את בהריון? מגיע לך

(0)
לדרג

מה אומר החוק לגבי זכויותיהן של נשים בהריון הנמצאות במעגל העבודה? עו"ד ענת פלץ מייעצת

מאת: תמר אלפיה

שמירה על מקום עבודה (שלא לדבר על ניהול קריירה) בזמן הריון אינה פשוטה, ואינה מובנת מאליה. מעסיקים רבים אינם מקבלים בעין יפה את עובדת ההריון והאימהות הבאה בעקבותיו. כאשר ההריון מצריך שעות היעדרות, המצב הופך למורכב עוד יותר.

מה אומר החוק לגבי זכויותיהן של נשים בהריון במעגל העבודה? מה מגיע להן מבחינה חוקית במהלך ההריון ולאחר הלידה? כדי להבהיר שאלות וסוגיות בתחום פנינו לעורכת הדין ענת פלץ, בעלת משרד עצמאי העוסק בליטיגציה - ניהול תביעות משפטיות רחבות היקף, עתירות לבג"ץ ותובענות ייצוגיות, ומתמחה בין היתר בזכויות נשים, במקרים של פיטורים, פגיעה בזכויות ואפליית נשים על רקע הריון ולידה. עו"ד פלץ מעבירה הרצאות לנשים בהריון ולאחר לידה במסגרת מועדון יולדות "שיבא בייבי" וב"דיאדה", עובדת בשיתוף פעולה עם ארגוני זכויות נשים ומעורבת בייזום וקידום חקיקה בכנסת בתחום "מעמד האישה" בעבודה.

את בהריון? קשה מאוד לפטר אותך

בניגוד לדעה המקובלת, אפשר לפטר אישה בהריון, אולם קשה מאוד לעשות כן. "על פי החוק, אסור לפטר או לפגוע בהיקף המשרה של עובדת הרה מסיבה הקשורה להריון", מסבירה עו"ד פלץ. "אם אישה הרה עובדת במקום העבודה חצי שנה ומעלה, חל עליה חוק עבודת נשים, לפיו אסור באופן מוחלט לפטרה או לפגוע בהיקף המשרה שלה, אלא אם כן ניתן לכך היתר מהממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה והרווחה. אם הפיטורים נעשו מסיבה הקשורה להריון, ההיתר לא יינתן. אולם אם יוכח שהפיטורים הם מסיבה אחרת, למשל קיצוצים במקום העבודה, אי שביעות רצון מתפקודה המקצועי של העובדת, היעדרויות רבות מדי וכדומה, ייתכן שההיתר יינתן".

מה קורה אם העובדת פוטרה בניגוד לחוק?

"לפי הפסיקה, עובדת בעלת ותק של חצי שנה ומעלה שמגישה תביעה כנגד מעסיקה, זכאית לפיצוי בגובה אובדן שכרה מיום הפיטורים ועד ליום הלידה, וכן לפיצוי בגובה אובדן דמי הלידה מביטוח לאומי. בנוסף, היא זכאית גם לפיצוי בגובה אובדן שכרה ב-45 הימים שלאחר חופשת הלידה ובימי ההודעה המוקדמת, שכן למעסיק אסור לפטר עובדת לאחר חופשת לידה ללא היתר".

עם זאת, החוק מתייחס אחרת לנשים הרות שעובדות במקום כלשהו פחות מחצי שנה. לגביהן, אומרת עו"ד פלץ, חל חוק שוויון הזדמנויות בעבודה המקנה להן הגנה מצומצמת יותר. "גם לפי החוק הזה אסור לפטר או לפגוע בהיקף המשרה של עובדת עקב ההריון עצמו, דבר הנחשב לאפליה מחמת הורות", היא מסבירה, "אולם אין צורך בהיתר פיטורים והפיצוי הנפסק מצומצם יותר. לפי הפסיקה, עובדת בעלת ותק של פחות מחצי שנה המגישה כנגד המעסיק תביעה בגין פיטורים שלא כדין עקב ההריון, זכאית לפיצוי בגובה אובדן השכר ממועד הפיטורים שלא כדין ועד הלידה, בתוספת פיצוי בגובה אובדן דמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי שלא שולמו עקב הפיטורים".

מה מגיע לך בתקופת ההריון?

את בהריון? מזל טוב. אבל לפני שמתחילים למנות את זכויותייך, כדאי לציין קודם כל את החובה המוטלת עלייך, לפיה עלייך לעדכן את מעסיקך על ההריון עד החודש החמישי. עו"ד פלץ ממליצה לתעד את ההודעה בכתב, בציון תאריך מסירתה, על מנת למנוע מראש אפשרות שהמעסיק יצהיר שלא ידע על ההריון ועיתויו. כמובן שניתן להודיע על ההריון גם לפני החודש החמישי, אם כי עו"ד פלץ מציינת שקיימים שיקולים בעד ונגד הודעה מוקדמת.

^^מה היתרונות ומה החסרונות שבמתן הודעה על הריון לפני החודש החמישי?^^

"היתרון במתן הודעה מוקדמת הוא בכך שהחל ממועד ההודעה, אסור למעסיק להעסיק את העובדת בשעות נוספות (אלא אם נתנה את הסכמתה בכתב, בצירוף אישור רפואי של רופא מומחה ביילוד ובגינקולוגיה, שאין מניעה להעסיקה בשעות נוספות ובכפוף לתנאי האישור). כמו כן, אסור לו להעסיקה במנוחה השבועית (גם אם יש למעסיק היתר להעסקת עובדים במנוחה השבועית), או בעבודת לילה (אם הודיעה למעסיק בכתב כי אינה מסכימה לכך). החיסרון מתבטא בכך שישנם מעסיקים שידיעה על ההריון עלולה להאיץ את החלטתם לפטר את האישה".

בהקשר זה, אומרת עו"ד פלץ, ישנה חשיבות לנסיבות. "ראשית, חשוב הוותק של האישה במקום העבודה. אם הוותק שלה הוא שישה חודשי עבודה ומעלה, היא יכולה ליהנות מהגנת חוק עבודת נשים, האוסר על פיטורי עובדת הרה עקב הריון ללא היתר משרד העבודה והרווחה. לכן רצוי שהאישה תמתין במידת האפשר עד שתצבור את הוותק הנדרש בטרם תודיע על הריונה. מצד שני, ישנה חשיבות לביטחון התעסוקתי בעבודה. לעובדת החוששת מפני פיטורים כדאי לשקול להקדים את מתן ההודעה כדי שהמעסיק לא יפטר אותה לפני כן ואז יוכל לטעון שלא ידע על ההריון. יש לזכור שאם המעסיק מעוניין לפטר עובדת בעלת ותק של שישה חודשים ומעלה - יהיה לו קל יותר לקבל היתר פיטורים ממשרד העבודה והרווחה בטענה שלא ידע על ההריון".

^^האם ישנן עבודות שאסורות או מוגבלות בתקופת ההריון וההנקה?^^

עו"ד פלץ: "אין להעסיק עובדת הרה בעבודות עם קרינה, חומרים מסוכנים או בקרבה למקור חום העלול להעלות את חום גופה מעל 38.5 מעלות למשך ארבע שעות רצופות. במקום עבודה כזה, על העובדת להודיע למעסיק על ההריון תוך עשרה ימים מהיום שבו נודע לה על כך, בצירוף אישור רפואי על קיום ההריון. במקומות עבודה אלו, על המעסיק לספק לעובדת ההרה עבודה חלופית מתאימה".

היעדרויות עקב הריון

לאישה הרה מותר להיעדר מהעבודה לצורך בדיקות רפואיות למספר שעות מוגבל הקבוע בחוק, מבלי שינכו לה מהשכר את ימי ההיעדרות. עו"ד פלץ: "מי שעובדת יותר מארבע שעות ביום במהלך שבוע עבודה מלא (חמישה או שישה ימים, כנהוג במקום עבודתה), זכאית להיעדר לצורך בדיקות רפואיות למשך 40 שעות במהלך כל ההריון מבלי שינכו משכרה. מי שעובדת עד ארבע שעות ביום במהלך שבוע עבודה מלא, רשאית להיעדר למשך 20 שעות במהלך כל ההריון, מבלי שינכו משכרה".

גם בן זוגה של האישה רשאי להיעדר מעבודתו מסיבה הקשורה להריון ו/או הלידה מבלי שינכו משכרו. עו"ד פלץ: "עובד זכאי לעד שבעה ימי היעדרות בשנה, אותם יש לזקוף על חשבון תקופת ימי המחלה שצבר, עקב לידה, טיפולים או בדיקות הקשורות להריון של בת זוגו, וזאת אם עמד באחד התנאים הבאים: הראשון, אם ההיעדרות היא לצורך נוכחות בלידה (כאשר לידה מוגדרת מתחילת הצירים ועד 24 שעות מתום הלידה). השני, אם ההיעדרות היא לצורך ליווי בת הזוג לצורך טיפולים שיש בהם סיכון לחיי האישה או העובר (כגון בדיקת מי שפיר). השלישי, כאשר ההיעדרות היא לצורך ליווי האישה לטיפולים או בדיקות הקשורות להריון שאין בהם סיכון, אבל בת הזוג תלויה בעזרת הזולת לצורך ביצועם".

^^ומה קורה אם האישה נדרשת לשמירת הריון?^^

עו"ד פלץ: "עובדת בהריון רשאית להיעדר מהעבודה באישור רפואי של רופא מומחה למחלות נשים ולידה הקובע שדרושה שמירת הריון, או שהמצב הרפואי בזמן ההריון מחייב היעדרות. כאשר אישה נעדרת מהעבודה 30 ימים ברציפות בגלל שמירת הריון שנכפתה עליה עקב סיכון רפואי לה או לעובר, היא זכאית לגמולה, שנועד לפצותה על אובדן השכר בתקופת שמירת ההריון. יצוין כי היעדרות עקב שמירת הריון אינה פוגעת בזכויות האישה התלויות בוותק, כגון פיצויי פיטורין ודמי הבראה, והיא נחשבת לצורך חישוב הזכויות הללו".

הכתבה המלאה מתפרסמת בגיליון 223 של "הורים וילדים".

בואו לדבר על זה בפורום משפט ורשלנות רפואית.

למידע נוסף: זכויות עובדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום