מדור טיפים מס' 23

(0)
לדרג

דוקטורס ממליץ: איך לשמור על בריאות העין בעת קריאה, כיצד להגן על עור הילדים מפני השמש ועוד

מאת: מערכת zap doctors
בלי עין הרע

מרתון הלימודים למבחני הגמר באוניברסיטאות ובמכללות כולל שעות ארוכות מול מסך המחשב, קריאת סיכומים בכתב יד לא ברור, צילומים מושחרים ממכונת הצילום ועוד. כל אלו עלולים להוביל לעלייה במספר המרשם למשקפיים. עופר קמינסקי, מנכ"ל רשת האופטיקה עין בעין, ממליץ לסטודנטים כיצד לעבור את המבחנים בלי לגרום נזק לעיניים.

עיניים למעלה - אחת לשעה מומלץ להרים את המבט מהספרים ולהביט למרחק למשך 5 עד 10 דקות.

תאורה - כאשר לומדים בערב יש לשים לב כי האור אינו חלש מדי. התאורה הטובה ביותר היא שילוב של אור לבן (ניאון) ואור צהוב (נורה רגילה).

כתב ברור - אל תאמצו את העיניים בקריאת טקסט שאינו ברור או איכות ההדפסה שלו נמוכה. רצוי להעתיק את הכתוב לדף לבן בכתב ברור וגדול.

להדפיס במקום לקרוא מהמסך - קריאה ממושכת של טקסטים על גבי מסך המחשב מעייפת את העין. רצוי לצמצם את משך הקריאה מהמסך ולהעדיף קריאה של טקסט מודפס.

מיקום סטטי של הטקסט - מומלץ לקרוא מדף אשר מונח על שולחן או על מצע סטטי מאשר להחזיק את הדף ביד. תזוזת היד מאמצת את מיקוד העין בכל פעם מחדש וגורמת לעייפות.

בלי לסבול - במקרים של כאבי ראש כדאי להיבדק אצל אופטומטריסט, גם אם על פניו לא מרגישים קושי בראייה. לעיתים, בעיה של מיקוד העין יכולה לגרום לכאבים, עייפות, סחרחורות אף על פי שאינה מתבטאת בראייה לקויה.

עובדות חשובות בנוגע להגנת הילדים מפני השמש

אורלי רובינסון, מנהלת מוצרי "אוון" בחברת התרופות והדרמו-קוסמטיקה, "מדיליין", מספקת עצות לבחירה נכונה ולשימוש נכון בתכשירי הגנה מהשמש בילדים:

1. היות שמדובר בעורם הרך והעדין של ילדנו, חשוב להתאים את התכשיר לפי סוג וגוון העור. לדוגמא, לילדים בעלי עור בהיר מומלץ להשתמש במקדמי הגנה גבוהים יותר. לבעלי עור שמנוני מומלץ להשתמש בתכשירים ללא שמן.

2. חשוב לוודא את משך עמידותו במים של תכשיר ההגנה מפני השמש. השתכשכות במים, הזעה וחול שנדבק לעור הגוף מפחיתים מעמידותו של תכשיר ההגנה, ועל כן יש להקפיד למרוח קרם על הגוף והפנים מדי 3 שעות.

3. בכל הקשור בילדים, מומלץ למרוח את תכשיר ההגנה על כל הגוף, לפני לבישת בגד הים, גם באותם מקומות אשר יהיו מכוסים בבגד הים ואשר לא יהיו חשופים ישירות לשמש.

4. תאריך התפוגה של תכשירי ההגנה מהשמש נע בין שנה לשנתיים. תכשיר ישן עלול להזיק לעור הילד ולא יהיה יעיל בהגנה מפני השמש. לכן מומלץ לרכוש מסנן הגנה, הנושא תאריך תפוגה. יצויין כי תכשירי ההגנה מהשמש מיועדים לשימוש במשך שנה מיום פתיחת המוצר, גם אם תאריך התפוגה המצוינים עליהם הוא לשנתיים. חברות תרופות המייצרות תכשירים דרמו-קוסמטיים להגנה מפני השמש מחויבות בתאריך תפוגה על התכשירים.

5. כשמדובר בילד שעורו רגיש, אלרגי או בילד הסובל מבעיית עור כלשהי יש להיוועץ ברופא או רוקח על מנת שיתאימו את תכשיר ההגנה המתאים ביותר עבורו.

6. היות שילדים נחשפים לשמש בממוצע פי 3 ממבוגרים, יש למרוח על עורם קרם הגנה בכל יציאה מהבית בשעות שבהן השמש בשיא עוצמתה ולהפחית ככל האפשר את משך חשיפתם של הילדים לשמש.

7. מקדם הגנה SPF - מהווה מדד לחישוב פרק הזמן שבו התכשיר מסוגל להגן על העור מפני כוויות השמש הנגרמות מהקרינה, זאת בהשוואה לזמן שבו העור מאדים ללא הגנה. לדוגמא, אם ללא שימוש בתכשיר העור מאדים לאחר 5 דק', תכשיר בעל מסנן קרינה 20 SPF יעכב את האדמת העור פי 20 זמן, כלומר אחרי 100 דק'.

8. sun block הם תכשירים המוגדרים כחסמי שמש לעומת תכשירי הגנה מהשמש - sunscreen המהווים מסנני קרינה. בכל הקשור לתינוקות רצוי להשתמש בסאן בלוק ובכל הקשור לילדים מגיל 8 ומעלה מומלץ להשתמש בתכשיר בעל מקדם הגנה בדרגת 40SPF. זאת היות, שמעט קרני שמש מהווים דרך יעילה ליצירת ויטמין D בגוף, ויטמין חיוני לחיזוק העצמות.

זהירות, מדוזות

הקיץ הוא העונה הבוערת של רופאי העור. פרט לבעיות שיוצרים החום, הזיעה וחשיפה לשמש, אין ספק שאחד מפגעי הקיץ הבולטים ביותר הם יצורים דמויי ג'לי שפוגעים בנו בבילוי על שפת הים - המדוזות. פגיעות מארס של מדוזה יכולות לנוע מצריבה קלה, שחולפת תוך מספר שעות או ימים, עד לפגיעה בשלמות העור והותרת צלקות.

עצה ראשונה: אם רואים מדוזות בסמיכות לחוף הים - לא להיכנס למים.

אם כבר נצרבתם ממדוזה, יש להרחיק אותה מיד מהעור ולשטוף את שאריות הריר, גם אם לא רואים אותו. חייבים לשטוף את האזור הצרוב כדי לסלק תאי ארס נוספים של המדוזה, שעשויים להמשיך ולהגדיל את הנזק. השטיפה של המקום תיעשה על ידי מי - ים. אסור לשטוף במי ברז. רחצה במי ברז גורמת לתאי הארס של המדוזה להתנפח ולהשתחרר. אפשר גם לנקות את המקום על ידי חומץ מטבח רגיל (המנוסים מחזיקים בתיק הים בקבוק חומץ בעונת המדוזות).

התגובה של העור לארס המדוזה גורמת לאודם בעור, שמופיע תוך מספר דקות עד שעה ומלווה בנפיחות, בכאבים ובצריבה. האודם לרוב יהיה בצורת פסים (כמו פסי הריר של המדוזה). לפעמים יופיעו שלפוחיות או אזורים כהים של העור כמו בכוויה ממים חמים.

מה אפשר לעשות על מנת להקל על העור?

יש להניח קומפרס קר על העור - שקית עם מי קרח או בד ספוג במים קרים ועטוף בניילון. אפשר לעשות קומפרס עם תמיסה פסיולוגית, תמיסת סליין אם יש לכם במקרה. את הקומפרס יש להשאיר כחצי שעה או יותר על העור. הוא מצמצם את הנפיחות והאודם וגם מוריד את הכאב.

אם בתום מספר שעות יש עדיין אודם וצריבה, ניתן למרוח קרם המכיל קורטיזון בריכוז 1%, תכשיר הנמכר ללא מרשם בבתי המרקחת.

מתי צריך לחשוב על פניה לרופא?

צריבה באזור 'אסטרטגי' כמו עיניים, פנים, כפות ידיים.

צריבה של שטח גוף גדול: רגל שלמה למשל או כל שטח הגב או הבטן.

אם מדובר בתינוק או בילד קטן עם צריבה גדולה.

כאשר הצריבה בעור מלווה בהרגשה רעה, בחילות, חום, דפיקות לב וכד', יש לפנות לרופא כי בעיות אלה יכולות להעיד על פגיעה גופנית מעבר לעור.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין ובפורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום