הנקת תאומים: פעמיים חלב

(0)
לדרג

מה עושים כששני פיות רוצים לינוק? אם לתאומים, פסיכולוגית קלינית, מומחית בנושא תאומות ותזונאית מספקות את התשובות

מאת: גלי וולוצקי

רוב האמהות לתאומים דאגו להצטייד בבקבוקי האכלה עוד לפני שנכנסו לחדר הלידה. נראה שהנקת תאומים נתפסת, לגמרי לא בצדק, כמשימה בלתי אפשרית. "למה בכלל לנסות ומה ייצא לי מכל זה?", שואלות את עצמן כל אותן אמהות עתידיות ומוותרות מראש על האפשרות. אבל אלו שכן התנסו בהנקת תאומים ישמשו לעד בתור מיסיונריות שלה.

יעל, אמא לתאומות בנות 6, עמה התייעצתי רבות בענייני תאומות מהרגע שבו התבשרתי על הריוני הכפול, סיפרה לי שהיא נהנתה מאוד להיניק את בנותיה והשביעה אותי לפנות אליה בכל בעיה שתתעורר בדרך. "אנחנו שהינקנו תאומים תמיד נשמח לעזור למי שרוצה לעשות את זה. זו אינה משימה בלתי אפשרית והתמיכה הנכונה בהחלט יכולה להפוך את החוויה לקלה יותר".

יתרונות כפולים ומכופלים

גידול תאומים הוא חוויה מתישה, אבל נראה שדווקא ההנקה נושאת עמה יתרונות רבים ואפילו מספקת פתרונות לחלק מהקשיים המיוחדים הקיימים בהורות לתאומים בני יומם. בין היתר היא מאפשרת מגע קרוב עם כל אחד מהתינוקות, עוזרת לאם להבדיל ביניהם ביתר קלות ואף מסייעת לה להתייחס אל כל אחד מהם כאל ישות נפרדת כבר מההתחלה. מבחינת התינוקות מדובר ביתרונות החורגים מעבר לנושא התזונתי - כל אחד מהם מקבל מספיק "זמן אמא" בתקופה קשה ומתישה שבה זמן ידיים הוא מצרך מבוקש כל כך.

סיגל לוי, פסיכולוגית קלינית המתמחה בנושאי תאומות ואם לתאומות בעצמה, מציינת שהנקת תאומים מספקת צרכים ייחודיים של האם ושל התינוקות. ד"ר רונית פלוטניק, המתמחה בנושא תאומות, מדברת בספרה "שנינו ביחד וכל אחד לחוד" על החסך בהורות טוטלית אצל אמהות לתאומים. "הורות לתאומים מתאפיינת במחסור ב'בועה' הבלעדית אמא-תינוק, שהיא הכרחית כל כך גם לאם וגם להתפתחות התינוק. הקושי הנגזר מאי יכולתה של האם להתמסר לתינוק אחד בלבד והתסכול הנובע מכך מאפיינים את ההורות לתאומים לאורך כל הדרך. בהורות כזאת האם גם חייבת להיעזר לא מעט באנשים אחרים - בן זוג, סבתא או מטפלת, וזה יוצר איום על חוויית הבלעדיות שלה אצל התינוק.

"ההנקה, לדעתי, מספקת היטב את החסך הזה ועונה על חלק מהבעייתיות הנובעת ממנו. היא מאפשרת לאם היכרות קרובה עם כל אחד מהתינוקות, מחייבת שעות על גבי שעות של מגע פיזי צמוד עמם וגם נותנת לה את התחושה שאין לה תחליף אצל תינוקה, ובכך משחררת אותה מהאיום על מקומה. התינוקות יוצאים מורווחים, כיוון שצרכיהם העמוקים ביותר מסופקים להם על ידי אמם. הם כאילו אומרים לעצמם 'גם אם אחי התאום יונק, אני מקבל כרגע את כל מה שאני צריך והצרכים של אחי לא באים על חשבוני'".

כשמיניקים, קל הרבה יותר לצאת מהבית וההתניידות ממקום למקום הופכת לפשוטה יותר, בייחוד כשמדובר בשני עוללים: את לא צריכה לסחוב תיקים עם בקבוקים מלאים במים רתוחים וקופסאות תמ"ל - האוכל תמיד עלייך. כמו כן, בהנקת תאומים שורפים קרוב ל-1,000 קלוריות ביום, מה שמקל מאוד את החזרה למשקל תקין, ללא כל מאמץ והגבלות תזונתיות.

אז איך עושים את זה?

הקשיים בהנקת תאומים נובעים לעתים מהמצבים המיוחדים הכרוכים בתאומות, כמו פגות למשל. אבל גם במקרים שבהם התאומים נולדים במועד ומשוחררים הביתה עם האם, הנקה של שניים היא דבר מתיש פיזית הכרוך לרוב ביותר בעיות. למשל, דלקות בשד הנובעות מתשישות ופציעות בפטמה הנובעות מאחיזה לא נכונה של השד ומחוסר הדרכה נכונה. אמהות רבות מנהלות יומן הנקה שבו הן כותבות מי ינק, מתי ומאיזה צד כדי לא להתבלבל. אישית, מצאתי שהמשימה מייגעת. עם הזמן תגלי שתינוק רעב תמיד מודיע על כך ואין סיכוי שתפספסי את הסימנים.

ניתן להיניק תאומים בו זמנית או לחוד, לפי ההעדפה. אין צורך להחליט מראש, צריך פשוט לנסות ולראות מה נוח יותר. כמו כן, כדאי מאוד לקבל הדרכה מתאימה עוד בבית היולדות ואפילו לפני כן אם זה אפשרי. התנוחות של הנקה כפולה (שני תינוקות בו זמנית) רק נראות בלתי אפשריות. אחרי שתנסי אותן, תגלי איזו מהן היא הנוחה לך ביותר. רוב האמהות שהיניקו תאומים מצאו שהפתרון הנוח ביותר הוא להיניק לפעמים לחוד ולפעמים יחד. אם יש לך פנאי ואחד מהתינוקות מתעורר רעב - לכי על זה! אחיו מתעורר ודורש את שלו? את יכולה לצרף אותו לחגיגה או לתת לו לחכות על הידיים של אבא או סבתא. את גם יכולה להשכיב אותו במיטה לצדך ולהרגיע אותו שתורו מייד יגיע.

אם אחד התינוקות מתעורר בלילה, תוכלי בהחלט להעיר גם את השני ולהאכיל את שניהם בו זמנית כדי שלא תצטרכי לקום פעמיים. אמהות רבות מצאו שהפתרון הנוח ביותר ללילות קשים במיוחד הוא פשוט להביא את התינוקות אליהן למיטה, להשכיב אותם משני צדי הגוף ולפנות בכל פעם אל התינוק שרוצה לינוק. כך תוכלי להמשיך לנוח גם בעת ההנקה.

יש להחליף כל הזמן בין הצדדים. הבדלי הטמפרמנט ביניקה יתבטאו בחוסר איזון בין השדיים אם תיניקי את אותו התינוק מאותו השד כל הזמן. אמהות מסוימות מחליפות צדדים בכל יום בעוד אחרות מחליפות צדדים בכל הנקה. עם הזמן תוכלי גם להיניק באקראי, איך שיוצא - רוב הסיכויים שהתחלופה תתבצע מעצמה.

עת להיניק ועת לרזות

שלי נשל, דיאטנית המתמחה בתזונת נשים, מסבירה כי הגוף ידאג קודם כול לאיכות החלב והחסרים יבואו לידי ביטוי אצל האם. לכן חשוב להקפיד על תזונה נכונה הכוללת את כל אבות המזון וגם כמות מספקת של קלוריות. בנוסף, רצוי להשקיע בבחירת מולטי-ויטמין איכותי המתאים לנשים מיניקות ולהקפיד על נטילתו באופן קבוע.

אם תניקי הנקה מלאה, תגלי מהר מאוד שאינך זקוקה לדיאטה, כיוון שאת שורפת כ-1,000 קלוריות ביום. עם זאת, הג'אנק-פוד ייאלץ לחכות - הגוף שלך זקוק כעת למזון האיכותי ביותר. פינוקים בעלי ערך תזונתי גבוה בהחלט מותרים. הנה תפריט לדוגמה לאם המיניקה תאומים (מבוסס על 2,800 קלוריות):

ארוחת בוקר: כוס קורנפלקס מחיטה מלאה, כוס חלב מלא, פרי, חופן פירות יבשים, שקדים ואגוזים.

ארוחת ביניים: כריך מלחם מלא עם אבוקדו או טחינה, 3 ירקות, חופן שקדים או אגוזים.

ארוחת צהריים: לפחות 200 גרם בשר או קטניות ודגנים (למשל מג'דרה), כוס אורז מלא או פסטה מלאה או 2 תפוחי אדמה, ירקות מבושלים.

ארוחת ביניים: יוגורט ביו, פרי, שקדים או אגוזים.

ארוחת ערב: סלט ירקות גדול (עם רוטב על בסיס שמן זית), שתי פרוסות לחם, ביצה או שתיים או טונה בשמן, גביע גבינה לבנה 5%.

ארוחת לילה: גביע יוגורט ביו, חטיף גרנולה.

הכתבה פורסמה במקור בגיליון אוגוסט של הירחון "להיות משפחה".

בואו לדבר על זה בפורום הנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום