השפעת נחיתת טילים על השמיעה

(0)
לדרג

נחיתת הטילים מלווה ברעש חזק ובהדף. התוצאה: נזקים ברמות שונות למערכת השמיעה. ההשלכות במרבית המקרים: זמניות בלבד

מאת: מערכת zap doctors

בימים קשים אלה, בהם שרויה המדינה במלחמה, סובלים תושבי הצפון שהחליטו שלא להעתיק את מקום מגוריהם לאזור המרכז אלא להישאר בביתם, ממטחי קטיושות וטילים כבדים הפוקדים את הערים, המושבים והקיבוצים במהלך כל שעות היממה כבר למעלה משלושה שבועות.

אחת מההשפעות הבריאותיות של נחיתות הטילים בצפון הארץ היא נזקים ברמות שונות למערכת השמיעה. לדברי ד"ר בני נגריס, מומחה אף אוזן גרון ומיתרי הקול, המשמש גם כמנהל השרות האודיולוגי במחלקת אף אוזן גרון במרכז רפואי רבין, "היות ונחיתת הטילים מלווה ברעש חזק ובהדף, היא עלולה לגרום לנזקים שונים במערכת השמע, החל מצפצופים קלים לאחר נחיתת הטיל ועד ירידה זמנית או קבועה בשמיעה. מומלץ להשתדל להישאר במרחב המוגן בעת נחיתת הטילים, גם משום שהבידוד של קירות הבטון מפחית את עוצמת הרעש וההדף וכך גם את הנזק".

נזק ארעי

הסימפטומים המעידים על נזק שנגרם למערכת השמע הם בדרך כלל צפצופים באוזניים או רגישות גבוהה מאוד לכל גירוי קולי, כגון מוזיקה ואף דיבור או ירידה בשמיעה, גם מספר שעות לאחר נפילת הטיל.

ברוב המקרים הרגישות או הירידה בשמיעה הם נזקים זמניים ומשתקמים לחלוטין עד כ-24-48 שעות לאחר החשיפה לרעש. השיפור בשמיעה מלווה לרוב בהיעלמות הצפצוף.

על מנת להקל על הכאב ואי הנוחות ניתן להשתמש באטמי אוזניים למשך מספר שעות, שיפחיתו את הגירויים וכך ישפיעו פחות על האוזן הרגישה. במידה והסימפטומים הללו נמשכים מעל לפרק זמן זה מומלץ לפנות לרופא המטפל, על מנת לוודא את גודל הנזק ולבדוק דרכי טיפול.

לדברי ד"ר נגריס, ההורים הדואגים לשלום השמיעה של ילדיהם יכולים להיות רגועים. "כשילדים, לעומת מבוגרים, נחשפים לרעשים דומים, התאוששות האוזניים לרוב מהירה יותר מאשר אצל מבוגרים, ולכן תלונות של ילדים על 'רעש באוזן' או ליקוי שמיעה בעקבות רעש פיצוץ פחות שכיחות".

יש לזכור שהדף של פיצוץ פוגע בכל מערכות הגוף ולא רק באוזניים. פגיעת האוזן יכולה לשקף את מידת החשיפה הכללית, כשנקב בעור התוף בעקבות פיצוץ מרמז על פגיעת הדף כל גופית משמעותית. לכן, בשלב מוקדם או מאוחר לאחר הפגיעה רצוי להגיע לבדיקת רופא.

להרחבת היריעה בנושא מומלץ לקרוא את המאמר: טיניטוס - האמת מאחורי הצלילים.

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ובפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום