמה, חשוב לציין כי מצבי לחץ מגבירים חרדה וילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, השוהים באזור מופגז, חשופים לכך יותר מילדים אחרים. מצב זה מקטין את יכולת ההסתגלות והתפקוד שלהם באופן כללי ובמעבר לכיתה א' למסגרת חינוכית חדשה בפרט ולכן חשוב במיוחד לתת על כך את הדעת ולקחת זאת בחשבון.

בואו לדבר על זה בפורום לקויות למידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום