צרכנות רפואית מס' 59

(0)
לדרג

חדש במדור הצרכנות: תרופה לבעיית ערמונית מוגדלת, מחקר על טיפול בשבץ מוחי, ערכה לברית מילה ועוד

מאת: מערכת zap doctors
פרוסטטה: הגברים סובלים בלילה

50% מהגברים מעל גיל 50 סובלים מבעיית הערמונית המוגדלת - בעיית הפרוסטטה. הסבל מהתופעה רב: יקיצות תכופות בלילה, ריצות לשירותים, אי נעימות וגם בעיות בתפקוד המיני.

עתה אנו מתבשרים על תרופה אשר לא רק מקלה על הסימפטומים, אלא נותנת מענה לגורם הבעיה עצמו. כך לפחות לטענת משווקיה. תרופה זו, Avodart, מאפשרת הקטנה של בלוטת הערמונית. ממצאים חדשים מעלים כי השילוב של התרופה עם אלפא-בלוקרים מניב תוצאות משמעותיות.

הטיפול בתרופה הינו לטווח ארוך; ככל שלוקחים את התרופה לפרק זמן ממושך יותר, כך גם ההקלה בסימפטומים אמורה להשתפר. הייחודיות שלה באה לידי ביטוי בעיקר במנגנון הפעולה וביכולת למנוע סיבוכים בטווח הארוך, כמו למשל: אצירת שתן, המחייבת פנייה למיון להחדרת קטטר לשחרור החסימה.

את התרופה אפשר לקחת בכל שעה ביום וללא תלות באוכל. היא גם מאפשרת ספונטאניות בחיי המין: בניגוד לתרופות אחרות להגדלה שפירה של הערמונית, אין צורך לחכות שש שעות בינה לבין תרופות לשיפור התפקוד המיני.
במחקר שפורסם לאחרונה ב-European Urology, הוכח שטיפול בגורם הבעיה של הפרוסטטה המוגדלת, מקל משמעותית על הסימפטומים. המחקר שהתבצע במספר מרכזים רפואיים בעולם, בהם גם מרכזים בישראל, בדק את יעילות ובטיחות הטיפול התרופתי מדור חדש של מעכבי 5 Alpha Reductase, להקטנת בלוטת הערמונית. במחקר נכללו 4,325 גברים שסבלו מסימפטומים של תופעת הגדלת בלוטת הערמונית ברמה בינונית עד חמורה. כמחצית מהגברים טופלו ב-Avodart במינון של 0.5mg פעם ביום והיתר קיבלו תרופות אינבו - ללא החומר הפעיל (פלסבו).

מחקר - טיפול בשבץ מוחי

מטופלים הנוטלים כדורי ליפיטור Lipitor) 80), שלקו בעבר בשבץ מוחי, צמצמו את סיכוייהם ללקות בשבץ מוחי נוסף ואירוע לבבי מז'ורי, כמו התקף לב. זאת, על פי תוצאות מחקר חשוב שבחן את יתרונות הורדת רמת הכולסטרול בקרב מטופלים בעלי היסטוריה של שבץ מוחי.

המחקר: "מניעת השבץ באמצעות הורדת רמות הכולסטרול באופן אגרסיבי" פורסם בשבוע שעבר ב- The New Journal of Medicine.

על פי מידע מאיגוד השבץ האמריקני, אמריקאי אחד מכל חמישה שלקו בשבץ ונותרו בחיים, ילקה בשבץ נוסף במהלך טווח של חמש השנים. המטופלים שנכללו במחקר SPARCL היו בעלי היסטוריה של שבץ מוחי או שבץ מוחי חולף, שאירעו בטווח של חצי שנה קודם לכן, בעלי רמות כולסטרול מעט גבוהות וללא רקע במחלות לב. מחקר זה, הראה כי ליפיטור צמצם ב-16% את הסיכוי ללקות בשבץ נוסף, וב-35% את הסיכוי ללקות באירועי לב מז'וריים, כמו התקף לב, דום לב - בהשוואה למטופלים שקבלו פלסבו.

"זוהי אינפורמציה חשובה לרופאים, מכיוון שמטופלים שלקו בשבץ מוחי מצויים בסיכון גבוה יותר ללקות בשבץ מוחי נוסף, שעה שאפשרויות הטיפול לצמצום רמת הסיכון ללקות בשבץ נוסף - מוגבלות", ציין ד"ר מיכאל וולש, חוקר SPARCL, נוירולוג ונשיא אוניברסיטת רוזלינד פרנקלין לרפואה ומדע.

בכל שנה, כ-15 מיליון איש ברחבי העולם לוקים בשבץ מוחי. בארה"ב לבדה, יש קרוב ל-5 מיליון אנשים שלקו בשבץ אך נשארו בחיים, השבץ המוחי פוגע ב-4 מתוך 5 משפחות אמריקאיות. אנשים ששרדו שבץ מוחי לעיתים קרובות חייבים להתמודד עם שיקום ארוך וללמוד כיצד להתנהל עם שיתוק, קשיי הבנה, קשיי דיבור או בעיות של מודעות וחשיבה. עלות הטיפול במהלך שארית חייו של מי שלקה בשבץ מוחי יכולה לעלות יותר מ-3 מיליון דולר.

"השבץ המוחי הוא פטאלי, או מצב מגביל בעל השפעה משמעותית על מטופלים ובני משפחותיהם, לפיכך הפחתת הסיכון ללקות בשבץ מוחי היא בעדיפות עליונה עבור הרפואה הקרדיו-וסקולארית", אמר ד"ר ג'ון לרוסה, נשיא ופרופסור לרפואה במרכז הרפואי Downstate-SUNY.

כיצד לעבור את ברית המילה בשלום

ברית מילה היא אירוע מרגש עבור הורים שזה עתה נולד להם בן, אירוע המלווה בלא מעט חששות. לאחרונה פורסם כי מספר תינוקות נדבקו בהרפס מהמוהל שמל אותם, כאשר מצבו הבריאותי של אחד מהם הדרדר עד כדי נזק מוחי.

למרות שהוועדה לפיקוח על המוהלים מטעם משרד הבריאות מורה למוהלים לחטא את כליהם בתהליך סטריליזציה מלא בין מילה למילה, רובם מסתפקים בחיטוי הכלים בערק או באלכוהול, דבר העלול לחשוף את הנימולים לחיידקים, לוירוסים ולזיהומים שונים.

לדברי ד"ר אורי רובינשטיין, מומחה למחלות זיהומיות בילודים מבית החולים לניאדו, ביצוע המילה חייב להיעשות בתנאים הנקיים ביותר הן מבחינת חיטוי העור והן מבחינת שימוש בכלים שעברו תהליכי סטריליזציה מבוקרת.

בימים אלה מושקת "ערכת ברית מילה טובה" - ערכה המיועדת לשימוש חד פעמי בברית מילה, הכוללת כלים מנירוסטה אל חלד, שעברו תהליך סטריליזציה וארוזים באריזה סטרילית: סכין חיתוך, מספריים מעוגלות, מגן ברית, מפריד עורלה וכן תחבושות, פד גזה, שפופרת מציצה ומשטח סטרילי.

לדברי מפתחי הערכה, חברת ברית ישראל, הכוונה היא לתת מענה לחששות ההורים המעוניינים לחוש תחושת שליטה בהליך המסורתי. כשם שהם מבקשים להיות מעורבים כיום בהליך בחירת הרופא המיילד, הליך רכישת החיסונים לילדים ועוד.

דרך האפשרות לרכוש ביוזמתם או בעצה אחת עם המוהל/רופא מוהל ערכת כלים סטריליים שלא נעשה בהם שימוש לפני כן, יכולים ההורים להיות שקטים ובטוחים כי מילת בנם נעשית באופן הנכון והבריא ביותר.

ד"ר מאיר וייסבורד, מנהל מחלקת ילודים בבית החולים לניאדו, מסביר כי ההורים מבינים כי ברית המילה הינה הליך כירורגי לכל דבר אשר מעבר לכאב המיידי שיסב לילד עלול לגרום לסיבוכים בריאותיים ואסטטיים. זהו הליך פולשני, אומר ד"ר וייסברוד, המערב חיתוך איבר גוף ופריצת העור שהיווה מחסום הגנה באזור הקרוב למערכת פנימית, מערכת השתן והכליות. מכיוון שילודים פגיעים יותר לזיהומים, ההשלכות העתידיות יכולות להיות פגיעה במערכות המוח, פיגור, פרקוסים, דרך מחלות שיכולות לפגוע באופן בלתי הפיך בכבד ועד לזיהומים של חיידקים שיכולים להוביל לדלקות בקרום המוח, בכליה, בעצמות ובפרקים.

"ערכת ברית מילה" מאושרת לשימוש ע"י משרד הבריאות, הוועדה לפיקוח על המוהלים, המפקחים על המוהלים: הרב מרדכי ששון והרב משה וויסברג, הרה"ג הרב עובדיה יוסף, הרה"ג הרב ראובן אלבז והרה"ג הרב מחפור.

הערכה המשווקת על ידי חברת גוד סנס, ניתנת לרכישה בכל בתי המרקחת ורשתות הפארם ברחבי הארץ. מחיר לצרכן: כ-200 ש"ח. פרטים נוספים ומידע על הערכה ונקודות הרכישה ניתן לקבל באתר www.kit-to-brit.com.

טיפול הורמונלי טבעי לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר

'אריאל - רפואה רב תחומית מקבוצת שורש', מציעים טיפול הורמונלי טבעי לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר, החל מגלי חום, מצבי רוח משתנים וכלה בחיזוק הלב והעצמות ובאיזון וחיזוק בריאותי כללי. מדובר בטיפול טבעי חדשני שכן, ההורמונים, המופקים מצמחים כמו פולי הסויה ובמיוחד מהבטטה המקסיקנית ועוברים תהליך מעבדתי כדי להתאימם לקליטה בגוף האדם, זהים ביולוגית להורמונים הנשיים.

המחזור החודשי נשלט על-ידי שני הורמונים המופרשים מהשחלות: האסטרוגן והפרוגסטרון. רמת כל אחד מהם בדם והיחסים המשתנים בין שניהם לאורך המחזור, קובעים את השלבים השונים במחזור החל בווסת, עבור לביוץ וכלה במה שביניהם. אולם, תפקידם של הפרוגסטרון והאסטרוגן בגוף, אינו מצטמצם למחזור בלבד. לשניהם תפקידים מרכזיים בהריון, בלידה ובהנקה וגם בתקינותם ותפקודם של אברים ומערכות רבים בגוף במהלך החיים של האישה.

לאחר הפסקת המחזור החודשי, כלומר הפסקת הפעילות השחלתית, יורד הריכוז של הורמונים אלו בדם, מה שגורם להופעת תסמיני גיל המעבר.

^^שיטת הטיפול החדשה^^

הטיפול בהורמונים טבעיים נעשה בהתאמה אישית ובפיקוח רפואי, ובמסגרת תכנית משולבת לבריאות האישה, הכוללת תזונה, פעילות גופנית, טכניקות הרפיה והומיאופתיה. התכנית מתאימה לנשים בגיל המעבר, לנשים בגיל הפריון הסובלות מתסמונת קדם-ווסתית או מהפרעות הורמונליות אחרות וכן נשים המתקשות להרות, או נוטות להפלות.

לדברי ד"ר אלטמן, מנהל המרכז להומיאופתיה פרדיקטיבית ב'אריאל - רפואה רב תחומית', "בעבר השתמשו בהורמונים סינתטיים לנשים הסובלות מתסמונת גיל המעבר, אך עקב נתונים מצטברים הקושרים חומרים אלה לסיכון מוגבר ללקות במחלות ממאירות, מחלות לב, יתר כולסטרול וכדומה הופסק השימוש בהם".

אלטמן הוסיף כי "לנשים המחפשות תחליף פחות מסוכן ויעיל לסבלן המתמשך, ישנו הפתרון של ההורמונים הטבעיים, שקיבלו את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). חשוב לציין שההורמונים הטבעיים נמכרים בבתי מרקחת בלבד, כנגד מרשם רופא ובהמלצה רפואית".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות הערמונית, בפורום שבץ מוח, בפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים ובפורום תרופות ורוקחות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום